MHjerpe
Aktiv medlem
Happ äntligen skaffat DSLR beg EOS 10d..
Trodde mitt gamla Tokina AT-X 24-200 skulle funka fint till denna kamera.. (har funkat perfekt på analog EOS 100).
Men kameran visar ERR-99 lite då och då.. dvs inte alltid.. har gjort rent kontakter osv med isopropanol. Kändes som det blev bra,, trodde att det var felet men så gick det nån dag eller två så kom ERR-99 tillbaka.
Får inte ERR-99 med canon optik.. så det är inte kameran. Vad gör man ?
Objektivet är köpt 2003 mao ingen garanti kvar. sälja det.. tror knappast jag vill lura nån eller nån vill köpa ett som ev inte funkar 100%.
Japp har sökt i forumet och på nätet om detta..
Verkar ju trots allt finnas en del som kör just med 10d och Tokina 242 objektivet.. så det borde ju funka. På kartongen står det ju tom "recommended for DSLR".
Är det bara att leva med ?
eller kan man göra nått åt det ?
andra tips ?
länkar jag missat ?
ja kommentarer önskas..
(vågar man köpa Tokina eller andra 3'e parts objektiv alls , nyare modeller ? )
Trodde mitt gamla Tokina AT-X 24-200 skulle funka fint till denna kamera.. (har funkat perfekt på analog EOS 100).
Men kameran visar ERR-99 lite då och då.. dvs inte alltid.. har gjort rent kontakter osv med isopropanol. Kändes som det blev bra,, trodde att det var felet men så gick det nån dag eller två så kom ERR-99 tillbaka.
Får inte ERR-99 med canon optik.. så det är inte kameran. Vad gör man ?
Objektivet är köpt 2003 mao ingen garanti kvar. sälja det.. tror knappast jag vill lura nån eller nån vill köpa ett som ev inte funkar 100%.
Japp har sökt i forumet och på nätet om detta..
Verkar ju trots allt finnas en del som kör just med 10d och Tokina 242 objektivet.. så det borde ju funka. På kartongen står det ju tom "recommended for DSLR".
Är det bara att leva med ?
eller kan man göra nått åt det ?
andra tips ?
länkar jag missat ?
ja kommentarer önskas..
(vågar man köpa Tokina eller andra 3'e parts objektiv alls , nyare modeller ? )