Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 450D eller 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leif Lindqvist

Aktiv medlem
har velat fram och tillbaka, dom ligger ju på ungefär samma pris? (40D är inte ett alternativ, den kostar för mycket för mig :). 30D kanske börjar bli för gammal? 450D har ju en del saker som 30D saknar t.ex.?
 
Det måste du såklart bestämma själv, jag hade valt 30D, tumhjulet är en fröjd och jag vill ha snabbheten.
 
Leif Lindqvist skrev:
har velat fram och tillbaka, dom ligger ju på ungefär samma pris? (40D är inte ett alternativ, den kostar för mycket för mig :). 30D kanske börjar bli för gammal? 450D har ju en del saker som 30D saknar t.ex.?
Fast jag tycker prisskillnaden mellan 40D och "instegsmodellen" just nu är extremt liten. Och jag tror det är ganska sällan man ångrar att man köpt nåt som är lite dyrare och bättre än man egentligen tänkt...
 
Leif Lindqvist skrev:
Känns så dumt (och tråkigt) att köpa en utfasad modell bara,stör mig lite på det faktiskt :p

Då har du ju svaret själv.......

Men om man skall trivas med 450D behövs batterigreppet och då är prisskillnaden relativt liten mot 40D med Cashback-utnyttjande.
 
Svaret har jag ju inte alls själv, jag är fortfarande jätteosäker - Behöver för och nackdelar eftersom att jag är HELT färsk när det gäller fotografering :)


Sen undrar jag lite hur du menar med det där batterigreppet? Är inte det högst personligt hur man trivs med kameran?
 
Leif Lindqvist skrev:
Är inte det högst personligt hur man trivs med kameran?
Jo, definitivt. Det viktigaste är, enligt min uppfattning, att kameran känns bra i handen och framför ögat. Gå till en bra fotobutik och känn på de kameror du funderar på.

När jag själv var i liknande situation som du gjorde jag just det -- och det tog ungefär 10 sekunder att välja mellan 400D och 40D. I ditt fall borde det vara ännu enklare, eftersom prisskillnaden är så liten! ;-)
 
Leif Lindqvist skrev:
Sen undrar jag lite hur du menar med det där batterigreppet? Är inte det högst personligt hur man trivs med kameran?

Vad jag menade var att ingen som jag har pratat med som testat både 400D och 40D tycker att 400D är "ergonomiskt" hanterbar utan batterigrepp. Och det sklijer inte många mm mellan 400D och 450D.
Men, visst är det individuellt!
 
Leif Lindqvist skrev:
Svaret har jag ju inte alls själv, jag är fortfarande jätteosäker - Behöver för och nackdelar eftersom att jag är HELT färsk när det gäller fotografering :)


Sen undrar jag lite hur du menar med det där batterigreppet? Är inte det högst personligt hur man trivs med kameran?

Absolut! Skillnaden i storlek och handhavande är ganska stor mellan 450D och 30D/40D. 400D och 450D använder den stora displayen för alla val och saknar det extra hjulet.

Jag tycker inte alls att det är självklart vilken man trivs bäst med. Det finns all anledning att försöka få prova alla alternativen noga.

För egen del tycker jag fortfarande att handhavandet av 400D i många fall är bättre än det på 40D. De flesta andra tycker dock tvärtom.

Det fina i det hela är att själva bildkvalitén inte skiljer så mycket mellan de olika modellerna så det handlar helt enkelt om vad DU trivs med.
 
Jag tackar för alla svaren :) Om vi bortser från Ergonomi, rent tekniskt (jag vet inte vad jag ska leta efter), vilken kamera vinner? :)
 
Leif Lindqvist skrev:
Om vi bortser från Ergonomi, rent tekniskt (jag vet inte vad jag ska leta efter), vilken kamera vinner? :)
Uppriktigt sagt (och jag ber om ursäkt om jag blir tjatig) tror jag att skillnaderna just rent tekniskt är så små att man skulle kunna bortse från dem. Det avgörande borde nog vara ergonomin, dvs hur trevligt du tycker det är att använda kameran.

En kamera som aldrig/sällan blir använd tar ju få bra bilder, oavsett den teoretiska tekniska prestandan.
 
Eftersom att jag inte vet vad jag ska leta efter rent tekniskt så kanske någon kunnig och vänlig skäl har lust att göra en liten för- och nackdels-lista på de båda kamerorna? :)
 
Leif Lindqvist skrev:
Eftersom att jag inte vet vad jag ska leta efter rent tekniskt så kanske någon kunnig och vänlig skäl har lust att göra en liten för- och nackdels-lista på de båda kamerorna? :)

Jag tror du får läsa Erlands svar en gång till! Bildmässigt skiljer det i princip inget mellan de olika modellerna.

Det handlar allstå väldigt mycket om handhavandet.

Om du vill se alla detaljer så gå in på t ex www.cyperphoto.se, de har en jämförelsefunktion där du bör kunna se vad som skiljer när det gäller bilder per sekund, pixlar, etc.

En annan site med bra fakta är www.dpreview.com


Men bottom line - försök att få känna på kamerorna och välj sedan den du trivs bäst med. Det finns ingen absolut sanning om vad som är rätt eller fel i sådana här val.

mvh

Anders
 
"Körglädje" är viktigt för en kamera. Man gör inte av med en kamera lika lätt om man tycker om den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.