Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofinilsson

Medlem
Som de flesta redan har märkt är jag fortfarande amatör på sådanthär - och jag vill fortfarande inte handla en d40, även om de är en bra nybörjarkamera.

Och nu till min fråga: EOS? Vad är det, och vad är skillnaden mellan en EOS och en D60?

tack

Som de flesta redan har märkt är jag fortfarande amatör på sådanthär - och jag vill fortfarande inte handla en d40, även om de är en bra nybörjarkamera.

Och nu till min fråga: EOS? Vad är det, och vad är skillnaden mellan en EOS och en D60?

tack

Är det Nikon D60 du syftar på eller Canons gamla D60?
EOS är ju som sagt en benämning som Canon har på sina systemkameror.

Aha, för jag fick för mig att jag hade sett en Nikon eos eller något.. Men kanske hade fel?

Nikon kallar sina digitala systemkameror för ett 2- eller 3-siffrigt nummer med ett D framför siffrorna.
Canon kallar sina digitala systemkameror för ett en-, 2-, 3- eller 4-siffrigt nummer och har ett D efter siffrorna. Undantaget är en modell som heter D60 och en som heter D30.
Canon har således både 30D och D30.

Det blir lätt att blanda ihop modellerna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto