Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 1D Mark III prissättning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag såg att B&H nu prissatt Canonmonstret och att priset i mina ögon blev oväntat högt. Det får mig att misstänka glädjekalkyler från de svenska detaljisterna. Kommer de verkligen kunna hålla satt pris, man undrar. B&H har satt kameran i 4495 dollar.
 
Om man tar det amerikanska priset i dollar och gångrar med 10 känns det som om man oftast hamnar nära det priset som produkten kostar i sverige. Och eftersom en dollar bara kostar 7 kr blir det ju följdaktligen en rabatt på 30 %..
 
ERJ skrev:
Om man tar det amerikanska priset i dollar och gångrar med 10 känns det som om man oftast hamnar nära det priset som produkten kostar i sverige. Och eftersom en dollar bara kostar 7 kr blir det ju följdaktligen en rabatt på 30 %..
Paul är ju amatörfotograf enligt profilen, så glöm inte momsen.
 
För att få det svenska priset räcker det nog med att multiplicera priset i USA med 10. Ca 45 000 kr inkl moms.. det skulle ju för övrigt vara konstigt om Canon prissatte en kamera av den typen i underkant av vad folk kan tänka sig att betala.. det finns knappast någon som har tänkt att köpa den som avstår om priset är fem tusen kr hit eller dit.
 
paul innergård skrev:
Precis. Priset blir alltså Dollar X 10 X 1,32. Ingen vidare rabatt som jag ser det.
Näää, dollar x 7 x 1,25. Eller tänkte du på tull också?

Edit: Jag menar alltså vad det kostar att privatimportera kameran från USA.
Edit2: Jag antar att Erik menar att priset i Sverige brukar vara ungefär 10x det amerikanska med moms. Eller?
 
paul innergård skrev:
Det får mig att misstänka glädjekalkyler från de svenska detaljisterna. Kommer de verkligen kunna hålla satt pris, man undrar.
Vad jag vet har Canon Sverige satt sitt pris, vilket också Canon Sveriges underleverantörer gjort, vilket då också Canons underleverantörers underleverantörer (detaljisterna) gjort.

Så jag tror faktiskt att priserna stämmer (även om marginalerna är försvinnande liten för vissa).
 
B&H: $4495*7,13(säljkurs på forex)*1,085(sales tax NY) = 34774

JMEDATA: 35995 inkl frakt

snarare 3% rabatt. Om man nu klarar sig genom tullen ;-)
 
Man brukar kunna höfta B&H:s priser med $1=10kr -- men då gäller den höftningen INKLUSIVE moms, tull osv.

Tull på digitala kameror är för övrigt 0%, i den mån de säljer DSLR:er till kunder utanför USA. B&H säljer inte Nikon till Sverige, men jag vet inte hur det är med Canon.
 
Hva klager dere på...?
Vi norrmenn får betale 37,900.00 NOK = 43,688.98 SEK !!!
Gjelder forhåndsbesstilling fra Foto&Video.
 
Re: Re: EOS 1D Mark III prissättning.

StaffanW skrev:
Vad jag vet har Canon Sverige satt sitt pris, vilket också Canon Sveriges underleverantörer gjort, vilket då också Canons underleverantörers underleverantörer (detaljisterna) gjort.

Så jag tror faktiskt att priserna stämmer (även om marginalerna är försvinnande liten för vissa).

Har du inte blandat ihop leverantörer och distributörer? Detaljisterna säljer väl inte till Canon?
 
Re: Re: Re: EOS 1D Mark III prissättning.

Flash Gordon skrev:
Har du inte blandat ihop leverantörer och distributörer? Detaljisterna säljer väl inte till Canon?
Nej alltså, Canon säljer direkt till några av dom stora detaljisterna, men flertalet av detaljisterna köper av mellanhänder (Scribona, Björketorparn mfl).
 
Cyperphoto tar 36495 kr för kameran. är det lönt att skicka efter från USA för någnon tusenlapp om man slipper tull och moms.
Sven-Åke
 
dosken skrev:
B&H: $4495*7,13(säljkurs på forex)*1,085(sales tax NY) = 34774

JMEDATA: 35995 inkl frakt

snarare 3% rabatt. Om man nu klarar sig genom tullen ;-)
Man lär ju inte betala "sales tax" om man får den hitskickad? Däremot svensk moms.

tumlaren skrev:
Cyperphoto tar 36495 kr för kameran. är det lönt att skicka efter från USA för någnon tusenlapp om man slipper tull och moms.
Du kan nog glömma att slippa igenom tullen med ett så dyrt paket. Om du inte vill att de skriver ner värdet på fraktsedeln, men då är paketet heller inte försäkrat till mer än den summan. Det är knappast värt det skulle jag säga.
 
Makten skrev:
Man lär ju inte betala "sales tax" om man får den hitskickad? Däremot svensk moms.



Nej jag var inne på att om man ändå var där kunde man passa på att lägga ner en mark III i väskan, till hösten bör de väl vara lagervara iaf.. Postorder kommer ju definitivt inte att löna sig om det ska gå rätt till med försäkringsvärden, moms etc.
 
Jag tror att det som gör att ni reagerar på att priset inte skiljer så mycket som det brukar är att Canon har ändrat en hel del i sin prisstrategi världen över.
Jag pratade med Gunnar Wahlbeck om förändringarna i Europapriserna, och slutsatsen av förändringarna innebär att från och med januari så levererar Canon kamerorna till Sverige billigare än tidigare jämfört med övriga länder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.