Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos R. Vilka kameror har bra hjälpmedel för MF

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Om man äger många manuella gamla objektiv som man använder med adapter. Vilka av Eos R kamerorna har bra hjälpmedel för att fokusera rätt i lilla sökaren?
Jag har hört att R10 ska ha bra hjälpmedel, men vilka av 24x36 kamerorna har detta?

Jag har bara erfarenheter från R5 men jag gissar att alla R serie kameror har det. Det är ju liksom finessen med spegellöst.

Om du menar hjälpmedlet ”focus peaking” som färgar konturer i skärpeplanet så är jag tämligen säker på att alla R-kameror har det.

Senast ändrad:
Jag tycker focus peaking är fantastisk för att man behöver inte använda någon fokuspunkt, utan man kan komponera först och därefter ställa in fokus, detta utan att flytta runt någon punkt. Men focus guide kan ju såklart vara ett bra komplement

Jag tycker focus peaking är fantastisk för att man behöver inte använda någon fokuspunkt, utan man kan komponera först och därefter ställa in fokus, detta utan att flytta runt någon punkt. Men focus guide kan ju såklart vara ett bra komplement

Hur är det på Nikons hus, finns fokusguide eller något motsvarande?
`
Focusguide är så intuitivt att jag sällan använder något annat vid manuell fotografering, men bra att även peaking finns såklart. Glad att jag slipper välja antingen eller.

Focus guide finna inte i RP, men Focus peaking finns. Men jag tycker att det är rätt svårt att få det perfekt.
Har ett gammalt FD 50/1.8 från 70-talet som ger bra skärpa när man träffar rätt, men jag har börjat ge upp det eftersom jag tycker att det är så svårt att träffa rätt även med fokus peaking.

Focus guide finna inte i RP, men Focus peaking finns. Men jag tycker att det är rätt svårt att få det perfekt.
Har ett gammalt FD 50/1.8 från 70-talet som ger bra skärpa när man träffar rätt, men jag har börjat ge upp det eftersom jag tycker att det är så svårt att träffa rätt även med fokus peaking.

Nu har jag ingen Canon, men jag köpte en begagnad Nikon Z7 för någon månad sen som jag kör en hel del med mina gamla objektiv med. På den använder jag 100% magnification och tycker det fungerar mycket bra. Kanske något att prova?

Hur är det på Nikons hus, finns fokusguide eller något motsvarande?
`
Focusguide är så intuitivt att jag sällan använder något annat vid manuell fotografering, men bra att även peaking finns såklart. Glad att jag slipper välja antingen eller.
Jag tror inte det, men får ta och kolla. Det är ju en röd eller grön AF ruta, men om det någonstans finns några pilar om riktning man ska vrida har jag iaf inte tänk på.

Nu har jag ingen Canon, men jag köpte en begagnad Nikon Z7 för någon månad sen som jag kör en hel del med mina gamla objektiv med. På den använder jag 100% magnification och tycker det fungerar mycket bra. Kanske något att prova?
Funkar även bra på Canon. Jag har kört den metoden för nattfoto sedan 7D, men med R-kamerorna kan man med fördel fokusera så i sökaren istället för displayen.

Ja så gör jag också på Nikon, grovställer fokus med fokus-peaking, sedan har jag kopplat 100% förstoring till tum-knappen (af-on, i läge U1, mina inställningar för manuella objektiv), funktionen zoomar in runt vald fokus-punkt.

Canons funktion ser ju iof också intressant ut.

Det gillade jag fokus guide, skulle varit bra att ha.
Tycker inte peaking är så bra. Ibland trots färg osv blir motiv ur fokus på framförallt äldre optik. Syns inte i kamera direkt utan mer efter i datorn.

Notera att avståndsskalan syns i sökaren enbart om man använder RF-objektiv. Fungerar inte med Canons egna EF heller.
Både guide och peaking finns på R3 också.

Jo, det kan man göra om det handlar om statiska motiv, men jag tycker att det går för långsamt t ex på gatan.
På DSLR-tiden fanns det ju folk som bytte mattskiva i sökaren för att bättre fokusera manuellt.

Men det är väl de alternativen som finns, förutom att träna mer. Kort skärpedjup, exakt fokus och manuell fokusering, det är ju ingen lätt ekvation...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar