Annons

EOS 1D och motljusbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Har aldrig fotat med en kamera som haft CMOS..

Detta fenomen började jag upptäcka på en D70, och där förekom det lätt..

Hittade inga mer foton från andra kameror, får skylla på papperskorgen...

I räst my case..

Hur som helst, du är inte ensam....

I dom flesta fall när solen är med blir fotona bra, det är inte det jag menade..

Utan det är under vissa fysiska förutsättningar detta förekommer.......

Hoppas ingen amitiös pixelfel-letare hittar denna tråden nu, men dom verkar vara i en annan tråd..

Tycker det var bra att du tog upp det här Mikael, för visst har man undrat lite......

Först och främst, tack för era synpunkter och kunskaper! Alltid lärorikt att grotta in sig i små detaljer. Tycker man lär sig massor om hur det funkar då.
Min handlare ville titta på kameran i alla fall, trodde det kunder röra sig om ett CCD-fel eller en kass slutare.
Vi får se. Han kanske lär sig nåt nytt han också? ;)

Waroen skrev:
Du får _inte_ det problemet med en D70? Mycket konstigt för det får jag på alla bilder jag har tagit där solen är med och jag har en D70. Det tycker jag låter mycket mystiskt...

Njae, Martin, jag var nog inte tillräckligt tydlig där. Hade D70 bara i en vecka ca. och antagligen så tog jag inga bilder under dessa förutsättningar. Däremot har jag klämt ca 10K exponeringar med D100 och däribland bilder med solen i utsnittet men aldrig sett detta fenomen.

Sen en egen hypotes som baseras på Damocles information. Alltså, att den elektroniska slutaren spökar till det hela. Testade genom att skjuta två bilder med olika slutartider.
Den vänstra är 1/6400 [email protected] och den högra är 1/200 sek@f32. Om det nu är så att den elektroniska slutaren kliver in vid 1/500 del eller snabbare kan detta vara en orsak.

MVH /Micke

Bilagor

• jämför.jpg
    jämför.jpg
    48.8 KB · Visningar: 119
Njae, Martin, jag var nog inte tillräckligt tydlig där. Hade D70 bara i en vecka ca. och antagligen så tog jag inga bilder under dessa förutsättningar. Däremot har jag klämt ca 10K exponeringar med D100 och däribland bilder med solen i utsnittet men aldrig sett detta fenomen.

Sen en egen hypotes som baseras på Damocles information. Alltså, att den elektroniska slutaren spökar till det hela. Testade genom att skjuta två bilder med olika slutartider.
Den vänstra är 1/6400 [email protected] och den högra är 1/200 sek@f32. Om det nu är så att den elektroniska slutaren kliver in vid 1/500 del eller snabbare kan detta vara en orsak.

Det måste jag testa någon dag när jag hinner. Verkar inte vara tillräckligt soligt ute idag så jag kan inte testa just nu. Men det är ju klart intressant om det är på det viset. Är ju någonting att hålla i minnet när man fotar om inte annat.

Var tvungen att prova, så jag lägger in ett par exempelbilder. Skulle behöva ett gråfilter för att komma ner under 1/500 s direkt mot solen, dock.

Man ser iaf skillnader för varje bländarsteg (även om jag bara visar 6,3 och 22).

Bilagor

• solar.jpg
    solar.jpg
    13.3 KB · Visningar: 104
Överexponerar man dessutom, kan det bli så här fint: (1/8000s, f/2,8)

Tillägg: Taget med D70 och 20-35/2,8.

Bilagor

• solover.jpg
    solover.jpg
    8.3 KB · Visningar: 105
Nu verkar det ha varit disigt, men notera de två paralella strecken i bilden till vänster.

Vet inte när CCD-slutare går in. När man jämför mot mekanisk slutare på blixtbilder är det nog allt över 1/250 eller så. Vid användning utan blixt vet jag inte, men det kan nog vara allt från 1/500 till 1/2000 beroende på kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar