Annons

Eos m3

Produkter
(logga in för att koppla)
EOS M3 börjar säljas

Canon EOS M3 har tydligen släppts till försäljning eftersom den finns i lager både på nätet och i butik. Någon som hunnit känna på den och ha någon uppfattning?

Jag har en hemma för test just nu. Den har ett betydligt bättre grepp och ergonomi i allmänhet än den gamla modellen, och känns rapp i hanteringen. Avsaknaden av sökare är förstås lite trist, men den nackdelen delar den med andra kameror i klassen.

Än så länge har jag inte hunnit använda den så mycket, men efter helgen vet jag mer (och det blir nog ett blogginlägg om bl.a. den kameran.

.

Bilagor

• Mirrorfree Cameras_2015-04-22.jpg
    Mirrorfree Cameras_2015-04-22.jpg
    69.5 KB · Visningar: 772
Synd att Canon inte säljer detta paket i Sverige:

http://www.ebay.com/itm/Canon-EOS-M...337?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c9807a301

Om man redan har 18-55 objektivet och det är sökaren man vill ha till M3 så vore detta perfekt.

Den där sökaren verkar förnämlig.
Jag hade EOS M men tröttnade på den för att den var så slö, skärmen var fast och det fanns ingen sökare.
M 3 verkar riktigt intressant. Särskilt med pärlan 22mm/2. Förhoppningsvis är sensorn förbättrad också.

Sensorn är på 24 MP och samma som i EOS 760D och 750D, och den har samma typ av hybrid-AF som dessa, och är alltså klart snabbare än EOS M. M.a.o. är sensorn klart förbättrad.

Vad tycker du om bildkvaliteten?
EOS M är OK men tappar lite skärpa med ökat brus redan vid ganska låga ISO tycker jag.
(Om man jämför med andra APS-C sensorer)

Det verkar enligt alla källor jag kan hitta (inklusive Canon i Japan), som att vi i Europa åtminstone hela det här året måste köpa i paket med kit-objektivet, medan japanerna får köpa både lösa hus och med sökaren i paket. Japanska butiker får inte leverera direkt till kunder här, utan att de riskerar att få skit från Canon. Både märkligt och synd.

Men nu finns det en del säljare med bra omdömen på e-bay som säljer både huset löst och paketet med sökaren. Jag har just beställt ett paket. Får väl se om jag blir blåst, eller får hem kamera och sökare. $550 ink frakt. Topprankad säljare och betalning via PayPal känns tillräckligt tryggt.

Vilken säljare har du valt? Ebay.com, co.uk, de, co.hk eller var har du hittat den?

Jag går i funderingar på att köpa mig ett M2-hus, så jag får wifi och samma batterier som mina M. Är ju inte heller sugen på att köpa flera objektiv.

Jag hittade säljaren nyjbloom på ebay.com då jag sökte. Det fanns alla möjliga som sålde liknande paket, men den här hade bästa kombinationen av bra omdöme och lågt pris.

Visst finns det en vinst med att samma batterier, men M3 är så mycket bättre än M2 på många punkter. Fundera ett varv till på om batteriet eller specarna är viktigast. Jag har testat M2 kort och det var verkligen ingen större förbättring mot M.

Tack! Jag har två stycken M som jag mest använder som Goproersättning för att filma, det går att låsa exponering och vitbalans som är en stod fördel. De har också lite ersatt G12 när det gäller fotande. Att köpa tre M3 "bara" för de hittat på ett nytt batteri.... Nja, jag tänkte M2 kan bli den som mest används vid fotande, och så kan jag med wifi enkelt dela bilder.
Manuell fokus vid filmande lär väl inte vara så stor mellan M2 och M3 misstänker jag. Hade M3 haft en skärm som 60D/70D så hade saken kommit i annan dager också. Alltid många saker att jämföra.

Nu ska ju inte jag försöka sälja på dig en M3, men skillnaderna mot M och M2 (som är väldigt lika) är riktigt stora. Jag vet inte vad du är ute efter med manuell fokus, men har du tittat på "focus peaking"? Om inte så kan du söka på det eller titta 2:20 in i filmen här https://www.youtube.com/watch?v=6raSxmk3_4c så ser du något som åtminstone jag ser som riktigt intressant vid filmning med kort skärpedjup. Det syns inte i klippet men det funkar även i förstorat läge om man verkligen vill finpilla med skärpan.

Hur som helst får jag återkomma med rapport om leveransen när den skett.

Nu ska ju inte jag försöka sälja på dig en M3, men skillnaderna mot M och M2 (som är väldigt lika) är riktigt stora. Jag vet inte vad du är ute efter med manuell fokus, men har du tittat på "focus peaking"? Om inte så kan du söka på det eller titta 2:20 in i filmen här https://www.youtube.com/watch?v=6raSxmk3_4c så ser du något som åtminstone jag ser som riktigt intressant vid filmning med kort skärpedjup. Det syns inte i klippet men det funkar även i förstorat läge om man verkligen vill finpilla med skärpan.

Hur som helst får jag återkomma med rapport om leveransen när den skett.
Focus peaking har jag på mina Sony HVR-Z1, och det är ett utmärkt stöd vid skärpeinställning.

Jo, jag menade att för min del spelar det sällan roll om M3 har snabbare AF, för 95% av tiden jag använder M så har jag skärpan manuellt inställd för att den inte ska åka jojo. Och väl inställd så borde inte skärpehållningen skilja mellan M, M2, M3.
Sen vill jag normalt ha så långt skärpedjup som möjligt, vilket underlättas av att det inte är storsensorkamera.

Det som ändå begränsar användningen mest av M är utan tvekan cmos-sensorn (att den inte har ccd):
https://www.youtube.com/watch?v=Kxx2H5LbTTw
Problemet borde vara lika för M3....

Nybliven ägare av M3

Hoppar in i den här tråden.
Har beställt en M3 med elektronisk sökare. Första spegelfria för mig, återstår att se om det är något att hänga i julgranen så att säga. :)
Den är tänkt till frugan, men om jag känner mig rätt kommer jag nog att göra en hel del bilder med den också. Om den inte är helt värdelös förstås.

Frågan jag har är egentligen kanske en dum fråga men av er som använder M systemet, kör ni mycket med adapter och de andra ef linserna? Funkar det bra eller är det något som bara känns jobbigt i största allmänhet?

Varför jag undrar är att jag har en uppsättning linser till min 5D Mark III och i en drömvärld så hade det varit skönt att slippa investera i fler linser.

Den vidvinkliga zoomen 11-22 är väl den enda som jag skulle kunna tänka mig att köpa eftersom jag endast har 14 mm som vidvinkligast i mitt system. Men har inte hittat något bra test på den, min engelska suger när det kommer till fackspråk, :) någon som har någon erfarenhet av den?

Frugan gillar macro väldigt mycket och eftersom det inte finns något macro till M systemet just nu så får hon använda mitt 150mm macro, i övrigt så är det hon som gör de vardagliga semesterbilderna och då funkar ju kit linsen från M systemet.

Varför skulle det vara bättre med ccd?

Inte för att vara oförskämd, men med drygt 12700 inlägg på Fotosidan borde du väl snappat upp skillnaden mellan cmos och ccd?! Något förvånande...

Ccd tar varje bild i en filmsekvens momentant, så där får man inga gelé-effekter att hela bilden flyter vid filmning.
Cmos (med undantag av ett par extremt dyra filmkameror, en Sony, och nån mer) skannar varje delbild så motivet/kameran hinner flytta sig lite under filmning, och därmed är inte bilden fixerad under exponering.

I vissa fall spelar skillnaden inte så stor roll, men i många fall blir cmos begränsande för filmning av något som rör sig.

Frågan jag har är egentligen kanske en dum fråga men av er som använder M systemet, kör ni mycket med adapter och de andra ef linserna? Funkar det bra eller är det något som bara känns jobbigt i största allmänhet?

Jag använder inte adaptern mycket, men jag tycker den är en trevlig bonus. De gånger jag använt den är faktiskt när jag fotat lite närbilder med mellanring. Dvs M+adapter+EFmellanring+nått lämligt EFS- eller EF-objektiv. Men funktionen känns utmärkt, jag har inte hittat några nackdelar eller problem med den. Jag köpte en originaladapter från UK på den tiden de fortfarande var dyra/svåra att få lösa här i landet.

Jag använder M mest med 11-22 eller fasta 22:an. Telezoom kanske skulle passa till bantad semesterutflykt till Medelhavet, men jag är allergisk mot plastbajonetter. 11-22 har känns som ett kvalitetsobjektiv i sin uppbyggnad, och utan plastbajonett (men den har varit på garantirep faktiskt när fokuseringen lade helt av när den var nästan helt ny).

På utflykter några gånger har kompisen haft sitt L70-200/4IS med, det har varit lite kul att köra med M och adapter. Bra bilder men kameran nästan försvinner bakom objektivet.

Så jag tycker funktionsmässigt fungerar adapter bra till M, så det borde ju göra det med M3. Men jag använder det inte så ofta, men en kul extrafunktion så att säga.

Den vidvinkliga zoomen 11-22 är väl den enda som jag skulle kunna tänka mig att köpa eftersom jag endast har 14 mm som vidvinkligast i mitt system. Men har inte hittat något bra test på den, min engelska suger när det kommer till fackspråk, :) någon som har någon erfarenhet av den?

Hej! Jag har EOS M (1) sedan ett år tillbaka och har använt adaptern sedan dag ett, från och till. Mest med min Tamron 18-270 mm, men även ett halvdussin andra objektiv. Allt har fungerat perfekt.

11-22 mm köpte jag för två veckor sedan och jag är nöjd med den. Det finns en grupp för den på Flickr (https://www.flickr.com/groups/2272225@N23/pool/) . Gå in där och kika på bilderna, så kanske du får en uppfattning om du tycker att den räcker för dina behov. Men jag är mer än nöjd för vad jag fick för de pengarna, 3500:-.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar