Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 300 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Har nyligen skaffat mig en EOS 300 och stött på följande problem:
Efter det att kameran laddats med ny film så har jag kunnat ta en (eller två) biler sedan har film spolats tillbaka.
Det har varit kallt (ca -10) vid tillfället. Batteriet är dock helt färskt. Detta har hänt två ggr (av typ 5 rullar).

Vad kan detta beror på? Vad bör jag göra åt det?

EOS 300 borde väl klara kyla under 10 minus?
 
Låter jätte knäppt, har själv aldrig upplevt detta med min gamla eos 300 ( har den ej kvar).

Nä, jag vet inte vad det kan vara,

Garanti?
 
låter konstigt men kanske kan det vara en kombination av att filmen hårdnar i kylan och att kylan tar udden av batteriet, sammantaget tror kameran att filmen är slut och återspolar den. Jag råkade ut för något liknande med min Pentax MZ5 och fick denna förklaring då. Kolla i din instruktionsbok vad tillverkaren säger att din kamera klarar. Testa att ta med batterier i fickan så de är varma och byt om det händer igen.
Mvh
Johan
 
AndreasNilsson skrev:

EOS 300 borde väl klara kyla under 10 minus?
Var ute fyra timmar idag och plåtade i ca 17 minusgrader med min EOS 300. Funkade tokbra! Inga problem. (Förutom jobbig kondens i sökaren).
Jag tror inte att kylan har med saken att göra. Det låter som ett fabrikationsfel.

Beter den sig likadant inomhus?
 
Den fungerer utmärkt innomhus. Dock har felet uppkommit ganska direkt efter att jag bytt film, vet inte om det har med saken att göra. Kall fim i kall kamera. Blir naturligtvis trögare för den att spola fram film till rätt läge.

Pratade med en försäljare på en fotoaffär i dag som dock trodde att det var kylan. Har sökt på Canon´s hemsida efter vilket tempraturintervall EOS300´an klara men ej hittat något. Någon som vet? Man kanske skall låta bli att byta film vid låga temperaturer, eller?
Har gott om garanti kvar så jag får väl i värsta fall gå tillbaka med den.

:confused:
 
Häruppe är det rätt så kallt, jag har traskat omkring med min 300:a i -30, fotat & bytt film utan att upplevt några besvärligheter.

(Förutom lite fastfryset snor på baksidan möjligen :D )
 
Bruksanvisningen säger!

Enligt bruksanvisningen så bör EOS 300 vid -10 minus grader klara 16 st 24-exp filmer med 50% blixtanvändning. Så ditt problem bör bero på ett kamerafel, ej på att det är för kallt!

Om du har bruksanvisningen så hittar du denna info på sidan 71 under övrig teknisk data! Jag tycker du ska visa upp detta för försäljaren och bör också därför kunna utnyttja garantin.
 
Lämna in den!!
Min erfarenhet säger mig att Canon har BRA support, så det ska inte vara några som helst problem med att få en ny kamera, eller få den lagad. Det skulle isåfall vara din återförsäljare som krånglar, men då kan du ringa canon direkt och få en adress du ska skicka kameran till. Den här årstiden bör en reparation eller byte gå ganska fort.

För kameran är trasig, utan tvivel, utnyttja garantin nu när du kan. Och säger de hos din butik att garantin inte gäller så skickar du kameran själv till canon.
(jag har själv råkat slita av reglage på fyllan som canon så gärna lagat på garantin,
så det är nemas problemas)

Mvh Micke
 
Jag har själv ingen 300, men enligt specifikationen skall den först dra ut hela filmen och sedan successivt dra tillbaka den i kasetten allteftersom den exponeras. Har du lagt märke till om den spolar "en stund" efter det att du satt i ny film? Om inte, så verkar det som den inte spolar fram hela filmen!
 
Hej,
Det är inget problem med frammatingen men det verkar som den "tappar bort" filmen när det blir lite kyligt ute, filmindikationen försvinner och efter ett tag återspolas filmen helt. Har återigen drabbats av det nu med helt nya batterier så det är inte det som är problemet. Nu är det hur som helst inlämand till Canon, trist att en helt ny pryl skall krångla .

:mad:
 
Canon eos300

:) Jag har själv en Canon eos 300 som jag ofta har fotat med vid extrema minus grader och den har alltid fungerat. Nu senast hade jag en temperatur på minus 35 i Boden här strax efter julen 2001 och vid nyåret..var ute i en timme och fotade utan några som helst problem....så lämna in kameran på service.
Canon står för kvalite..hade en F1:a förut och den var oxå super.
 
garanti

Vet inte om det är jag som är kinkig men nu har min EOS varit inne 2 v på service (ungefär lika lång tid om jag hade den innan den började krångla). Ringde till Canonsupporten men de hade inte tittat på den. Känns lite halvsegt att köpa en ny kamera som är trasig från början och sedan vara utan i flera veckor (för det blir nog 3-4).

Nej, jag vill inte låta gnällig men skulle inte göra samma kameraval om jag fick göra om det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.