Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS300 + Kodak HIE IR-film = Sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fr3gU

Medlem
När det någon som verkligen provat att köra S/V negativ IR film med en EOS300?

Beskriv gärna isåfall om/var slöja förekommer på filmen...

Om inte så ska jag bli den första att prova.

Har du inte testat, så titta in på min sida om 2-3 veckor så får du se resultaten.

Min gissning är att 6-7 mm av nederkanten på bilden blir slöjad. Jag har ingen EOS-300, men väl en EOS-3 och jag antar att sensorn sitter på samma ställe. Jag ser fram mot facit.

steinick skrev:
Min gissning är att 6-7 mm av nederkanten på bilden blir slöjad. Jag har ingen EOS-300, men väl en EOS-3 och jag antar att sensorn sitter på samma ställe. Jag ser fram mot facit.
I manualen till EOS 300 avråder man användande av IR-film, just av den anledningen. Filmen blir slöjad.

Dessa EOS kameror klarar IR:
EOS 1, 1N, 1 RS, 10, 600-serien, 750, 850, 1000 (alla), RT

Dessa klarar EJ: EOS 3, 5, 30, 33, 50, 100, 300, 300V, 500, 3000.

EOS 1 V? (troligtvis)

Tacksam för alla deltagande inlägg... men jag undrar bara hur mkt av filmen som blir slöjad...

Dåligt formulerat av mig.

Men, som sagt. Om några veckor får ni se resultaten. :D

Men kan man köra infraröd film med EOS 500 N eller AV-1(helt manuell) då?
Innebär det alltså , o m det inte rekommenderas att köra det, är det ändå värt att testa det?

Roland

det är helt klart värt att testa. har provat själv med en eos 30 och 33 och det blir nästan ingen foggning på själva filmrutan, dock på kanten vid hålen och aningens mer. eftersom man oftast croppar lite i kanterna när man kopierar gör det inte så mycket. vet ett antal personer som testat med eos 300 och 500 och deras filmer blev mer foggade, men många bilder gick att kopiera ändå med lite trixande. prova på! porträtt blir särskilt vackert med ir film tycker jag!

Tack för ditt svar, Charlotte! Om man testar sig fram så är det ju bara komponera bilden så det ser okej ut om man croppar bort slöjningen vid kopieringen, om jag fattat rätt.

Men men, vi får se så fort rullen har kommit. :D
*väntar med spänning* ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar