Annons

EOS 5D inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag undrar vad ni har för inställningar när ni fotar porträtt i studio med Eos 5D. Jag har fotat en del porträtt men jag är inte riktigt nöjd med hudtonen, jag tycker den har en gul nyans. Ställer ni in i kameran eller i RAW-konverteraren och vad har ni då för inställningar generellt?

Mvh/Johanna

Johanna_Johansson skrev:
Hej
Jag undrar vad ni har för inställningar när ni fotar porträtt i studio med Eos 5D. Jag har fotat en del porträtt men jag är inte riktigt nöjd med hudtonen, jag tycker den har en gul nyans. Ställer ni in i kameran eller i RAW-konverteraren och vad har ni då för inställningar generellt?

Mvh/Johanna

Hej,
Om du har svårt att få till en bra vitbalans kan jag rekommendera dig att köpa ett gråkort. Det gör det väldigt lätt att ställa in vitbalans i RAW-konverteraren i efterhand; när du är nöjd med ljussättningen och ska börja plåta låter du modellen hålla upp gråkortet på första bilden så kan du vitbalansera mot det i efterbehandlingen. Sen tar du bara samma värde (i kelvingrader) och sätter på alla bilder.

Jag använder det här och tycker det funkar utmärkt:
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=31&prod=1&catId=1

Jag vitbalanserar på ett vitt papper och sedan ställer jag tiden på 125 och bländaren varieras till
histogrammet blir optimalt.
Jag fotar RAW + Jpg samtidigt och när allt är rätt funkar jpg-bilden bra.
Behövs det några större kompensationer går jag direkt till RAW-filen.

Jag kör också normalt på 1/125 och anpassar bländare efter histogrammet.
För ISO använder jag ofta L läget för att kunna gå ner ett steg i bländartal.
Fotar i RAW och fixar vitbalansen efter, fotar ett gråkort för att ha något att utgå från. Sen har jag en del presets sparade i ACR för dom vanligare ljussättningarna så jag inte behöver börja från början varje gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar