Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Eos 30 vs f80
- Trådstartare Jimmie
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Titta på optiken och se vem som passar dig.
Canon brukar ha ett mellansteg, fast bländare 4, som Nikon saknar.
Just nu säljs beg. Canon L-optiker här på fotosidan. Jag har testat ett 24 TS, fantastiskt objektiv.
Fundera över vem som är bäst om 5-10 år när du går över till digitala hus.
Canon brukar ha ett mellansteg, fast bländare 4, som Nikon saknar.
Just nu säljs beg. Canon L-optiker här på fotosidan. Jag har testat ett 24 TS, fantastiskt objektiv.
gunte
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
då är han 5-10 år äldre och klokare och går inte över till något digitalt tjafs..
mvh/gunte..
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Klassisk fråga som ej går att svara på. Svaret finns inom dig
Välj den kamera som passar dig bäst, men glöm inte att titta på objektiven som Erik poängterade.
Objektiven är egentligen det viktigaste, men att trivas med huset är också viktigt.
Det finns massor av tidigare diskussioner om detta, kolla igenom forumet.
Jag valde Canon utifrån mina förutsätningar och tankar om hur jag vill jobba. Men det finns säkert lika många som kommer att hävda att Nikon är det du ska välja.
Både Canon och Nikon har dåliga plast objektiv i nedre klassen. Canon har kanske lite större mellanklass och proffsserie. Nikon har större urval när det gäller objektiv genom att alla gamla objektiv passar (nästan i alla fall), men det är också svårt att hålla reda på vilka objektiv som inte är helt kompatibla. Canon har IS och USM som är väldigt bra och att alla objektiv passar på alla kameror.
Bländaren styrs via elektronik i Canon och mekanisk på Nikon.
För att sumera lite...
Välj den kamera som passar dig bäst, men glöm inte att titta på objektiven som Erik poängterade.
Objektiven är egentligen det viktigaste, men att trivas med huset är också viktigt.
Det finns massor av tidigare diskussioner om detta, kolla igenom forumet.
Jag valde Canon utifrån mina förutsätningar och tankar om hur jag vill jobba. Men det finns säkert lika många som kommer att hävda att Nikon är det du ska välja.
Både Canon och Nikon har dåliga plast objektiv i nedre klassen. Canon har kanske lite större mellanklass och proffsserie. Nikon har större urval när det gäller objektiv genom att alla gamla objektiv passar (nästan i alla fall), men det är också svårt att hålla reda på vilka objektiv som inte är helt kompatibla. Canon har IS och USM som är väldigt bra och att alla objektiv passar på alla kameror.
För att sumera lite...
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Jimmie skrev:
Håller på och ska köpa kamera,väljer mellan canon eos30 eller Nikon f80.
Vilken är det bästa köpet.
De är tämligen likvärdiga i prestanda. Nikons exponeringsmätning har dock bättre rykte (viss underexponeringsproblematik med Canon om man litar till automatiken). Det är större skillnader i utseende och hur de är att använda. Ingen kan tala om för dig vad som pasar dig bäst. Personligen tycker jag att Nikon är lättare. Jag har svårt för alla knapptryckningar som behövs på EOS. Men det finns de som inte kan tänka sig något annat, så det är ett personligt val.
Objektivmässigt så är de likvärdiga. Det finns de som säger att Nikon är skarpare, men det finns minst lika många som säger att Canon har bäst optik. Det spelar egentligen ingen roll om man har Canon, Minolta, Nikon eller Pentax. Det finns bra, och mindre bra, optik till alla. Så, det är en "non issue".
Det händer mycket på kamerafronten nu, och jag skulle faktiskt råda dig att vänta. Det kan hända mycket på PMA mässan. Redan nu vet vi att Pentax släpper en *ist modell som blir billigare än EOS 30 och F80, men kommer att ha mycket av deras funktionalitet och på vissa punkter ännu mer. Gårdagens mellanklass är morgondagens instegsmodell. Utvecklingen går fort. (nästan för fort tycker jag ).
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jo det finns en sak som talar för eller emot.
Vad har kompisarna?
Kan man låna lite ovanliga/dyra objektiv av varandra så välj samma system som kompisen.
Vad har kompisarna?
Kan man låna lite ovanliga/dyra objektiv av varandra så välj samma system som kompisen.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
necromancer skrev:
Det var länge sedan det var så.
Nikon har bara stöd för mekanisk bländarkoppling i de dyraste kamerorna (F5 och F100). Resten har elektronisk koppling. Använder man bländarringen på objektivet med F80:n så fungerar inte ljusmätningen. Detta begränsar självfallet kompatibiliteten med äldre objektiv.
Med vänlig hälsning
Roland
Johan Okker
Aktiv medlem
För att konstruktivt bemöta Patrik säger jag
F80
F80
Johan Okker
Aktiv medlem
Och för att bli allvarlig.
F80 är ett bra kamerahus i sin prisklass.
Den känns kanske något "plastig" jämfört med manuella, eller de tyngre husen men det gör ju inte nödvändigtvis något det heller.
Du har tillgång till en bra ljusmätning, där du kan välja mellan Nikons klassiska centrumvägda, en matrix(helbild)mätning och en så kallad "spotmätning". Det är inte en äkta spot, men den mäter över ett tillräckligt litet område iaf för att den ska funka för sitt syfte.
Kameran kan dessvärre inte hantera Nikons gamla manuella gluggar, så du är hänvisad till begagnatmarknaden eller att köpa nya AF-gluggar.
Kameran har de funktioner som i mitt tycke behövs på en modernare systemkamrea, Nikon valde att inte ha med olika motivprogram utan kameran hanteras i antingen "manuellt"-, bländarförval-, slutartid- eller programautomatik. Dessa fyra är de du hittar på Nikons yrkeskameror, och mera behöver du inte.
Kameran kan inställas utifrån dina egna små önskemål med t ex exponeringslåsning när du pressar ned avtryckaren, stödlinjer i sökaren osv.
För de pengarna det handlar om så är F80 ett bra val som ger dig något att använda under en längre tid.
F80 är ett bra kamerahus i sin prisklass.
Den känns kanske något "plastig" jämfört med manuella, eller de tyngre husen men det gör ju inte nödvändigtvis något det heller.
Du har tillgång till en bra ljusmätning, där du kan välja mellan Nikons klassiska centrumvägda, en matrix(helbild)mätning och en så kallad "spotmätning". Det är inte en äkta spot, men den mäter över ett tillräckligt litet område iaf för att den ska funka för sitt syfte.
Kameran kan dessvärre inte hantera Nikons gamla manuella gluggar, så du är hänvisad till begagnatmarknaden eller att köpa nya AF-gluggar.
Kameran har de funktioner som i mitt tycke behövs på en modernare systemkamrea, Nikon valde att inte ha med olika motivprogram utan kameran hanteras i antingen "manuellt"-, bländarförval-, slutartid- eller programautomatik. Dessa fyra är de du hittar på Nikons yrkeskameror, och mera behöver du inte.
Kameran kan inställas utifrån dina egna små önskemål med t ex exponeringslåsning när du pressar ned avtryckaren, stödlinjer i sökaren osv.
För de pengarna det handlar om så är F80 ett bra val som ger dig något att använda under en längre tid.
Eva R
Aktiv medlem
Jag har erfarenhet av 33:an och 80:an. Som gammal canonägare kändes det helt naturligt att byta till EOS33 (alltså inte 30). Huset fungerar bra, allt man önskar finns där, men jag hade problem att minnas var funktionerna fanns. En dag fick jag möjlighet att testa Nikon 80 och allt kändes solklart. Allt fanns där jag väntade mig det, jag behövde inte kolla manualen. Att kameran låg bättre i handen gjorde inte saken sämre. Nu har jag ganska små händer och gillar inte för stora kameror. Efter mycken vånda bytte jag system. Jag vet inte om detta hjälper dig, men mitt råd är att du känner på husen och känner efter vilken som passar just dig. Båda är bra hus.
mårten
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Det är inte en äkta spot, men den mäter över ett tillräckligt litet område iaf för att den ska funka för sitt syfte.
Det visste jag inte. Vad är skillnaden på en äkta och en "falsk" spotmätare? Hur funkar F80:ns spot?
Jeppe
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Det är inte en äkta spot, men den mäter över ett tillräckligt litet område iaf för att den ska funka för sitt syfte.
Hmmm jag trodde det var en fin spotmätning i den på runt 1-2%
Kodiak
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Hmmm jag trodde det var en fin spotmätning i den på runt 1-2%
Japp enligt bruksanvisningen sid 49 så är det "ca 1 % av hela bildrutan". Eller som man också skriver "en punkt på 4 mm" hur nu en yta kan mätas så...
/Svante
Snömannen
Aktiv medlem
Tänk att man kan tycka så lika... fast tvärtom: Jag testade F80 och tyckte ungefär "är det inte bättre en så här med en ny kamera". Efter det testade jag en EOS 30 och insåg då att det var så det skulle vara, rejält hus, knappar på rätt ställe, tyst slutare och framdragning osv osv.
Håller dock fullständigt med Eva när hon säger att du själv måste känna på bägge husen för att kunna avgöra vilken som är bäst för dig. Skiljer även något i utbud av optik till de olika fabrikaten, kolla vilket som passar dig bäst.
Glömde ju... jag har rätt stora händer.
Håller dock fullständigt med Eva när hon säger att du själv måste känna på bägge husen för att kunna avgöra vilken som är bäst för dig. Skiljer även något i utbud av optik till de olika fabrikaten, kolla vilket som passar dig bäst.
Glömde ju... jag har rätt stora händer.
Eva R skrev:
En dag fick jag möjlighet att testa Nikon 80 och allt kändes solklart. Allt fanns där jag väntade mig det, jag behövde inte kolla manualen. Att kameran låg bättre i handen gjorde inte saken sämre. Nu har jag ganska små händer och gillar inte för stora kameror. Efter mycken vånda bytte jag system. Jag vet inte om detta hjälper dig, men mitt råd är att du känner på husen och känner efter vilken som passar just dig. Båda är bra hus.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
mårten skrev:
Är det inte EOS 30 som har en aning stor spot? Johan, kan du ha blandat ihop dem?
EOS 30 använder, i likhet med övriga Canon kameror, s.k partiell mätning. Ej spot. Det är en större cirkel än spot men jag minns dessvärre inte hur mycket större den är.
Med välning hälsning
Roland
Jeppe
Aktiv medlem
FotoZ skrev:
EOS 30 använder, i likhet med övriga Canon kameror, s.k partiell mätning. Ej spot. Det är en större cirkel än spot men jag minns dessvärre inte hur mycket större den är.
Med välning hälsning
Roland
Hehe.. Lite generaliserande kanske... inte alla övriga Canon använder partiell mätning .
Detta är en fråga som stötts och blötts i forumet ett antal gånger och det finns inget korrekt svar.. bara olika åsikter om de två kamerorna.
Nikon kanske har ett bättre hus som erbjuder lite mer finesser, medans Canon kontarar med fina objektiv i olika prisklasser och möjligheten till billiga USM-objektiv.