Annons

eos 40d ger mej huvudvärk!

Produkter
(logga in för att koppla)

haiwamydog

Medlem
Jag har en Canon eos 40d som ger suddiga och ”grusiga” bilder. Har haft den på service hos Intervision där dom justerade autofokusen samt ”demontering för invägning av cmos” ,vad det nu innebär, kostnad 2000 kr. Fick hem kameran men felet kvarstår. Har testat med fyra olika objektiv (Canon och Tamron) med samma resultat. Kontaktade Intervision där dom hävdar att huset funkar efter justeringen men att dom inte kan garantera att det funkar mellan mitt objektiv och huset då objektivet jag äger är av märket Tamron och dom servar enbart Canon. Dom bad mej åter skicka ner huset inkl objektiven för att synka ihop dom. Men jag har ju Tamron! Tamron verkstan nere i Kungsör tar inte emot Canon… Kan bli en dyr reparation.
Hur går man vidare?
Hänga upp huset i julgranen och önskar en eos 7d av tomtefar?
Går det att sälja defekt eos 40d?
Chansa på att serva Tamron objektiven?
Jag vill få skarpa bilder!
 
Du beskriver inte ditt problem tillräckligt tydligt för att det ska gå att ge något råd. Det kanske inte alls är något fel på kameran. Om Intervision hävdar att den fungerar som den ska, så gör den troligen det.

Det går självklart att ta suddiga "grusiga" bilder med en 40D, så om du berättar hur du gör, kanske du kan få tips på hur man tar klara och tydliga kort med den?
 
Jag fotar efter konstens alla regler. Testat med helt manuellt, halvt manuellt samt helt automatik. Testat med lägsta och högsta bländare, testat med stativ i dagsljus och lampljus. Testat med långt avstånd och kortare.
Resultat; grusigt. Grusigare vid längre avstånd och med liten bländare. Men aldrig knivskarpt! Har nollställt kamerans inställningar och varit i fotobutik där dom konstaterade att felet ligger i själva huset efter att testat med ett nytt canon objektiv.
Intervision har troligen gjort vad dom kunnat. Men problemet är att jag inte skickade med ett Canon objektiv så att dom kunde synka ihop den med kameran. Konstigt ändå att ett hus som är justerad inte ska kunna ta ett nytt canonobjektiv.
Kan man på något sätt ta grusiga bilder med inställning på kamerahuset. Kan jag ha kommit åt någon knapp av misstag? Men det borde ju Intervision sett och justerat.
 
Svårt att tänka mig att det är något med objektivet då det mer låter som sensorproblem. Hur skulle du beskriva 'gruset'? Som iso-brus?
 
Lägg upp lite bilder med EXIF på Din sida så går det att ha åsikter. Hittills har Du bara frågat "Varför mår inte jag bra"? Omöjlig fråga!
 
Iso talet varierade då var inställt på auto. Bruset liknar dets.om bildn visar...

Omöjligt att bedöma på en så lågupplöst bild. Ladda upp en högre upplöst bild på din sida med EXIF-info som någon föreslog eller använd t ex imageshack för att ladda upp en högupplöst bild.


Edit: Eftersom ISO var inställt på auto är det högt troligt att det har varit för mörkt och ISO-talet därefter höjts. Återigen, EXIF-infon avslöjar detta. 40D har dåliga ISO-egenskaper och du vill alltid hålla den så låg som möjligt. Min 50D blir brusig så fort det är över ISO 400.
 
Jo men det är fortfarande nästan lika omöjligt att analysera. Varför inte ladda upp den på Din sida i större formar och med bifogad EXIF-fil så att man ser alla inställningar och en bättre upplöst bild.
 
Jag har skrivit en kommentar till bilden Du lade in. Men lägg gärna in bilden ovan också. Den vy Du lade in var tagen på sådant avstånd att det som ska vara skarpt också var väldigt småskaligt.
 
Jag har en Canon eos 40d som ger suddiga och ”grusiga” bilder. Har haft den på service hos Intervision där dom justerade autofokusen samt ”demontering för invägning av cmos” ,vad det nu innebär, kostnad 2000 kr. Fick hem kameran men felet kvarstår. Har testat med fyra olika objektiv (Canon och Tamron) med samma resultat. Kontaktade Intervision där dom hävdar att huset funkar efter justeringen men att dom inte kan garantera att det funkar mellan mitt objektiv och huset då objektivet jag äger är av märket Tamron och dom servar enbart Canon. Dom bad mej åter skicka ner huset inkl objektiven för att synka ihop dom. Men jag har ju Tamron! Tamron verkstan nere i Kungsör tar inte emot Canon… Kan bli en dyr reparation.
Hur går man vidare?
Hänga upp huset i julgranen och önskar en eos 7d av tomtefar?
Går det att sälja defekt eos 40d?
Chansa på att serva Tamron objektiven?
Jag vill få skarpa bilder!
Ja det är ett starkt skäl till att inte blanda fabrikat. Jag gör det inte av just detta skäl.
 
Jag har en Canon eos 40d som ger suddiga och ”grusiga” bilder. Har haft den på service hos Intervision där dom justerade autofokusen samt ”demontering för invägning av cmos” ,vad det nu innebär, kostnad 2000 kr. Fick hem kameran men felet kvarstår. Har testat med fyra olika objektiv (Canon och Tamron) med samma resultat. Kontaktade Intervision där dom hävdar att huset funkar efter justeringen men att dom inte kan garantera att det funkar mellan mitt objektiv och huset då objektivet jag äger är av märket Tamron och dom servar enbart Canon. Dom bad mej åter skicka ner huset inkl objektiven för att synka ihop dom. Men jag har ju Tamron! Tamron verkstan nere i Kungsör tar inte emot Canon… Kan bli en dyr reparation.
Hur går man vidare?
Hänga upp huset i julgranen och önskar en eos 7d av tomtefar?
Går det att sälja defekt eos 40d?
Chansa på att serva Tamron objektiven?
Jag vill få skarpa bilder!

Har din kamera varit bra förut, och blivit "grusig" eller har du upplevt den så från ny?
(om den nu inte är beg-köpt...etc)
 
Naturligtvis kan man köra med olika fabrikat på kamerahus och objektiv, påstå inte annat. Jag har använt såväl Canons egna som Tamron och Sigma till den 40D jag hade tidigare med utmärkt resultat.

Den bild du la upp ser inte grynig ut i mina ögon. Du kan ju beskära en del av den till 100% och lägga upp här så får vi se. Har du kört på mycket höga ISO-tal så blir det ofrånkomligen brus i bilden, men med det motivet behöver det inte bli så. Ljuset ser ut att vara mer än tillräckligt.

Om det verkligen är fel på kameran så lönar det sig knappast att laga den, med tanke på att priset idag på en begagnad 40D ligger på två tusen eller så.

Har du flera objektiv som du vill fortsätta att använda kan du titta på en annan 40D i bra skick, eller 50D eller 7D.
 
Samma sak här, kör bara original för för inte tillverkarna inte ska kunna skylla på varandra, men utbudet av tillverkare som kan leverera helhetslösningar blev klent ;-)

Visa bilaga 127201

Michael - Som gärna plockar ut russinen -
Jo, men det är ett mycket starkare samband mellan optik och kamera än mellan kamera och minneskort.
Snittet mellan kamera och minneskort är en standard som man har att följa. Den saknas mellan optik och kamerahus.
 
Jag fick några testbilder från TS på mail och det är lite svårbedömt. De är tagna i riktigt grå-väder och motivet på ganska långt håll.

Jag har föreslagit att han skall ta lite mer testbilder i kontrollerad miljö.

Vi vet ju alla hur frustrerande det är när man inte litar på sin utrustning och det enda sättet att få klarhet är att testa noggrant.
 
Funderar skarpt på att skicka ner hus och objektiv till kameraservice i kungsör för kalibrering. Blir det ingen förbättring så lägger jag av. Men föst ska jag verkligen, under kontrollerad miljö, ta flera testbilder. Tack för alla råd och tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.