Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoven

Medlem
Hej
Jag är inne på att köpa en eos 400d.
Men jag har kollat lite på informationen om den och sett att man inte ska använda den under 0 grader.

Jag är intresserad av att ta mycket extrem sport bilder där ibland skid bilder men hur ska jag göra då?
Spelar det ingen roll eller ska man köpa till nått så man kan använda den i minus grader?

Tacksam för svar.

Jag har inte använt 400D, men däremot föregångaren 300D i minusgrader. Neråt -15 åtminstone. Inga problem där, så det borde inte vara några problem med 400D heller.

Tänk bara på att undvika kondens när du tar in den i värmen. Jag brukar ta ur minneskortet och sen låta kameran ligga kvar i väskan tills nästa gång jag ska använda den efter att jag fotat i kyla.

Sen tar ju batterierna slut lite snabbare när det är kallt.

Ett klassiskt knep för att hantera kondens efter att ha varit ute i kylan, är att ha med sig en stor plastpåse ut och knyta in kameran i den innan man tar in den. På så sätt kommer inte den fuktiga inomhusluften i kontakt med den kalla kameran.

I specen för 350D står;
Arbetstemperatur: 0 - +40C - 85% rel fuktighet
Batterikapacitet: -25% om temp faller från +20C till 0

Jag hittar ingen spec för 400D, men den bör vara i samma härad.

Har använt min 350D i temperaturer ner mot -15 utan några problem. Batterikapaciteten minskar ju man kameran bara pinnade på som vanligt. Var försiktig med kondens när du tar in den igen bara!

Hoven skrev:
Hej
Jag är inne på att köpa en eos 400d.
Men jag har kollat lite på informationen om den och sett att man inte ska använda den under 0 grader.

Jag är intresserad av att ta mycket extrem sport bilder där ibland skid bilder men hur ska jag göra då?
Spelar det ingen roll eller ska man köpa till nått så man kan använda den i minus grader?

Tacksam för svar.

Ungefär som tvättmärkningen av kläder, att märka allt med 30 grader...

Det kan vara en enskild komponent där full funktion inte kan garanteras vid lägre temperatur än 0 C. Vanligtvis är det batterierna som tappar kraft vilket gör att kameran inte kan ge de antalet exponeringar på en laddning som handbok och produktblad utlovar. Andra orsaker kan vara att det kan uppstå isbildning i kameran som får den att kärva.

Elektroniken fungerar bättre vid låga temperaturer vilket ger mindre elektriska störningar som ger mindre brus i bilderna.

Min egen erfarenhet av fotohgrafering i låga temperaturer är att jag fryser och och avbryter innan kameran slutar att fungera. Hur som helst har de tillfällen med bitande kyla inte fått mina kameror att ge sämre resultat eller sluta att fungera. Ett extrabatteri nära kroppen håller kapaciteten bra i det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar