Annons

EOS 30/33, objektiv m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kanngard

Aktiv medlem
Halloj!

Jag har ett tag varit sugen på att köpa en ny systemkamera för att jag har tröttnat på min Minolta Vectis S-1 APS, speciellt eftersom displayen är sprucken... Så jag har funderat på att köpa en Canon EOS 30 eller 33. Häromdagen var jag inne i en fotobutik på söder för att känna och klämma lite på kameran. Den kändes helt rätt. Nu till lite frågor. Jag funderar på att köpa normalzoomen 28-135 för den skall vara så pass mycket bättre än 28-90, iaf enligt recensioner här och även enligt butiken jag kollade i, men jag har också läst att 28-135 har fått en del kritik framförallt att zoomen lätt åker ut om man har kameran "neråt", är detta ett känt problem eller är det bara måndagsexemplar...? Jag har även läst/hört att ett det billigt 50 objektivet är att rekomendera, men jag vet inte riktigt var jag skall börja utan att köpa på mig en massa onödigt i början. Helst vill jag ha både normalzoom, normal"fast", telezoom, vidvinkel och makro. Men det kanske finns bra kombinationer så här i början för att senare köpa fler objektiv senare? Hur gjorde ni själv när ni köpte era "första" kameror, köpte ni alla objektiv från början, eller började ni med att köpa en zoom som sträcker sig över ett större område?

Sen angånde EOS 30/33 så är det väll bara ögonstyrningen som skiljer, eftersom prisskillnaden iaf är en tusenlapp så funderar jag på 33, för ögonstyrning låter mer häftigt än användbart, eller rätta mig om jag har fel?
Ni som har EOS30/33 vad saknar ni på den? Samt ni som köpt kameror i samma prisklass, varför köpte inte ni EOS30/33? Är lite nyfiken att höra vad det finns för kommentarer innan jag gör mitt köp ;)

Jag hade tänkt göra mitt inköp på Scandinavian photo, är det möjligt att få några rabbater hos dem om man köper tillbehör som batterigrepp, väska och stativ samtidigt med kameran, eller håller de såpass billiga priser att de inte kan gå ner mer?

Nu vart det här mycke frågor på en gång, men jag hoppas att jag iaf kan få svar på några av dem :)

/Henrik
 
Senast ändrad:
Kör inte själv Canon men mig veterligen ska det enda som saknas på nämnda modell vara spotmätning.. Vad kostar 28-135 zoomen?? Väldigt många på den här sidan verkar köra Sigmas 24-70/2.8 som normalzoom som tydligen ska vara väldigt bra. Den kostar iofs runt 6000...

Har inte erfarenhet av ögonstyrning men jag hade nog inte betalt 1000 kr extra för det...
 
Jag har precis köpt en EOS30 med 28-135. Jag hade två behov: Dels ville jag ha ett kamerahus till och dels ville jag he ett bättre normalzoom. Att köpa ett 300 hus till och ett 28-135 objektiv kändes inte riktigt försvarbart med tanke på Canons paketpriser. Valet stod då mellan 30 och 33. Det slutade med att jag köpte 30:an för att slippa ångra mig...

Jag har nu testat ögonstyrningen och den fungerar utmärkt. Än så länge har jag inte märkt att zoomen åker ut. Vad gäller huset i övrigt så är det mycket lättanvänt, betydligt bättre än EOS300:an. Men VARFÖR VARFÖR fungerar 30 och 300 olika när det gäller hur den visar antal tagna bilder? 300:an spolar upp hela filmen och visar hur många bilder som är kvar och 30:an visar hur många bilder man tagit. Varför är de inte konsekventa?

Enda nackdelen med paketet är att objektivet är tungt och klumpigt.

Angående normaloptiken: Bra optik, men klen mekanik. Tappa den i golvet och du kan slänga bort den (ingen vill åta sig att reparera min, trots att allt som behövs är en plastdetalj...)

Jag köpte min EOS30 med 28-135 för 10495:- hos Fotokungen (eller hette de Kamerakungen?) på Södermalm i Stockholm.
 
Jag valde istället Minolta 800 si när jag stod i valet och kvalet för ett litet tag sen. Det är en utgående modell och därför fick jag huset för 3900... Den har spotmätning men saknar däremot uppfällbar spegel och ögonstyrning. Istället har du möjlighet till lite snabbare slutartider (1/8000 sek vilket kanske iofs är onödigt) och det finns också en rätt rolig funktion där du kan lagra information upp till nio rullar bakåt angående vilken slutartid, bländare, brännvidd m.m. du har haft på dina kort... Minoltan ska också ha en lite bättre uppfälld blixt om man får tro dem själva..

Funktioner hit och dit, det avgörande för mig var ända priset plus att den ligger väl i handen..
 
Jag har en Eos 30 sedan snart 2 år tillbaka, det enda jag saknar är spotmätning som även nämndes i tidigare inlägg. Ögonstyrningen tycker jag personligen är väldigt användbar och skulle inte vilja vara utan den. Sedan rekommenderar jag absolut ett batterigrepp för det gör att kameran ligger perfekt i min hand. Vad det gäller objektiv använder jag ett 28-105 som normalzoom, ett objektiv som har fått i det mesta samma goda omdömen som 28-135 men till ungefär halva priset.
 
Jag har en EOS30 som jag är mycket nöjd med. Om det är något man kan sakna, så är det i så fall spotmätningen. Ögonstyrningen är bra, men missar ibland, troligtvis för att jag är "vänsterögd".

Angående objektiv, så har jag flera, men det jag mest använder är Canon 28-105, som sägs vara likvärdigt med 28-135 i bildkvalitet. Det saknar dock bildstabilisering, men är å andra sidan litet och nätt. jag tycker definitivt du skall välja ett objektiv med USM, eller sigma med HSM ifall du väljer pirat.

En normalzoom av hyfsad kvalitet tycker jag är en vettig början, kompletterad med försättslins för macro. Sedan skulle jag nog rekommendera en bra blixt framför andra inköp, som vidvinkel eller tele. Eftersom E-ttl är mycket fräckare än vanlig TTL, så tycker jag att Canons orginalblixtar är värda sitt högre pris. EX420 lär vara bästa valet till EOS 30. Självhar jag EX550, men med den funkar inte hjälpbelysningen för autofikusen med de vertikala fokuspunkterna.
 
Först en fråga; är det ett canon-objektiv eller ett sigma-objektiv?

Om det är ett canon orginal är det ett mycket gott val av objektiv med tanke på funktion och användningsområde. Duger gott att börja med... sen när pryldjävulen slår klorna i dig på allvar har du som sagt ett gott utgångsläge för att komplettera med både fasta objektiv och zoomar över 100 mm. Vad du väljer då beror lite på vad du fotograferar... du märker ganska snabbt vad du saknar i din samling.

Vad gäller ögonstyrningen kan jag som van användare av eos5, säga att den är ett ganska onödigt tillval... det är nog en vanesak, men jag har inte riktigt fastnat för ögonstyrningen eftersom jag får mer känsla i fotograferingen genom att arbeta 'manuellt'. Som sagt, mer häftigt än användbart enligt min mening...
 
Jag har EOS30 med EF 28-135 och EF 50/1.8. Jag valde EOS 30 för att få en kamera där jag kan välja autofocus metod. Jag vill kunna vara säker på att kameran redan från start har AI Servi AF inställd om jag jagar rörliga motiv.

Ett annat skäl till EOS 30 var att de flesta inställningarna görs med rattar i stället för knappar och en LCD display. Rattar och mekaniska switchar funkar bättre för mej. Det är viktigt att snabbt kunna ställa in olika funktioner utan att behöva läsa av en display.

När det gäller ögonstyrning fungerar den bra för det mesta. Jag använder emellertid inte denna funktion och skulle därför om jag skulle köpa en till, välja EOS33. Jag har i C.Fn-4 specificerat autofokus med <*> och automatiklås med halvägs nertrykt avtryckare. När jag då vill använda autofokus använder jag bara den centrala fokuseringspunkten och trycker på <*> med tummen. Sedan kan jag komponera bilden och exponera utan att fokus ändras. Om jag vill fokusera manuellt, vilket jag gör ofta, så rör jag bara inte <*>.

EF28-135 tycker jag är ett utmärkt objektiv. Om zoomen åker ut har jag inte lagt märke till, men om så är fallet har det ingen betydelse för mej. Vad jag uppskattar hos objektivet är naturligtvis IS.

EF50/1.8 köpte jag mest för att ha ett riktigt ljusstarkt objektiv med bra optisk kvalitet. Jag använder det objektivet mycket sällan. I och med att IS funktionen hos 28-135 gör att jag kan förlänga exponeringstiden åtmindstone 2 steg, så har behovet av ett ljusstarkt objektiv minskat.

Roine W
 
Men VARFÖR VARFÖR fungerar 30 och 300 olika när det gäller hur den visar antal tagna bilder? 300:an spolar upp hela filmen och visar hur många bilder som är kvar och 30:an visar hur många bilder man tagit. Varför är de inte konsekventa?

Därför EOS300 är gjord mer för nybörjare som kanske råkar öppna bakstycket, då är ju de tagna bilderna räddade. Det är bara EOS 300 som har detta (samt några utgångna modeller)

Enda nackdelen med paketet är att objektivet är tungt och klumpigt.

Ja..hela 2.5 cm längre och 6mm i diameter och väger hela 540 gram mot det lilla nätta 28-105:ans 375 gram. Fördelen är att man kan använda det på 105mm ner mot 1/45..pröva det med 105:an utan att få rörelseoskärpa.


Nåja.. Det är ett mycket bra paket... Jag kör själv EOS 5 med samma inställning på CF4 som Roine. Ögonstyrningen..tjaaa.. jo det hade jag nog valt. Tycker den är bra att ha
 
Roinew skrev:

EF50/1.8 köpte jag mest för att ha ett riktigt ljusstarkt objektiv med bra optisk kvalitet. Jag använder det objektivet mycket sällan. I och med att IS funktionen hos 28-135 gör att jag kan förlänga exponeringstiden åtmindstone 2 steg, så har behovet av ett ljusstarkt objektiv minskat.
Jo, men det är ju inte riktigt samma sak egentligen. Visst kompenserar IS för skakoskärpan, men du har ju ändå den långa slutartiden vilket motiven inte tar hänsyn till.

Jag tycker man kan köpa ett 50/1.8 ändå. Dels för att det är så otroligt billigt och dels för att det verkligen är super-skarpt. Lätt och litet är det också. Ibland är det skönt att ha på kameran när zoomen känns jobbig att ha med.
Det är också bra som referens-glugg att jämföra annat med. Man går knappast och ojjar sig över att ha slösat en tusing även om det blir liggandes en del. Objektiv är f.ö. ganska 'vettiga' investeringar (tycker jag:)).
 
Jag har försökt att få rabatter hos scandinavian, men då handlade jag för 30 000:-, men dom tyckte att dom var så pass billiga så det enda dom kunde bjuda på var frakten.

Sen till kameran.... EOS 30:an är en superbra kamera som många har påstått här. Den är lätt, liten och väldigt tyst. Visst det saknas spottmätning, men utsnittsmätningen fungerar lika bra som spottmätning men du måste gå lite närmare. Jag har en EOS 3 också så jag har ju möjlighet att jämföra EOS 30 med en proffskamera och jag måste säga att det som jag saknar är mer saker som man klarar sig utan men är väldigt bra tekniska hjälpmedel. Däremot så låter EOS 3 så förbannat mycket, eftersom jag har vant mig vid EOS 30. Det är skönt ljud men det tycker inte dom som står bredvid t ex vid en koncert eller teater :)

Det som är EOS30:ans nackdel är att den känns plastig, men det är den egentligen inte. Den har kåpor av metall och någon typ av plastöverdrag som gör att den känns väldigt plastig. Men jag har hängt på ett 1.4kg objektiv och fotat handhållet utan att det känns som om kameran ska gå i sönder.

Canons EF 28-135 IS USM är ruskigt bra. Lite plastigt men tar skarpa bilder med bra kontrast och färgåtergivning. IS är något jag kan rekomendera. Visst hade den haft en bländare på 2.8 så hade den varit oslagbar men eftersom du oftast inte vill fota med minsta bländaren eftersom du oftast vill ha lite skärpedjup så är det faktiskt väldigt bra. Jag håller med om att 50/1.8 är ett bra objektiv för dom gånger du vill ha litet skärpedjup i dåligt ljus. IS är suveränt i kvällsskymningar också. Mitt dröm objektiv är Canons 28-70/2.8L med IS (då den nya som klarar 3 steg och montering på stativ) eller ännu hellre 28-135/2.8L IS USM men det är ju kanske inte kostnadsmässigt lösbart :)
 
Använder Eos 30 sen ett tag tillbaka.
Tycker ögonstyrningen är mycket användbar, men det gäller som sagt att vänja sig vid den.
Sen har jag märkt att ögonstyrningen är någon långsammare än vid fast fokuseringspunkt.
Den behöver ca 1/4-1/2 sekund längre tid från att man trycker ner avtryckaren tills autofokusen reagerar.
Det låter kanske inte mycket men man märker skillnaden om man jämför.

Sen kan ögonstyrningen få för sig att byta fokuseringspunkt om man flackar mycket med blicken. Trots att man låst skärpan.
Detta gäller mest vid långa objektiv och om du vevar runt en del med kameran.

En fördel med ögonstyrningen är att man snabbt kan ställa skärpan och fortfarande behålla kompositionen, utan att behöva pilla med massa knappar på kameran och tappa koncentrationen.
Det väger helt klart upp de knappt märkbara "felen" jag nämnde tidigare.
Jag skulle inte klara mig utan den nu.
 
Spelar tillverkningsland någon roll?

Jag är också ute efter en EOS30 och har läst allt jag kunnat finna om den. Det är bara att konstatera att till slut har man läst för mycket helt enkelt.

Jag hittade en diskussion om EOS30 eller om det var ELAN7E (samma sak) där man hävdade att man hade objektiv som fungerade med hus tillverkade i Japan, men som inte fungerade så bra med hus (samma modell) som var tillverkade i Taiwan (tror jag det var).

Kan det stämma?

Rent psykologiskt skulle jag nog föredra ett hus från Japan då min tidigare kamera tillverkats och har fungerat utmärkt.
 
JIMSAN:
Om du ställer kameran i One Shoot så ska den inte byta fokuseringspungt när du väl har valt den. Det är bara i AI Servo eftersom det då är tänkt att du vill kunna följa ett rörligt mål.

Sen har du rätt att ögonstyrningen är något långsammare än mittersta AF punkten och även om du har förvalt någon annan, men det är ju inte så konstigt. Den ska ju göra en hel massa annat innan den kan börja mäta när du har ögonfokus igång, som att den ska lista ut vad dut tittar på osv.


SNÖMANNEN:
Nja, jag tror inte att du ska vara orolig! Kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad, båda fabrikerna är säkert certifierade och komponenterna görs nog med största sannolikhet på samma ställe. Kan inte tänka mig att Canon skulle sänka sina krav/standard på komponenterna för att dom finns i ett annat land. Då skulle dom nog inte byggt en fabrik där. Men om man nu ska vara orolig så bör det egentligen vara tvärtom, oftast så kommer det ut en version på den japanska marknaden ganska tidigt som sedan modifieras och ibland förbättras för den europeiska och amerikanska marknaden. Det har jag befarat med b la Playstation 2 som i japan saknar en expansionsport och att hårddisken inte passar i den övriga världens playstation för att dom gjorde förbättringar på PS2:an när den släpptes till den övriga världen. Det kan vara så med kamerorna också, att vissa early adopters har en version som inte är helt kompatibel, men jag tvivlar på att ett system som EOS och EF skulle inte testas grundligt innan den släpps ut på marknaden eftersom det finns redan en standard.
 
Tack för alla svar!
Det ser ut att bli en EOS 33 med 28-135 optik samt även ett 50 mm när jag vill ha kameran mer kompakt.
Dock så tänkte jag passa på och fråga om det är bra att köpa UV-filter till dessa objektiv?
Har hört/läst att vissa nyare objektiv har inbyggt UV-filter?
Är det i sådanna fall en nackdel att köpa ett UV-filter till ett sådant objektiv?
 
Som jag ser det så är det ingen nackdel så länge man inte köper det billigaste. Det skyddar objektivet mot repor på frontlinsen om inget annat. Det är en "billig" försäkring.

Det har snackats en hel del fram och tillbaks men det är väl ingen som har ett vetenskapligt svar. Jag har UV filter till alla mina, men använder det inte alltid.
 
Miltex skrev:
Jag hade tänkt göra mitt inköp på Scandinavian photo, är det möjligt att få några rabbater hos dem om man köper tillbehör som batterigrepp, väska och stativ samtidigt med kameran, eller håller de såpass billiga priser att de inte kan gå ner mer?

/Henrik

Jag skulle inte hoppas för mycket på någon rabatt. Jag köpte utrustning där för 150.000:- utan att få någon direkt rabatt... slutade faktiskt med att jag köpte min EOS30 från annat håll istället för i paket med allt annat.

Är väldigt nöjd med EOS30:an, kan dock rekommendera en extern blixt eftersom den inbyggda fungerar mindre bra med 28-135:an.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.