Annons

EOS30/30V eller EOS 1 som andrakamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag använder en analog EOS 1V med 3 st fasta objektiv (24, 35 och 90 mm) och har tänkt införskaffa mig ett extra hus som komplement för att slippa byta glugg stup i kvarten. Det fungerar fint med ett hus ute i naturen där man oftast har tid till byte, men vid gatufoto och liknande är det inte alls smidigt.

Frågan är vad som är vettigast som andrahus: en äldre EOS 1:a i välfungerande skick eller en EOS 30 (eller tom 30V) i nästan nyskick?

1:an lockar med tanke på sökaren som visar 100% samt att den förmodligen lär påminna mest om den EOS 1V jag redan har.

30:an å andra sidan är ju ett modernare hus med kanske säkrare autoexponering i Av/Tv-läge liksom kanske säkrare AF osv. Men detta är ju bara ett antagande från min sida. På ett sätt är det ett hus som kanske bättre balanserar med mitt lätta 35/2.0 som oftast i så fall kommer att sitta på.


Vad är era åsikter om detta? Själv har jag varken använt 30:an eller gamla 1:an..så jag har svårt att riktigt ställa dem mot varandra.

Hur lika i handhavande och teknik är egentligen den gamla Eos 1 och min EOS 1V?



/Jonas
 
forstheim skrev:
Vad är era åsikter om detta? Själv har jag varken använt 30:an eller gamla 1:an..så jag har svårt att riktigt ställa dem mot varandra.

Hur lika i handhavande och teknik är egentligen den gamla Eos 1 och min EOS 1V?

När det gäller 1N så är den ganska lik i handhavandet. De tre knapparna till vänster fungerar likadant och både grepp och tumhjul känns igen (även om greppet på 1V är bättre, skönare).

Nedbländningsknappen är samma och även topdisplayen påminner i mångt och mycket om 1V. Sökarinformationen är även den snarlik, kan dock inte säga med säkerhet hur lik den är.

EOS 30/v är inte alls lik 1V, men som du säger har den en bättre ljusmätning och E-TTL. En fördel med EOS 30 är att den väger mindre och handhavandet är dock lätt att lära sig.
 
Så du Jeppe skulle rekommendera mig att gå på en 30V i nyskick istället för en synligt sliten (men för övrigt välfungerande) gammal EOS 1:a?

Det ligger för tillfället två annonser ute just nu. En 30V för 2000:- och en 1:a med booster för 1200:-.

Även någon 1N ligger väl ute som färsk annons om jag inte minns fel. 100% sökare är väldigt trevligt och väl det enda som jag spontant känner saknas på en 30V. Speciellt med tanke på att jag är van vid det från 1V:n.
 
30V är en trevlig kamera och den känns klart bättre än gamla 30 (ny klädsel). Gamla EOS 1 hade jag inte satsat på. Den är ganska förlegad med endast en fokuspunkt. Har dessutom bara 6-zoners ljusmätning.. men förvisso spotmätning, vilket EOS30 inte har. Däremot saknar den spegeluppfällning (!). Av de skälen så hade jag hellre satsat på en 30V. 2000:- är i mitt tycke aningen dyrt i dagens läge. Visst, är den i nyskick så... Men den kostar 3700 ny.. Pruta åtminstonde in frakten. Det är iskallt på den begagnade analogmarknaden för småbild.
 
Jo, det låter som om 30V är att föredra framför 1:an ändå..eller att man kanske i stället slår till på en 1N som du säger ska vara ganska lik 1V:n.

Hur som helst..beställde faktiskt precis en Canon G7:a för att också få lite mer inblick i den digitala världen och som komplement till det analoga fotograferandet. Mest för att ha något kul att leka med, men också för att ha som ett praktiskt redskap för dokumentation och liknande. Den verkar trots allt ganska kompakt så att man kan ha den med sig överallt, tom när man fågelskådar och då oftast bär runt på både handkikare och tub.

Hoppas bara att bildkvaliten håller bra nivå samt att filerna inte känns så uppenbart digitala (läs platta & kantiga) som jag ofta upplever med många andra digitala kompaktkameror. Vi får väl se hur länge en analogförespråkare som jag står ut med den.. ;-)
 
Har själv en Eos 30V men kanske en Eos 3 kan vara ett alternativ? Har själv fundering på att köpa en sådan.

Har också börjat fuska med digitalt och köpte en Leica D-lux3 till frugan som Julklapp :) Tittade även på G7 men den saknade raw format.

// Fredrik
 
Jo, en 3:a skulle också kunna vara ett alternativ förstås. Den har dock inte heller en fullstor sökare och det gör att det känns som att man lika gärna kan gå på en 30V. Lite billigare begagnad och ett hus som är något nättare ifall man behöver resa lätt framöver.

Vad gäller G7:an och avsaknaden av raw så är det helt klart en miss från Canons sida att inte ha bakat in detta i kameran. Det är nog en del potentiella köpare som nu avstår från köp pga att den möjligheten inte finns. Personligen gör det inte mig så mycket faktiskt eftersom jag gärna vill fortsätta fotografera på liknande sätt som jag har gjort med dia. Föredrar helt enkelt att skapa bilderna direkt med kameran än att delvis i efterhand bygga upp bilden i datorn.

Förstår att raw kan vara väldigt praktiskt och ibland helt avgörande för att få användbara bilder, men jag känner samtidigt en poäng med att försöka planera mina bilder innan jag lägger fingret på avtryckaren och exponerar bilden. För mig är det en stor och viktig del i själva fotograferandet faktiskt. Då får det hellre bli några oanvändbara bilder som senare i så fall får raderas. Att andra inte håller med mig har jag förstås full respekt för!
 
Har själv inte testat Eos 3 men har blivit sugen av Jespers artikel om Eos 3.

Tyvärr så är kvalitén på standard zoomen som följer med Eos 30v (28-105) inte en höjdare och min lilla Yashica T5 ger bättre resultat än det objektivet. Somras så var jag i en underbar medeltids stad Rothenbourg Tauer (Visby X5 i storlek) men många bilder så blev husen lite skeva och fick en Harry Potter känsla som jag inte var ute efter i bilderna.

Kan annars varmt rekommendera Yashica T5 om du behöver en enkel kompakt kamera med bra optik.

Själv så känner jag ett behov av ett hus till så man kan lättare kan andvända rätt film till rätt förhållande.

Förra helgen så plåtade jag lite med en G3 på en barnvälsignelse och satte min 580ex på den lilla kameran. Det är en möjlighet som jag nu har upptäckt att jag inte kan göra samma sak på min frus Leica men är fullt möjligt om jag hade köpt en G7.

Kör fortfarande med Neg för det är lättare att scanna med min Epson 4990 men jag funderar på att införskaffa en ren filmscanner (Nikon) nästa år.

Ditt sätt att fotografera låter som att mellanformat skulle passa dig mycket bra.

// Fredrik
 
Jag har fortfarande inte slagit till på något hus eftersom inget av ovan nämnda alternativ känns hundra. 30V:n verkar kanonfin, men att inte få använda en sökare som visar 100% kan jag inte riktigt förlika mig med. Detta eftersom jag gärna vill "sätta" mina bilder direkt och inte behöva beskära i efterhand.

Överväger därför nu i stället en normalzoom; typ Tamron 28-75/2.8. Då slipper man fippla med två hus och kan köra på med enbart 1V:n som man stortrivs med och som dessutom har en fullstor sökare. Frågan är bara hur zoomen står upp mot mina fasta 35/2.0 och 90/2.8!?

Egentligen räcker 35mm och 90mm för den typen av bilder jag vill ta (vid gatufoto, på resa etc), men Tamron 28-75/2.8 är en smidigare lösning helt klart. När det gäller zoomen är jag också lite fundersam på hur väl den fungerar för rena porträtt i 75mm läget. Man brukar ju säga att från 80mm får man en naturlig bildvinkel, men Tamronet visar väl i realiteten (vad jag har hört) inte mer än kanske 71-72mm eller liknande?
 
Tar mej friheten att låna din tråd lite Jonas.. Tänkte om någon kunde svara på vad det igentligen är för skillnad på en EOS 30 och en EOS 30V?


/petter
 
ANNONS