** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

EOS 550D vs EOS600D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias_

Medlem
Som rubriken avslöjar så funderar jag kring att köpa en nyare Canon i detta segment. Har en 450D idag som jag är nöjd med, men skulle gärna ha in videofunktion samt ta del av de förbättringar som dessa nya modeller erbjuder i stort och smått.

Men, till min fråga. Förutom skärmen, digital zoom i videoläget samt lite annorlunda konstruktion, finns det andra saker som talar för att man ska lägga lite över en tusenlapp mer på 600:a-modellen? Kanske var så att den stödjer trådlös blixt men inte 550d också?

De recensioner jag läst i övrigt verkar ge dem jämngoda resultat i det mesta. Små skillnader, ibland till 550d`s fördel och ibland till 600:an. Jag tror att 600:an har lite bättre poäng i videoläget (på grund av zoom?) medan 550:an fått lite bättre på bildkvalite i RAW-läge.

Dela gärna med er av era kunskaper/tankar kring detta.

Tack på förahand!

/Mattias

Det finns väl inget jag vet som 550D är bättre på än 600D förutom priset, recensionerna färgas nog lite av förväntningar och marknadsläget. Men vill man ha fast skärm så är väl det då en fördel för 550D annars är 600D att se som en 550D med en del ytterligare användbart, om det är värt priset beror ju på om man behöver förbättringarna eller ej.

...medan 550:an fått lite bättre på bildkvalite i RAW-läge.
-...

Har svårt att tänka mig att det skulle gå att se någon skillnad i bildkvalité kamerorna emellan (åt något håll).

En aspekt kan nog vara att det är lättare att hitta 550D på rea än 600D, så prisskillnaden kan vara större än 1000:-.

En annan aspekt är att när (om) du säljer den begagnad om något år, kan det vara lättare att sälja 600D än 550D.

Om du filmar så är möjligheten att justera ljudnivån ovärdelig på 600D

Jag har förstått dig rätt i att på 550d så finns ingen möjlighet att ställa in känslighet på ljudupptagining, medan detta finns på 600d? Vidare, ändras detta på något sätt om du ansluter en extern mic?

Jag tycker dock att är man intresserad av 600D ligger den kameramäsdigt bättre 60D ganska nära i pris (8000:) så frågan är om valet inte borde vara mellan 550D och 60D i dagsläget.

Jag tycker dock att är man intresserad av 600D ligger den kameramäsdigt bättre 60D ganska nära i pris (8000:) så frågan är om valet inte borde vara mellan 550D och 60D i dagsläget.

Hej, Fredrik

Ja, det kanske också är ett alternativ. Dock så har jag lite svårt att hitta den kameran för ca 8000:-. Du kanske har något länk till det priset?

Tack.

Hej, Fredrik

Ja, det kanske också är ett alternativ. Dock så har jag lite svårt att hitta den kameran för ca 8000:-. Du kanske har något länk till det priset?

Tack.

Om man letar efter priset på bara huset & i lager så är det närmare 9000:- och 7000:- för 600D
och 550D 5700:- c:a.

Kolla prisjakt och Mediamarkt. Ibland kan det löna sig att köpa med någon kitglugg då gamla kameran blir lättare att sälja med kitobjektivet på.

Om man nu vill behålla ett gammalt 18-55 kan det löna sig att köpa 60D+17-85 för strax över 11000:- och sälja 17-85 för 2500:- oanvänt på blocket. Kamerapriset netto blir då 8500:-.

Om man nu vill behålla ett gammalt 18-55 kan det löna sig att köpa 60D+17-85 för strax över 11000:- och sälja 17-85 för 2500:- oanvänt på blocket. Kamerapriset netto blir då 8500:-.
Det krävs nog en hel del tur för att få så mycket för det objektivet. Många som vill sälja, inte så många köpare.

Det blev...

... en EOS 60D då jag hittade den till ett bra pris ny.

Tack alla som delat med sig av sin kunskap och ta idéer.

/Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar