Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 20d raw-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_j

Medlem
Hej,

Har lite problem med en 20d, den vägrar föra över RAW-filerna till datorn via usb-kabel. Det fungerar däremot med kortläsare! vad kan vara fel?

/Johan
 
Hej

På de flesta canon så syns bara JPG filer, inte RAW om du kopplar den till datorn.
Du måste köra med Canons program eller tex Breezesys downloader.

Så prova via tex Zoombrowser eller annan programvara som ligger på CD:n.

Men varför inte ta det via kortläsaren, det är ändå smidigast ju.

Roine
 
Tack för svaren, kollade kameran och den stod på normal. Nej funkar inte i Zoombrowser heller tyvärr.

Finns det fler tips, kan man uppdatera programvaran i kameran?

/Johan
 
Hej Calle,

det är överföringen som är problemet och det har kommit nu, har fungerat innan. Så det har hänt något med kameran, Har testat med ett annat minnerskort vilket inte funkade heller, testade dock med en annan kamera och då funkade det, så datorn är det inget fel på häller.

/Johan
 
Det är inte så enkelt som att din USB kabel är trasig, brukar kunna ge märkliga effekter.

/Daniel
 
Prova då, bara för sakens skull, att ställa över den till PTP, starta om kameran, anslut den till datorn.

Gör om samma sak och byt tillbaka till "Normal"
igen.

Man kan ju alltid hoppas att det hjälper, hade ett liknande problem med en 350d för ngt år sedan...
 
Hej
Märkligt det funkar med JPG men inte med RAW i Zoombrowser, eller funkade det inte alls?

Som jag skrev tidigare funkar inte valet Kamera o scanner på RAW men med JPG på de flesta canon pga brister i drivisarna.

PRova www.breezesys.com o deras downloader, funkar i demomode. Den kräver dock att du laddat in CD skivan som följer med kameran. Det finns dessutom uppdateringar av drivrutinerna på www.canon.com välj USA och downloads digitalcamera, DSLR.

Roine
 
Hej igen

Det är inte så du installerat nått nytt program som bytt ut din twaindriver eller så?

Tex nån demo på nån RAW konverterare, RAW visare etc eller så?

Roine
 
Nej, jag tror inte det, det är min kompis kamera och dator men hon har nog inte installerat något nytt på några månader. Testade med min kamera (30D) och hennes USB och det gick inte alls när jag försökte att öppna bilderna i XPs filhanterare men det funkade utmärkt när jag gjorde samma sak med min kortläsare.

/Johan
 
hej

men canons raw filer går inte ta den vägen, via XP:s filläsare frå kameran, det är en spärr i kameran.

Däremot funkar ju kortläsare, då är inte kameran inblandad.

Twaindrivaren sänder bara JPG vidare. Downlader n jag skrev om, Zommbrowsern från Canon o ev nått mer av Canonproggen kan hämta hem RAW.

Roine
 
prova downloadern, den har massor av andra finesser, jag kör inte canonprogrammen så jag kan inte hjälpa dig mer där.

Kanske i EOS utility eller Digital photo pro skulle det gå?
Men e nog avgörande med rätt ny version för att fixa 30:n, 20:n har ju hängt med, så se till du är i fas med versionerna

Roine
 
Hej Jonas.
Jag brukar göra så här när jag laddar ner mina bilder till datan. Öppnar eos utility,öppnar kameran, dubbelklickar på Canon 20D, dubbelklickar nästa mapp,dubbelklickar nästa mapp som visar upp mappnumren..dessa drar jag till dokumentet mina bilder. Om du har tur kanske det funkar på den vägen.
Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.