Annons

EOS 5D mark II uppdatering - 24 och 25 fps [i videoläge]

Produkter
(logga in för att koppla)
EOS 5D mark II update - 24 och 25 fps [i videoläge]

Nu jävlar är cirkeln sluten. Fällde en tår när jag läste detta.
Först manuella inställningsmöjligheter och nu småningom möjlighet att ändra framerate till 25 och 24 fps.

Hatten av grabbar, hatten av!

New Firmware For Canon DSLR
By Mendelson Tiu | Tuesday | 20/10/2009

Canon will be releasing a firmware update for its EOS 5D Mark II digital SLR camera that will enable 24P and 25P movie shooting.

Click to enlarge
Canon Australia's Brand Manager – EOS, Chris Macleod said, "We understand that EOS 5D Mark II users desire additional frame rates and we're preparing a firmware update to allow the camera to shoot at both 24P and 25P. The upgrade to 24P and 25P will broaden the usage scope for this popular camera to include cinema and broadcast applications, respectively

Det underlättar dock inte redigeringsprocessen nämnvärt vilket jag upplever som videofunktionens största nackdel. Att hålla på med proxy-filer tycker jag är lite för omständigt.

hade varit kul! Även om den mesta filmen hamnar på nätet så hade det helt klart varit bra.

Varför verkar det som det dröjer?

Mvh Per

Riktigt goda nyheter, även om den inte 'drabbar' mig särskilt mycket. Canon vill förstås fånga in eventuella spekulanter på kameran och eliminera konkurrenterna. 30FPS har varit en av kamerans få brister som ältats i alla tester av kameran.
De behöver några månader av programmering och evaluering tydligen. Troligen har arbetet just börjat.
Man tackar o bockar...

Eller så begriper de att till våren har uppståndelsen efter 7D och 1D Mark IV lagt sig, så de förväntar sig nyhetstorka just då. Passar bra att klämma ut en uppdatering till de sju personer som filmar med 5D Mark II då.

Eller så begriper de att till våren har uppståndelsen efter 7D och 1D Mark IV lagt sig, så de förväntar sig nyhetstorka just då. Passar bra att klämma ut en uppdatering till de sju personer som filmar med 5D Mark II då.

Ja, vem filmar med en stillbildskamera, när det finns riktiga videokameror?

Varför skulle det bara vara videorelaterade förbättringar i uppdateringen?

Det är klart att det finns de som filmar med den. Men de som gör det bra har rejäla påbyggnader för att exempelvis flytta ut fokusering och zoom från de ringar där de sitter bra för stillbildsfotografering, har jag sett.

Det var därför jag provocerade lite. Vem gör egentligen kvalitetsvideo med en spegelreflex som den är ur kartongen? Jag ska inte påstå att jag är någon videoexpert, men jag har i alla fall försökt med riktiga videokameror, och då även redigerat, satt ljud osv., så jag vill hävda att jag har lite koll.
Jag gör det bättre med en vanlig videokamera än med spegelreflexen, har jag märkt när jag nu har en att testa med.
Jag ser det som en sån funktion som man tar till när man vill visa hur något rör sig, för att det säger mer än stillbilder.

Men det är kanske tillräckligt många som tycker det är kul att man med ett sånt här verktyg, som ju ändå inte alls är dyrt, jämfört med professionella videokameror, kan få kortare skärpedjup än vad man normalt får med videokameror. Minst sju stycken, i alla fall.

'Alla' vet att det går att göra kvalitetsmässigt sanslöst snygga klipp med kameran, även om det är lite meckigt och jo...det finns de som gör hela filmer med den. Det känns bara onödigt att påminna om.
Det är också helt klart att den inte ersätter proffsiga videokameror men det lär inte undgått många heller.
Att den får nya funktioner för video och sannolikt även polering av annan funktionalitet känns inte direkt som ett minus på något sätt, tvärtom.

Jag tror att vi är rätt många fler än sju bara under vattnet som använder 5DII som filmkamera. Vi behöver inte 7Ds autofokus och snabbhet, 1'orna är klumpiga i skal och då är 5DII kanon. Att byta kameramodell är extra dyrt då det betyder nytt skal för en massa pengar, så att ge längre liv åt en gammal modell är alltid väldigt uppskattat i uv-kretsar. Vi använder kamerorna direkt ur kartong utan en massa löst bjäfs. Och vi är oerhört glada ändå.

Fast för oss under vattnet är nog frågan om 24, 25 eller 30 inte direkt avgörande. Om vi drar ned tempot i en 30-film till 25 kommer inte någon att reagera på det. Rörelser är lite slowmotionaktiga ändå, och ljudet rätt begränsat.

Nu finns den tillgänglig.

http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos5dmk2/firmware.html

Det jag märkt hitils är att man kan välja mellan 24p/25p och 30p som väntat. Man kan även ställa ljudniverna på auto eller manuellt, dock syns inte mätarna när man spelar in. Ändrar man nivåerna så tar det en halv sekund innan mätarna ger utslag, vilket kan vara lite frustrerande.Det finns även ett histogram som dock bara syns när kameran är i pausläge.
Det jag saknar är att kunna lyssna på ljudet i hörlurar. Men magic lantern är på gång med en ny version som ska fungerar på 2.0.3, så då kommer väl den möjligheten.

Annars har jag inte märkt någonting oväntat nytt.

Ja, vem filmar med en stillbildskamera, när det finns riktiga videokameror?

Varför skulle det bara vara videorelaterade förbättringar i uppdateringen?

Jag själv, ett antal andra professionella filmfotografer, mindre kortfilmsprojekt, en hel del reklamfilmer, musikvideos etc.
Canon 7D och 5D Mark II är tillräckligt bra för att klå videokameror. Kvalité kontra pris är makalöst och har ändrat spelregler för vad man kan åstadkomma på snäv budget.

Trust me, kamerorna används i professionella sammanhang mer än vad många tror. Du kan t.ex. höra med Stopp (stockholm post-production) om hur många projekt de gradar som filmats på 5D/7D.

Jag själv, ett antal andra professionella filmfotografer, mindre kortfilmsprojekt, en hel del reklamfilmer, musikvideos etc.
Canon 7D och 5D Mark II är tillräckligt bra för att klå videokameror. Kvalité kontra pris är makalöst och har ändrat spelregler för vad man kan åstadkomma på snäv budget.

Trust me, kamerorna används i professionella sammanhang mer än vad många tror. Du kan t.ex. höra med Stopp (stockholm post-production) om hur många projekt de gradar som filmats på 5D/7D.

Jag tror att du missförstod Jannes inlägg.

Hur som heslt så är det en bra uppgradering och suveränt att Canon faktiskt utöka funktionaliteten på en kamera som funnits ute i 18 månader. Vi lär inte se en 5Dmk3 inom den närmsta tiden.

jag filmar med..

eller..inte jag men de som filmar för mig gör det. Inte dokumentärt, för den är lite svår med fokusen då. Men reklam funkar den sjukt bra med. Vi ska göra en reklamkampanj nu för ett företag som vi kommer att filma med 5D, detta är inte det första eller sista. Det kan jag lova. Utbudet med objektiv till bra priser och smidigheten med storleken på kamerorna, för att inte nämna ljusegenskaperna tilltalar alla som vill göra billiga, sjukt snygga reklam filmer.

Ja, och tänka sig att alla gamla fina M42-objektiv nu fungerar utmärkt igen! Även de som kanske led av lite CA och lite begränsad upplösning - inget av det spelar någon roll i 2MP och som bonus är focus och bländare gjorda för att hanteras manuellt så ofta lite mer ergonomsikt också !

uppdatering

Hej!

Skulle nån vänlig själ kunna tänka sig att lägga upp firmware-updaten på en server förslagsvis www.4shared.com eller liknande så att den finns för snabbare nedladdning.
Som det är nu går det knappt att få ner filen från canons hemsida.
Alternativt om en vänlig själ kan maila filen till mig. PM:a mig isåfall så skickar jag ett mail!

Tack!!!!

Hej!

Skulle nån vänlig själ kunna tänka sig att lägga upp firmware-updaten på en server förslagsvis www.4shared.com eller liknande så att den finns för snabbare nedladdning.
Som det är nu går det knappt att få ner filen från canons hemsida.
Alternativt om en vänlig själ kan maila filen till mig. PM:a mig isåfall så skickar jag ett mail!

Tack!!!!

Hej Daniel, du har ett PM :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar