ANNONS
Annons

Eos m3

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte för att vara oförskämd, men med drygt 12700 inlägg på Fotosidan borde du väl snappat upp skillnaden mellan cmos och ccd?! Något förvånande...

Jag ville höra ditt svar. Det finns en del missuppfattningar kring ccd, som att ccd skulle ge bättre färger.

Jag använder inte adaptern mycket, men jag tycker den är en trevlig bonus. De gånger jag använt den är faktiskt när jag fotat lite närbilder med mellanring. Dvs M+adapter+EFmellanring+nått lämligt EFS- eller EF-objektiv. Men funktionen känns utmärkt, jag har inte hittat några nackdelar eller problem med den. Jag köpte en originaladapter från UK på den tiden de fortfarande var dyra/svåra att få lösa här i landet.

Jag använder M mest med 11-22 eller fasta 22:an. Telezoom kanske skulle passa till bantad semesterutflykt till Medelhavet, men jag är allergisk mot plastbajonetter. 11-22 har känns som ett kvalitetsobjektiv i sin uppbyggnad, och utan plastbajonett (men den har varit på garantirep faktiskt när fokuseringen lade helt av när den var nästan helt ny).

På utflykter några gånger har kompisen haft sitt L70-200/4IS med, det har varit lite kul att köra med M och adapter. Bra bilder men kameran nästan försvinner bakom objektivet.

Så jag tycker funktionsmässigt fungerar adapter bra till M, så det borde ju göra det med M3. Men jag använder det inte så ofta, men en kul extrafunktion så att säga.

Tack för infon!
Mellanringar kan jag säkert sälja in till frugan, tänkte inte på dessa. Då kan vi till och med plåta macro samtidigt. Så slipper vi slåss om 150 mm objektivet. :)

Hej! Jag har EOS M (1) sedan ett år tillbaka och har använt adaptern sedan dag ett, från och till. Mest med min Tamron 18-270 mm, men även ett halvdussin andra objektiv. Allt har fungerat perfekt.

11-22 mm köpte jag för två veckor sedan och jag är nöjd med den. Det finns en grupp för den på Flickr (https://www.flickr.com/groups/2272225@N23/pool/) . Gå in där och kika på bilderna, så kanske du får en uppfattning om du tycker att den räcker för dina behov. Men jag är mer än nöjd för vad jag fick för de pengarna, 3500:-.

Tack för infon och tack för länken!

Man verkar få en bra lins för de pengarna. Väldigt mycket bra bilder och det ser bra ut kvalitétsmässigt också.
Nu är jag ingen som granskar i 100% så där finns säkert brister. Man brukar ju få vad man betalar för men det verkar som man får lite mer än vad man betalar för i den här linsen. :)

Verkar som det får bli lite mer pengar att lägga på det här systemet, men får väl se hur den mottages av frugan först. Vill inte göra samma misstag som jag gjorde när hon fick Pentax K5 systemet, köpte på mig för mycket grejor sen blev den liggandes för att det blev för jobbigt att ta med sig. Slutade med att hon bara hade en kompaktkamera med sig ut. :) (Jo jag vet, jag gillar att köpa kameror.) :)

Jag har alla objektiven i EF-M-serien tillsammans med EOS M. Min personliga rangordning är 11-22, 22, 18-55 och 55-200. Dock håller alla god kvalitet.
När jag köpte EF-M 55-200 STM tyckte jag att den inte var så bra ur skärpesynpunkt men efter lite tester insåg jag att bristen låg i kameran. EOS M har lite svårt att sätta skärpan med 55-200. När jag körde manuell fokusering och live view blev det genast bättre. 55-200 är också bäst närmare 55 mm än på 200 mm. Nedbländat skärper objektivet också till sig, i synnerhet mot 200 mm.

Focus peaking

Är det någon av er som köpt en EOS M3 som testat focus peaking med adapter och andra objektiv än EF ?

Är det någon av er som köpt en EOS M3 som testat focus peaking med adapter och andra objektiv än EF ?

Precis packat upp kameran och testade lite snabbt. Ja, det funkar med andra objektiv. Åtminstone några olika av Canons egna moderna objektiv. Några andra har jag inte.

Intressant att se att AF funkade helt ok med moderna USM-objektiv, även om det var lite långsammare än på min 5DII, men när jag satt på en 50/1,4 med den gamla varianten av USM-AF så var den väldigt hackig och långsam.

Jag får väl rapportera vad jag tycker om kameran efter att ha testat lite mer.

Jaha, jag lovade ju att återkomma. Problemet är att så länge inte Capture One fått stöd för M3'ans RAW-filer blir det inte något mer seriöst fotande eller testande. Men jag har haft med den och fotat lite blandat i vardagen. Av det jag hunnit testa är jag klart imponerad. Rapp nog för att vara en spegellös och riktigt bra hantering av ljus, färg och brus. Med 22mm är jag riktigt imponerad av motljusbilder rätt ur kameran. Både med och utan upplättning från den inbyggda lilla blixten. Som alltid drar jag ned effekten ett steg när jag har blixt som upplättning, men annars har jag låtit kameran styra exponeringen. Som sagt riktigt bra!

Jaha, jag lovade ju att återkomma. Problemet är att så länge inte Capture One fått stöd för M3'ans RAW-filer blir det inte något mer seriöst fotande eller testande. Men jag har haft med den och fotat lite blandat i vardagen. Av det jag hunnit testa är jag klart imponerad. Rapp nog för att vara en spegellös och riktigt bra hantering av ljus, färg och brus. Med 22mm är jag riktigt imponerad av motljusbilder rätt ur kameran. Både med och utan upplättning från den inbyggda lilla blixten. Som alltid drar jag ned effekten ett steg när jag har blixt som upplättning, men annars har jag låtit kameran styra exponeringen. Som sagt riktigt bra!

Låter spännande, väntar fortfarande på min M3'a men det känns ju lovande med din rapport.

Precis packat upp kameran och testade lite snabbt. Ja, det funkar med andra objektiv. Åtminstone några olika av Canons egna moderna objektiv. Några andra har jag inte.
Vilka objektiv syftar du på?

De modernaste Canonobjektiv som går att använda med adapter torde väl vara FD-objektiv från sent 1980-tal eller tidigt 1990-tal?

M3 film

Jag har den nya M3:an och kört lite med filmning med L: optik och AF blir så nervös så det inte går att använda ...någon mer som har det problemet ...

Vilka objektiv syftar du på?

De modernaste Canonobjektiv som går att använda med adapter torde väl vara FD-objektiv från sent 1980-tal eller tidigt 1990-tal?

Nu ser jag att han frågade om andra objektiv än EF, men jag läste slarvigt och trodde han menade andra än EF-M. Det jag testade var om det funkade med EF och adapter och det gör det. Några icke-EF har jag inte testat.

Nu har jag fått hem min M3.
Var ute igår och testade lite olika kombinationer och det enda objektiv jag har som inte är ett Canon är ett Sigma 150mm macro. Där funkade focus peaking alldeles utmärkt.

Blev positivt överraskad över hur lättarbetad kameran är, smidigt med macrofotografering. Lätt att komma till tack vare det lilla huset. Provade också med mitt 14mm och det var ju helt underbart att kunna komma ner lågt med kameran, vinkla ut skärmen och kunna göra helt nya typer av bilder än vad jag är van vid. Så det blir nog till att investera i den vidvinkliga zoomen så man kan dra nytta av det lilla formatet fullt ut. 14mm ser ju ut som ett kort tele när man monterar på den på kameran. :)
Köpte även den elektroniska sökaren och är väldigt nöjd med den också. Skönt att ha när solen blir besvärlig, även den vinklingsbar.

Efter detta lilla test igår är jag väldigt nöjd, visst var det dyrt men tycker personligen det var värt varenda krona.
Finns en stor risk att denna kommer att användas en hel del framöver, så tjockkameran får kanske vila lite nu. :)

Ursäkta kanske en lite korkad fråga, jag har öht aldrig förut intresserat mig för den kategori av kamera som Canon EOS M3 ingår i men nu har jag, ev, blivit nyfiken.

Jag har ju en Canon EOS 6D med några olika objektiv anpassade för denna kamera.

OM jag skaffade en Canon EOS M3 skulle jag då isf kunna använda alla mina vanliga linser samt blixten, på detta kamerahus?

Om det är så vore det ju strålande, kunde ibland lämna stora tunga systemkameran hemma och plocka med lämpliga smidiga objektiv.

Har sett prat om adapters? Behövs det isf? Stjäl det prestanda i form av hastighet eller ljusinsläpp?

Ursäkta kanske en lite korkad fråga, jag har öht aldrig förut intresserat mig för den kategori av kamera som Canon EOS M3 ingår i men nu har jag, ev, blivit nyfiken.

Jag har ju en Canon EOS 6D med några olika objektiv anpassade för denna kamera.

OM jag skaffade en Canon EOS M3 skulle jag då isf kunna använda alla mina vanliga linser samt blixten, på detta kamerahus?

Om det är så vore det ju strålande, kunde ibland lämna stora tunga systemkameran hemma och plocka med lämpliga smidiga objektiv.

Har sett prat om adapters? Behövs det isf? Stjäl det prestanda i form av hastighet eller ljusinsläpp?

Du kan använda alla dina linser, men det blir samma crop som för vilken APS-C som helst. Adaptern är verkligen bara en adapter mellan de olika fysiska fattningarna. Det är bara ett kort rör med elkontakter utan någon optik. Långsammare AF än du är van med från din 6D, men helt ok för at vara en spegellös. Samma ljusinsläpp.

Du kan använda alla dina linser, men det blir samma crop som för vilken APS-C som helst. Adaptern är verkligen bara en adapter mellan de olika fysiska fattningarna. Det är bara ett kort rör med elkontakter utan någon optik. Långsammare AF än du är van med från din 6D, men helt ok för at vara en spegellös. Samma ljusinsläpp.

Tack.
Strålande för min del!

😃😃😃😃

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar