Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 5, ett bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag undrar helt enkelt vad ny tycker om kameran?

Hur är autofokusen jämfört med F80/EOS 33? Funkar den om man fotar dokumentärt?

Skulle det här vara en bra kombination? :

Eos 5 + EF 24mm 2,8 + Tamron 90 2,8 Macro

(Går det att stänga av "macro" på tamronobjektivet så det blir "normalt" så att säga?)

Hur ser kameran ut egentligen? Kan man få se lite bilder tack...

En sista sak... Jag såg på dokumentären med krigsfotografen Nachtwey och tyckte mig nästan se att han använde en 5:a som färgkamera, såg jag fel?

Ja, kameran är ett bra val. MEN den har några år på nacken= inte lika snabb som eos 30, vilket är en orättvis jämförelse, jämför hellre med oes 3 som efterträdde eos 5:an. 3 är bättre på alla vis, tåligare (upplever jag det efter att ha lånat och prövat båda), bättre ögonfokus o s v. Du kan nog uppleva 5:an som mer stabil än 30:an, men hur som helst båda är bra hus!

Extrafråga: Hur är sökaren för en person med glasögon?

samt, hur är det att ställa in manuell fokus fungerar det bra?

Det är inte helt säkert att ögonstyrningen fungerar för en glasögonbärare.
Det händer tydligen ibland att kameran sätter skärpan mha av ögats reflexion i glasögat.

Det lilla jag annars har hållt och provat en EOS5 så är det en bra kamera.

Länk om EOS 5

Jag är kanonnöjd med min "femma"

Det har tydligen varit problem med "kommandoratten" på en del exemplar så det kan vara värt att kolla upp det extra noga när man köper begagnat

Här kan du läsa en artikel om EOS 5

http://www.photo.net/canon/eos5

Efter artikeln hittar du även ett antal recensioner från användare.

En annan sida med recensioner:

http://www.photographyreview.com/pscCameras/35mm/Canon,EOS,A2E-EOS,5/PRD_83213_3105crx.aspx#reviews

EOS 5 vs 30 vs 50:

http://photonotes.org/reviews/5-50-30/

Jag har haft en EOS 5:a några år nu, och är helnöjd. Den är tyst, snabb och ganska robust. I mitt tycke fungerar ögonfokuseringen riktigt bra. Jag känner inget behov av att köpa en nyare EOS-modell. (Det skulle vara en digital då kanske...)

Manuell fokus: Jag använder det sällan när det skall gå fort. Då är kameran mycket snabbare än mina fumliga fingrar.

Thomas: Hur gick det med F90x eller F80.. eller EOS 30..eller EOS 1.. Eller...jaja.. EOS 5 ja :)

Svårt att bestämma dig? ;)

Jo det är en riktigt bra kamera, den lär du inte växa ur i första taget. Går att få för runt 3-4000:- nu.

Macro är ingen "funktion" som man stänger av.. de bara är där. Ett macroobjektiv är konstruerat så att den har en bättre närgräns än vad vanliga objektiv har och man får därmed oxå en större avbildningsskala.

Man brukar dock kunna stänga av så att den inte söker skärpa i macro området. Det kan man på Canons 100mma:are iaf.

Jag har haft 2 st Eos 5 från 1993 till 2001 och var mycket nöjd, En mycket kompetent kamera till ett vettigt pris.

Anledningen att jag bytte till Eos 3 och sedan Eos 1v var att jag började plåta sport och att blixtexponeringen är mycket bättre på kameror med E-TTL. Eos 5 har bara centrumvägd TTL-mätning mot exempelvis Eos 30 som mäter med 35-zoner.

Det är orättvist att jämföra Eos 5 med Eos 3 - även om 3:an efterträder 5:an ligger de inte i samma pris- och kvalitetssegment.

Den största konkurrenten är begagnade Eos 30/33.

Jag skulle nog faktiskt snarare rekommendera en gammal EOS1 med Booster för ungefär samma pengar.

Har en 5:a som rätt lätt gick sönder.. plast rakt igenom, känns inte riktigt ordentlig medans EOS1:an är metal o byggd för att tåla lite mera.

Proboarder skrev:
Jag skulle nog faktiskt snarare rekommendera en gammal EOS1 med Booster för ungefär samma pengar.

Jag har också haft en Eos 1 och den har betydligt sämre ljusmätning, är väldigt högljudd och har en mörk sökare. Eos 5 är faktiskt tålig även om den känns plastig. Jag fick en del spickor i "karossen", men de bitarna var ganska billiga att byta.

Håller med Magnus här.. Bara för att det är plast, betyder det inte att den inte är tålig.. Det är skilnad på plast och plast. EOS 5 är en bättre kamera än den gamla ettan..I de flesta hänseende.. enligt mig..

hmm. mörk sökare känner jag dock inte igen.
högljud, ja.
stabil, ja. =)

ljusmätningen fungerar prima. om man mäter som man ska inte o kör på bara. Gissar att det är en smaksak ;)

hmm.. jag knäckte min EOS5:a rätt lätt, ett slag framifrån och blixt + framkåpa knäcktes.
O jag är annars perfektionist o hur rädd som helst om grejerna. men jag blev så besviken av att denna inte höll särskillt länge, visst, den fungerar, men inte mer än så. för mig

fast jag hade säkert otur, har annars inte läst mycket mer än positiva saker om EOS5:an

Jag har haft en Eos 5:a och tyckte det var en bra,robust kamera. Det anpassade greppet VG10 är mycket bra formgivet. Det du bör vara uppmärksam på innan du köper en Eos 5:a är att man inte får någon hjälpbelysning för autufocusen vid blixtanvändning. Väldigt konstigt med tanke på att det är vid just de tillfällena det behövs, Dvs när det är mörkt. För övrigt är kameran känd för att vara en arbetshäst så du behöver knappast oroa dig för driftsäkerheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar