** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

EOS 7D fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Hittade ett gammalt skjul där jag plåtade några porträtt. Inne i skjulet var det ganska mörkt så jag ställde mitt objekt bredvid en "glugg" som släppte in dagsljus som då träffade henne i ansiktet. För att få bra exponering underexponerade 1-2 hela steg jag för att få ansiktet rätt exponerat. Jag använde utslutande någon av de perifera foukuspunkterna för att slippa komponera om.

När jag kommer hem och ska kolla på bilderna så märker jag att väldigt få bilder är skarpa, trots att jag har slutartider som är tillräckligt korta.

Vad kan detta bero på? Är de perifera fokuspunkterna sämre än mittpunkten när det är en mörk miljö. Förstår för övrigt inte skillnaden på dem överhuvudtaget ;-)

Objektiven jag använde var EF 50mm/1.2 L USM samt EF 135 mm/2.0L USM

Vore sååååå tacksam för hjälp! :)

Iso

Vilket Iso hade du vid fototillfället? Fokuspunkten i mitten är i allmänhet den mer tillförlitliga enligt min erfarenhet, men nu har jag en Pentax K5.

Är du säker att det är fokusfel? Ser du fokus någon annanstans i bilderna? Eller är det allmänt dålig skärpa eller dålig kontrast?
Petter ...

Iso

Iso eller digital signalförstärkning skapar ett brus, som gör att detaljer och skarpa kontraster blir mjukare eller upplevs oskarpa. Iso 1600 kan upplevas som oskarpt vid kraftig förstoring, det beror lite på sensor och husets beskaffenhet... ett sätt att se om fokus finns i ansiktet, är att räkna ögonfransar och porer. Ibland kan jag uppleva att fokus går före känsla, en brusig stämningsfull bild kan ge mer än en skarp återgivning. Det gäller för mig framför allt B/W. Jag är alltid återhållsam med brusreducering över 1000 Iso, hellre lite brus än utsmetade färgfält:)

Är du säker att det är fokusfel? Ser du fokus någon annanstans i bilderna? Eller är det allmänt dålig skärpa eller dålig kontrast?
Petter ...

Ett fåtal bilder har fått fokus. De flesta andra inte. Kan ju ifos vara så att slutartiden var för lång trots allt. Stod ganska obekvämt. Men det är alltså så att de perifera fokuspunkterna bör funka lika bra som den i mitten?

Fokuspunkter

I teorin bör de fungera väl, men bättre att förlita sig på mittpunkten och låsa fokus samt komponera om:)

Glas ?

Förlåt en kanske oförskämd fråga men det var inte så att det var glas på porträtten ?

Slutartid

1/100 sekund... det beror inte på rörelseoskärpa således. Med den slutartiden ska det inte vara något problem att få bilden skakfri:)

Långsamt

Ha ha ja om det syftar på de slutartiderna krävs nog ett rejält stativ:) jag valde att inte se det så, de slutartiderna fungerar inte alls med handhållen kamera och 50mm:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar