Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 350D n00b

Produkter
(logga in för att koppla)

into_se

Aktiv medlem
Hej.

Nu har jag skaffat mig en 350D och undrar hur ni använder era kameros inställningar vad och när och varför?

finns en massa inställningar TV, AV, M, P m.m.

vad är de bra för?

Fler dumma frågor kommer säkert.

//Torfi
 
into_se skrev:
Hej.

Nu har jag skaffat mig en 350D och undrar hur ni använder era kameros inställningar vad och när och varför?

finns en massa inställningar TV, AV, M, P m.m.

vad är de bra för?

Fler dumma frågor kommer säkert.

//Torfi

Det finns en jättebra artikelserie här på fotosidan som ger en bra o konkret sammanfattning. Första delen borde ge dig svar på frågorna kring TV AV M P osv. Här finns del ett.

Kamerans instruktionsbok brukar också innehålla massor med bra information.

Lycka till med nya kameran :)
/Maria
 
Jo, jag har ju surfat runt en massa och läst därefter, men jag vill ha lite tips så jag kan komma igång.

Hur skulle ni ställa in för följande?

- Natur med och utan människor foto utan stativ i dagsljus?
- Studiofoto av silversmycken med "byggstrålkastare" med stativ och fjärr.

//Torfi
 
into_se skrev:
Jo, jag har ju surfat runt en massa och läst därefter, men jag vill ha lite tips så jag kan komma igång.

Hur skulle ni ställa in för följande?

- Natur med och utan människor foto utan stativ i dagsljus?
- Studiofoto av silversmycken med "byggstrålkastare" med stativ och fjärr.

//Torfi

Filformat RAW föreslår jag alltid fär bästa utbyte av kameran.

- Natur med och utan människor foto utan stativ i dagsljus?
Valfria inställningar så att du når idén med bilden.


- Studiofoto av silversmycken med "byggstrålkastare" med stativ och fjärr.
Välj bländare efter behov av skärpedjup. Utse sedan en lämplig slutartid som ger bilden rätt exponering. Vitbalansera mot neutral yta.


Tips på litteratur i ämnet är "Foto min hobby" av Per Lundqust utgiven på Spectras förlag, samt kamerans instruktionsbok.

Lycka till!
 
Sätt dig in i hur bländaren funkar! Det är nog det största steget från ren amatörfotograf till ... hmmm ... semiamatör :) Om du fattar hur du kan justera skärpedjupet i bilderna, vilka konsekvenser det ger för slutartid och ISO-tal då kommer du att kunna bestämma mycket om dina bilder. Det ger sig då rätt naturligt om du behöver stativ (för att du använder för liten bländare (=stort tal) eller dåligt ljus) eller kan köra frihand (kortare skärpedjup med större bländare).

Mitt tips: bländaren styr skärpedjupet.

peterA
 
Börja med grön rektangel, jag tror det finns på 350d
Sedan får du nog läsa och prova dig fram, om du inte har lite koll på hur det funkar,så får du nog hålla dig till "grön fyrkant"eller P

Fotosidan är som en stor skola, här står nästan allt, bara att söka.
 
Inga frågor är för dumma och frågar man inte så får man heller inget veta/lära sig!

Testa dig fram på AV-läget föreslår jag så brukar mycket trilla på plats. T ex ställ upp ett stilleben (en blomma, frukt eller några stillastående prylar) av något slag och ställ in den största bländaren det objektiv du har. Lägsta siffran = största bländaren. Ta en bild och se vilken slutartid du fick på AV-läget, t ex 1/30 sek. Ändra bländaren till en högre siffra (mindre bländare) och se hur mkt längre slutartid du får och se hur skärpedjupet ändras. Kort skärpedjup = suddig bakgrund, långt skärpedjup = skarpare bakgrund i bilden.

Mindre bländare ger längre skärpedjup men även längre slutartid = risk för att du inte klarar att hålla kameran still = skakningsoskärpa.

Du kan även förkorta slutartiden (vilket oftast är önskvärt) genom att höja iso-talet. Men vid 800 blir bilden ganska mkt brusigare. Men ibland är man kanske tvungen att acceptera det för att slutartiden ska bli tillräckligt kort osv.

Testa gärna då det är någorlunda ljust annars lär du få så långa slutartider så du inte ser skillnaden.

T-läget är tvärtom mot AV-läget. Där ställer du in slutartiden och så väljer kameran lämplig bländare för att få rätt exponering. T-läget använder jag betydligt mindre än AV-läget dock.
 
Kul när man lär sig!!

Kör på TV och ändrade bara på ISo från 400 till 1600.

se så mkt bättre det blev.

Tack för era tips, skicka gärna fler!

//Torfi
 

Bilagor

  • img_07651.jpg
    img_07651.jpg
    35.9 KB · Visningar: 549
mjo.. inga sätt är egentligen fel om rätt exponering uppnås, men i regel ska man inte ändra ISO talet alls. Kör på ISO 100 så långt du bara kan. Vid yttersta behov kör ändrar man till ISO 200-400.

Även 800 vid knepiga förhållanden. men därefter börjar bilderna bli så brusiga att det syns på korten. Framförallt vid uppförstoringar vid utskrift.

Det du sak göra är att kombinera slutartiden med bländaren så att du får rätt exponering. Blir tiden för långsam använder man stativ eller fast underlag.
Anledningen till att långsamma tider kräver stativ är att rörelsen som bildas när du håller själv i kameran eller motivets rörelse är snabbare än slutaren, med andra ord får du sk "rörelse oskärpa" alltså suddiga bilder.

ISO är nödlösningar som straffar sig i kvaliten, men kan ibland vara enda alternativet om man inte kan lösa det på annat sätt.


Du kan ha som en synnerligen temporär regel att tider som är långsammare än 1/125s är olämpligt utan stativ elelr fast underlag. Står nog bara 125 i kameran men det betyder 1/125 sek.

Nu är denna regel långt från exakt men jag sa det bara för att då är du ialla fall på säkra sidan för att slippa rörelse oskärpa. Men tiden komemr du märka att du komemr kunna köra med något längre tid. Alla tider över detta ger skarpa kort om motivet står still. Ju snabbare tider du har desto snabbare motiv kan du fotografera utan att det blir suddigt, men du måste även ha mer ljus eftersom slutaren släpper in så lite ljus till sensorn.
 
Re: Kul när man lär sig!!

into_se skrev:
Kör på TV och ändrade bara på ISo från 400 till 1600.

se så mkt bättre det blev.

Tack för era tips, skicka gärna fler!

//Torfi

Det här är inte en effekt av att du ändrade ISO till ett högre tal utan det faktum att du vid den första bilden ställt in en tid som var för snabb för bländarens största öppning. Ditt objektiv kunde alltså inte ändras till en tillräckligt stor bländaröppning för att exponera korrekt.
Det kanske krävdes bländare f2.0 för att uppnå rätt exponering, men ditt objektiv kunde bara förmå f4.0. När du vid nästa bild hade en ljuskänsligare "film" räckte f4.0 till för att exponera korrekt.

Föreslår att du testar med Av läget där du istället anger vilken bländare du vill använda. Där kan du bara välja värden som ditt objektiv klarar, och tiderna kommer istället att förändras för att exponera korrekt. Och ja, genom att öka känsligheten (höja ISO talet) kommer tiderna att förkortas.
MVH /Micke
 
mjo.. inga sätt är egentligen fel om rätt exponering uppnås, men i regel ska man inte ändra ISO talet alls. Kör på ISO 100 så långt du bara kan. Vid yttersta behov kör ändrar man till ISO 200-400.

Håller inte med.
Sensorn i 350D ger väldigt lite brus.
Jag tycker att skillnaden i brus när det gäller 100 kontra 200 i ISO är i princip osynlig.

Jag använder därför oftast ISO 200 och är absolut inte rädd för att gå upp till 400 när det behövs.
800 är användbart, men inte perfekt och 1600 är försvarbart vid vissa tillfällen, men då blir kvaliteten lidande.

Detta är vad jag tycker.
 
Fotografisk ABC

Jag vet inte om man fortfarande trycker den bok som gav min mina första kunskaper i fotografering. Den hette Fotografisk ABC och var en tegelstenstjock bok som behandlade analog fotografering. Den kan i de flesta stycken användas även för digital fotografering och den är nyttig för alla, även för många yrksefotografer. Boken är en guldgruva för alla från nybörjarstadiet och uppåt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.