Annons

EOS 5D Mk II + 16-35/2,8L II

Produkter
(logga in för att koppla)

sun king

Ny medlem
Funderar på ovanstående kombination, googlade lite och hittade en recension av 5D Mk II utförd av Kamera & Bild (http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/TEST-Canon-Eos-5D-Mark-II-1.41027.html). Där sägs följande:

"Jag har under testet använt såväl flera av Canons fasta objektiv och zoomen 24-105/4l is usm och fått ut mycket hög upplösning. Däremot har den verkliga upplösningen med vidvinkelzoomen 16-35/2,8l lämnat en hel del kvar att önska."

Någon annan som har erfarenheter av denna kombo att dela med sig av?

mvh Bengt

min 16-35 2,8l II är rätt ok men det finns brister på den optiken likaväl som på Nikons 14-24. Jag kör med bägges systemen pga jag ändå skulle behöva dubbla uppsättningar av optiken ändå och då blir det ingen större skillnad med två kamera märken utan man kan dra nytta av dom bästa gluggarna från bägge.
16-35 är helt ok i förstoring upp till A4 om inte motivet är för krävande/plottrigt. Motljusegenskaperna nedbländad från f8 är rätt bra den ger snygg stjärneffekt på motljus källor samt du kan använda filter. Däremot är den fruktansvärt dålig på motljus på större bländare speciellt om solen står högt så att du får ströljus uppifrån.

Men vill du ha optimal skärpa så är det zeiss 21mm som gäller den är mer raktecknande än både Nikons 14-24/canons 16-35 och ger bättre skärpa,

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto