Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Eos 20d raw-problem
- Trådstartare johan_j
- Start datum
Dan Svärdh
Avslutat medlemskap
Hej!
Kolla så att inställningen i kameran för kommunikation är ställd till "Normal" och inte "PTP"
//Dan
Kolla så att inställningen i kameran för kommunikation är ställd till "Normal" och inte "PTP"
//Dan
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
På de flesta canon så syns bara JPG filer, inte RAW om du kopplar den till datorn.
Du måste köra med Canons program eller tex Breezesys downloader.
Så prova via tex Zoombrowser eller annan programvara som ligger på CD:n.
Men varför inte ta det via kortläsaren, det är ändå smidigast ju.
Roine
På de flesta canon så syns bara JPG filer, inte RAW om du kopplar den till datorn.
Du måste köra med Canons program eller tex Breezesys downloader.
Så prova via tex Zoombrowser eller annan programvara som ligger på CD:n.
Men varför inte ta det via kortläsaren, det är ändå smidigast ju.
Roine
phk
Aktiv medlem
Kan det vara så att du behöver installera Camera RAW från Microsoft?
http://www.microsoft.com/downloads/...8E-B10D-4CE4-A141-5866FD4A3286&displaylang=en
Eller..
Hur menar du? Kan du se raw-filerna över huvud taget eller har du bara problem med överföringen?
http://www.microsoft.com/downloads/...8E-B10D-4CE4-A141-5866FD4A3286&displaylang=en
Eller..
Hur menar du? Kan du se raw-filerna över huvud taget eller har du bara problem med överföringen?
johan_j
Medlem
Hej Calle,
det är överföringen som är problemet och det har kommit nu, har fungerat innan. Så det har hänt något med kameran, Har testat med ett annat minnerskort vilket inte funkade heller, testade dock med en annan kamera och då funkade det, så datorn är det inget fel på häller.
/Johan
det är överföringen som är problemet och det har kommit nu, har fungerat innan. Så det har hänt något med kameran, Har testat med ett annat minnerskort vilket inte funkade heller, testade dock med en annan kamera och då funkade det, så datorn är det inget fel på häller.
/Johan
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Märkligt det funkar med JPG men inte med RAW i Zoombrowser, eller funkade det inte alls?
Som jag skrev tidigare funkar inte valet Kamera o scanner på RAW men med JPG på de flesta canon pga brister i drivisarna.
PRova www.breezesys.com o deras downloader, funkar i demomode. Den kräver dock att du laddat in CD skivan som följer med kameran. Det finns dessutom uppdateringar av drivrutinerna på www.canon.com välj USA och downloads digitalcamera, DSLR.
Roine
Märkligt det funkar med JPG men inte med RAW i Zoombrowser, eller funkade det inte alls?
Som jag skrev tidigare funkar inte valet Kamera o scanner på RAW men med JPG på de flesta canon pga brister i drivisarna.
PRova www.breezesys.com o deras downloader, funkar i demomode. Den kräver dock att du laddat in CD skivan som följer med kameran. Det finns dessutom uppdateringar av drivrutinerna på www.canon.com välj USA och downloads digitalcamera, DSLR.
Roine
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej igen
Det är inte så du installerat nått nytt program som bytt ut din twaindriver eller så?
Tex nån demo på nån RAW konverterare, RAW visare etc eller så?
Roine
Det är inte så du installerat nått nytt program som bytt ut din twaindriver eller så?
Tex nån demo på nån RAW konverterare, RAW visare etc eller så?
Roine
johan_j
Medlem
Nej, jag tror inte det, det är min kompis kamera och dator men hon har nog inte installerat något nytt på några månader. Testade med min kamera (30D) och hennes USB och det gick inte alls när jag försökte att öppna bilderna i XPs filhanterare men det funkade utmärkt när jag gjorde samma sak med min kortläsare.
/Johan
/Johan
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
hej
men canons raw filer går inte ta den vägen, via XP:s filläsare frå kameran, det är en spärr i kameran.
Däremot funkar ju kortläsare, då är inte kameran inblandad.
Twaindrivaren sänder bara JPG vidare. Downlader n jag skrev om, Zommbrowsern från Canon o ev nått mer av Canonproggen kan hämta hem RAW.
Roine
men canons raw filer går inte ta den vägen, via XP:s filläsare frå kameran, det är en spärr i kameran.
Däremot funkar ju kortläsare, då är inte kameran inblandad.
Twaindrivaren sänder bara JPG vidare. Downlader n jag skrev om, Zommbrowsern från Canon o ev nått mer av Canonproggen kan hämta hem RAW.
Roine
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
prova downloadern, den har massor av andra finesser, jag kör inte canonprogrammen så jag kan inte hjälpa dig mer där.
Kanske i EOS utility eller Digital photo pro skulle det gå?
Men e nog avgörande med rätt ny version för att fixa 30:n, 20:n har ju hängt med, så se till du är i fas med versionerna
Roine
Kanske i EOS utility eller Digital photo pro skulle det gå?
Men e nog avgörande med rätt ny version för att fixa 30:n, 20:n har ju hängt med, så se till du är i fas med versionerna
Roine
solvargen
Aktiv medlem
Hej Jonas.
Jag brukar göra så här när jag laddar ner mina bilder till datan. Öppnar eos utility,öppnar kameran, dubbelklickar på Canon 20D, dubbelklickar nästa mapp,dubbelklickar nästa mapp som visar upp mappnumren..dessa drar jag till dokumentet mina bilder. Om du har tur kanske det funkar på den vägen.
Mvh Thomas
Jag brukar göra så här när jag laddar ner mina bilder till datan. Öppnar eos utility,öppnar kameran, dubbelklickar på Canon 20D, dubbelklickar nästa mapp,dubbelklickar nästa mapp som visar upp mappnumren..dessa drar jag till dokumentet mina bilder. Om du har tur kanske det funkar på den vägen.
Mvh Thomas