Annons

Eos400d känslighet för värme och luftfuktighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

lemmy85

Medlem
Har nyligen skaffat mig en Eos400d som jag tänkt ta med till Thailand i september. Nu undrar jag om det är något speciellt man bör tänka på avseende värme och luftfuktighet?
Har tidigare rest runt i Thailand med en Ixus40 utan några som helst problem, men jag misstänker att en Eos400d kanske är något känsligare?
Tips? Råd?
 
Typiska dumheter o göra:
*Byta objektiv när det är störtregn, iaf utan tak över huvudet.
*Låta den ligga i solen o bli stekhet, vet att lcd skärmar får spatt ibland. Kan inte va bra för sensorn heller.

Jag har haft med en 20d och den klara sig. Så dom är inte jätte känsliga.
 
Min 350D klarade några veckor på Borneo i regnskog och på stränder, helt utan problem.

En sak som kan vara värd att tänka på som i varje fall jag inte hade tänkt på: När du går ut från ett luftkonditionerat hus (eller en bil) så immar linserna igen för det mesta. Det kan ta 20 minuter innan kameran går att använda med drägligt resultat...

Det fick mig att missa flera bra bilder.
 
Okej, tack för era tips. Skall tänka på det där med när jag kommer ut från hotellrum etc med AC.
Nån som har fler tips/råd så mottager jag dom tacksamt.
 
För att slippa imman på kameran när ni går från kallare till varmare så lägg den i en plastpåse innan ni går ut/in. Då bilda kondens på påsenoch inte utrustningen.
Det hjälper iofs inte mot att man måste vänta på att utrustningen ska bli varm innan man kan ta fram fram den men man slipper i alla fall vatten på/i kameran.

En tanke som slog mig precis skulle vara att lägga i en handvärmare i påsen och förvärma utrustningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.