Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS300D Macro vs Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_tml

Aktiv medlem
Letar efter billigt alternativ för bättre Macro bilder.
Har tittat på Kenko Mellanringsats vs Sigma Objektiv Zoom Af 28-80/3,5-5,6 II Macro.

Har idag EOS300D , ett Sigma Objektiv Af 18-50/3,5-5,6 och ett Sigma Objektiv Af 55-200/4-5,6DC.

Vilket bör jag välja eller ska jag slopa det helt och köpa nått annat?

Är nybörjare så ta det lungt med avancerade förkortningar... ;)

Det enkla svaret är: Köp mellanringar.
Skarpare, flexiblare, billigare.
Kenkos set funkar fint hos mig.

Pris?

Allt beror ju egentligen på hur mycket du i nuläget är villig att lägga ut. Om macro är något som du känner att du vill utveckla är ett nytt objektiv ett bra val, men jag skulle i ditt fall inte köpa en ytterligare en zoom med ett brännviddsområde du redan har, utan satsa på ett fast macroobjektiv. Sigma har en 105/2.8 och en 50/2,8 och Tamron ett 90/2,8. Alla tre dessa är briljant skarpa och går ned till 1:1 - dvs en blomma på 1 cm:s diameter blir 1 cm på ett vanligt nagativ om man använder det på en vanlig analog kamera. Du har en 300D och den s.k. brännvidssförlängningen "förbättrar" förstorningsgraden ytterligare. (Exakt hur det ligger till tekniskt kan säkert fotosidans expert Olle Bjernulf förklara på ett bra sätt!)

Om du inte vill köpa nya objektiv kan kanske du söka efter dem begagnade.

Försättslinser fungerar annars helt OK, de med. Mellanringar har jag ingen personlig erfaren´het av...

mvh Janne

Priset bör ligga i nuläget under 2000:-.
Ska titta på närmare på objektiven och försättslinserna... :)

tack för snabba svar!

en kort kommentar:

Avbildningsskalan är fortfarande 1:1, dvs en cm i verkligheten blir 1 cm på din sensor.

Tycker annars som Jan, se på ett separat objektiv. Dina sigman är ju inte dunderskarpa (har såna själv) och blir knappast skarpare av mellanringar! (fast du kanske inte skulle ha mellanringarna till dom ?)

Mvh

/Mårten

Senast ändrad:
Men det beror lite på vad du vill fotografera. Eller rättare sagt på vilket arbetsavstånd du behöver. Räcker det med kort arbetsavstånd är ett 50/1.8 med mellanringar utmärkt. Jag tycker runt 100 mm ger lämpligt avstånd för mig, då har du som sagt sigma och tamron och även canon för priser 4-6000. Cosina/Soligor 100mm macro är annars prisvärda för under 2000.

Kan ju vara snyggt om man vill ha en softad effekt på macrobilden att tjoffa dit en hel hög försätts-linser :)

Zamn skrev:
Försätts-linser försämrar väl skärpan?
Ja det gör de.
Billiga ettelements linser mer, dyrare tvåelements mindre. Det är framför allt kantskärpan som försämras, något som inte alltid spelar så stor roll då motivet i hörnen ofta ligger utanför skärpeplanet i alla fall.

Tvärtemot vad många på Fotosidan tror, så försämrar även mellanringar skärpan. "Vanliga" objektiv är konstruerade för att ge bästa skärpa på långa avstånd och ger sämre skärpa på korta avstånd med mellanringar.

Olle

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto