Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
EOS 1D och motljusbilder
- Trådstartare AlfaGTV
- Start datum
Waroen
Ny medlem
AlfaGTV skrev:
Detta är inte den enda bild där jag har fenomenet...
Jag kan återskapa det i princip varje gång jag har solen i bild, och då även med olika objektiv.
Jodå, får precis samma problem med min Nikon D70. Om jag förstår det hela är det för att sensorn reagerar på värmen som blir när från solen i en såpass liten punkt. Att värmen liksom sprider sig på sensorn och det blir till vitt...
kaw
Aktiv medlem
Men eftersom det finns kameror med CCD-sensor som det inte går att få fram sådana här effekter med borde det väl inte vara CCD-teknikens fel. Måste vara något annat.AlfaGTV skrev:
Då kan man ju kallt konstatera att här är ännu en gång CCD tekniken underlägsen CMOS varianten...
Damocles
Aktiv medlem
Det kan vara att det finns något sätt att kringgå det även på CCD-sensorer. Men just det här felet uppträder mig veterligen enbart på CCD-sensorer. Jag har för mig att det kan vara ett avhäng av att använda CCD-sensorns shift-mekanism som slutare.
1D gör ju på samma sätt som D70 med kombinerad ridå/CCD-slutare. Det är därför dessa kameror har 1/500 som blixt-synctid.
1D gör ju på samma sätt som D70 med kombinerad ridå/CCD-slutare. Det är därför dessa kameror har 1/500 som blixt-synctid.
tomasbz
Aktiv medlem
Oftast går det hyggligt bra med solen, men är det en helklar dag (utan dis och minsta moln), har iallafall dom kameror jag använt reagerat på detta sättet, vid användande av ganska stor bländaröppnning, som du visar med bildexemplet.....
Minskar man bländaröppningen, minska fenomenet, och man får många gånger "komponera (heter det det så, vaknade nyss)", bilden på nytt utan solen...
Se det som en tröst (till trådförfattaren), inget fel på kameran...
Minskar man bländaröppningen, minska fenomenet, och man får många gånger "komponera (heter det det så, vaknade nyss)", bilden på nytt utan solen...
Senast ändrad:
aceeo
Aktiv medlem
AlfaGTV
Aktiv medlem
tomasbz skrev:
Kankse inte unikt för denna kamera, men inte gillar jag detta direkt. OBS! Jag har inte för vana att ta bilden med solen i bild, men jag vill gärna ha möjligheten.
Skickade en kopia på denna till min fotohandlare också och han blev helt förvånad. Hade aldrig sett nåt liknande..
Tog en till bild i morse med annan optik, bländare 11.0 och slutligen merparten av solen dold bakom en trädstam. Samma fenomen..
(Dock inte lika långa utsmetningar)
MVH /Micke
Bilagor
Senast ändrad:
aceeo
Aktiv medlem
Mikael Ollars (AlfaGTV) skrev:
Detta är inte den enda bild där jag har fenomenet...
Jag kan återskapa det i princip varje gång jag har solen i bild, och då även med olika objektiv.
Enligt inlägg i tråden ovan skulle det inte rekomenderas då värmen kan bränna sensorn.... och det är ju inte precis en gratiskostnad
// Ander
tomasbz
Aktiv medlem
Tekniska spekulationer i all ära..
Men faktum är att DET är verklighet..
Har ägt 3 digitala system kameror, och samtliga har hanterat detta fenomen på samma sätt..
Att en handlare blir förvånad låter som ren inkompetens från hans sida, detta måste vara öken-vanligt...
Nu är det väl kanske inte så vanligt att jag fotar direkt emot klar sol, för det blir oftast bara skit ändå. Men när man väl gjort det> Sen börjar tråden från början..
Men faktum är att DET är verklighet..
Har ägt 3 digitala system kameror, och samtliga har hanterat detta fenomen på samma sätt..
Att en handlare blir förvånad låter som ren inkompetens från hans sida, detta måste vara öken-vanligt...
Nu är det väl kanske inte så vanligt att jag fotar direkt emot klar sol, för det blir oftast bara skit ändå. Men när man väl gjort det> Sen börjar tråden från början..
tomasbz
Aktiv medlem
Läste den andra tråden> länken i denna tråden som var postad..
Ska man nu fota med en klar sol som är i bild, är nog det enda som gäller en kort slutartid/liten bländare= men andra ord> Inte låta sensorn på svettas så mycket på en fläck, styra ner "ljusflödet"....
Ska se om jag hittar något foto från en annan kamera oxå, men det är väl kanske inte så intressant....
Ska man nu fota med en klar sol som är i bild, är nog det enda som gäller en kort slutartid/liten bländare= men andra ord> Inte låta sensorn på svettas så mycket på en fläck, styra ner "ljusflödet"....
Ska se om jag hittar något foto från en annan kamera oxå, men det är väl kanske inte så intressant....
AlfaGTV
Aktiv medlem
tomasbz skrev:
Jag tror inte det är läge att snacka inkompetens i detta fall, jag handlar inte kamera på ICA direkt..
För övrigt har jag ägt ett antal digitala systemare, 5 tror jag, och ingen av dem har uppvisat detta fenomen. Inte ens mina Nikon D70/D100.
Men jag har ett flertal bilder tagna med EOS 10D med solen i bild och ganska vid bländare och ingen av dessa bilder uppvisar liknande fenomen.
Men summa summarum, det verkar ju inte komma som nån överraskning för en del av er i alla fall..
tomasbz
Aktiv medlem
Man behöver inte gå till Ica för att hitta folk som inte vet så mycket om dom digitala fenomenen dock..
Fotot jag postade var från min D1x (inte heller köpt hos Ica).....
Glöm inte att dom handlare som hållit på länge är oftast väldigt duktiga, men nu är ju dslr tekinken och dess genombrott ett faktum, och många har nog fått jobba hårt för att hänga med..
Glöm inte att dom handlare som hållit på länge är oftast väldigt duktiga, men nu är ju dslr tekinken och dess genombrott ett faktum, och många har nog fått jobba hårt för att hänga med..
AlfaGTV
Aktiv medlem
tomasbz skrev:
Har du har sett detta fenomen på en kamera med CMOS sensor?
Eller har det kanske med den "elektroniska" slutare teknologin på EOS 1D och D70 ?
Skumt i alla fall..
MVH
/Micke
Waroen
Ny medlem
AlfaGTV skrev:
Jag tror inte det är läge att snacka inkompetens i detta fall, jag handlar inte kamera på ICA direkt..
För övrigt har jag ägt ett antal digitala systemare, 5 tror jag, och ingen av dem har uppvisat detta fenomen. Inte ens mina Nikon D70/D100.
Men jag har ett flertal bilder tagna med EOS 10D med solen i bild och ganska vid bländare och ingen av dessa bilder uppvisar liknande fenomen.
Men summa summarum, det verkar ju inte komma som nån överraskning för en del av er i alla fall..
Du får _inte_ det problemet med en D70? Mycket konstigt för det får jag på alla bilder jag har tagit där solen är med och jag har en D70. Det tycker jag låter mycket mystiskt...