Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS300D Antal tagna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
har hört att man på nåt sätt kan se hur många bilder man tagit totalt med EOS300D.
Nån som vet huru?
 
Sifferkoden som bilderna döps med är ju ett räkneverk, om man inte nollställer det då givetvis.

Min senaste bild hette CRW_3968, med andra ord bild nummer 3968.
 
Hade min 350D i några dagar, hade tagit runt 300 bilder men nu visar senaste bilden på _3345 efter en vecka. Tror inte jag tagit så mycket iaf :)
 
Nerevarine skrev:
Min senaste bild hette CRW_3968, med andra ord bild nummer 3968.

Nej det kan man inte säga säkert. Räkneverket börjar sällan på noll. Om man däremot vet numret på sina första bilder så går det lätt att räkna ut (ofta har man en bild ifrån då man köpte kameran sparad). Om räkneverket inte slagit över då (går också att hålla reda på om man går igenom sina sparade bilder).
 
Min första bild hette 0001....å sen dess har den räknat uppåt till nuvarande 3968. Så nollställer man inte eller gör något annat tokigt ska den då räkna på...
 
hmmm
min sista bild heter IMG_1700.JPG men har tagit långa vägar fler än så.
kollar jag på propertis i acdsee så har den imagenr:2161-0700

hmm vad ska man lita på...
/Rogge
 
Nerevarine skrev:
... Så nollställer man inte eller gör något annat tokigt ska den då räkna på...


Nåt annat tokigt = att sätta i ett minneskort från en annan kamera. Min 300D började då raskt att räkna bilder efter numreringen från kameran som kortet satt i tidigare, och jag har därför inte den blekaste aning om hur många bilder jag tagit. (som om det skulle spela nån roll)
 
Nerevarine skrev:
Min första bild hette 0001....å sen dess har den räknat uppåt till nuvarande 3968. Så nollställer man inte eller gör något annat tokigt ska den då räkna på...

Ja den räknar givetvis på som vanligt. Det är bara det att det är ovanligt att räknaren står på 0001 när man köper kameran. Självklart stämmer det för dig om din började på 0001. Ville bara säga till trådskaparen att det inte är så enkelt i de flesta fall. Sen ändras räknaren också när man byte minneskort mellan olika kameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.