Jag använder inte adaptern mycket, men jag tycker den är en trevlig bonus. De gånger jag använt den är faktiskt när jag fotat lite närbilder med mellanring. Dvs M+adapter+EFmellanring+nått lämligt EFS- eller EF-objektiv. Men funktionen känns utmärkt, jag har inte hittat några nackdelar eller problem med den. Jag köpte en originaladapter från UK på den tiden de fortfarande var dyra/svåra att få lösa här i landet.
Jag använder M mest med 11-22 eller fasta 22:an. Telezoom kanske skulle passa till bantad semesterutflykt till Medelhavet, men jag är allergisk mot plastbajonetter. 11-22 har känns som ett kvalitetsobjektiv i sin uppbyggnad, och utan plastbajonett (men den har varit på garantirep faktiskt när fokuseringen lade helt av när den var nästan helt ny).
På utflykter några gånger har kompisen haft sitt L70-200/4IS med, det har varit lite kul att köra med M och adapter. Bra bilder men kameran nästan försvinner bakom objektivet.
Så jag tycker funktionsmässigt fungerar adapter bra till M, så det borde ju göra det med M3. Men jag använder det inte så ofta, men en kul extrafunktion så att säga.