Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 10d Tokina 24-200 ERR-99

Produkter
(logga in för att koppla)

MHjerpe

Aktiv medlem
Happ äntligen skaffat DSLR beg EOS 10d..

Trodde mitt gamla Tokina AT-X 24-200 skulle funka fint till denna kamera.. (har funkat perfekt på analog EOS 100).

Men kameran visar ERR-99 lite då och då.. dvs inte alltid.. har gjort rent kontakter osv med isopropanol. Kändes som det blev bra,, trodde att det var felet men så gick det nån dag eller två så kom ERR-99 tillbaka.

Får inte ERR-99 med canon optik.. så det är inte kameran. Vad gör man ?
Objektivet är köpt 2003 mao ingen garanti kvar. sälja det.. tror knappast jag vill lura nån eller nån vill köpa ett som ev inte funkar 100%.

Japp har sökt i forumet och på nätet om detta..
Verkar ju trots allt finnas en del som kör just med 10d och Tokina 242 objektivet.. så det borde ju funka. På kartongen står det ju tom "recommended for DSLR".

Är det bara att leva med ?
eller kan man göra nått åt det ?
andra tips ?
länkar jag missat ?
ja kommentarer önskas..

(vågar man köpa Tokina eller andra 3'e parts objektiv alls , nyare modeller ? )
 
Inte end enda själ i detta (mycket bra) forum som har det objektivet eller som har liknande bekymmer ? :)

Btw fick följande svar ifrån Tokina support.
-------
Your lens is in need of either a chip upgrade or a diaphragm adjustment.
-------

Vad tusan är en diaphragm adjustment ?
Justera Diafragman :) ?


edit: lade dit support svar.
 
Senast ändrad:
Har ganska nyss köpt kombinationen 10D och Tokina 24-200. INga problem här. Annat än att bilderna blir lite för mjuka för min smak. Men då får man väl skaffa ett vassare objektiv antar jag. Jag har i a f varit förskonad från ERR 99.
 
Jag har själv råkat ut för samma sak med ett Quantaray/Sigmaoptik. Canon har ett proprietärt protokoll mellan kamera och objektiv som gör att Sigma, Tokina med flera själva måste lista ut hur de ska programera objektiven (reverse engineering).

Åtminstonde Sigma har haft ganska många objektiv som har visat sig fungera dåligt med nyare canonkameror. De har då en tid erbjudit gratis uppgradering av chip i de objektiv som går men numera tror jag man får betala om det ens fortfarande går att uppgradera.

Det är inte omöjligt att ett objektiv uppgraderas med mjuk/hårdvara under dess livscykel som gör att ett tokina funkar men inte ett annat.

Med mitt Quantaray/Sigma 70-300 fick jag Err-99 när jag kör med någon annat än största bländaren.

/Daniel
 
Stefan: ok gott att höra, att det borde funka iaf, men att det upplevs mjukt, ja tänk om man hade råd att skaffa L optik ist..
Du vet inte när Tokinan är köpt ungf ?

Daniel: Jo man kan ju gissa att dom upptäcker nya saker och uppdaterar mjukvaran i objektiven allteftersom. Mitt objektiv är köpt 2003 så garanti lär inte gälla.. (synd med ett nästan oanvänt objektiv)


Närmsate serviceställe för Tokinaobjektiv verkar vara i Holland :( man kan ju bara gissa vad det kostar o skicka det dit o sedan få det fixat.
 
Tyvärr inte en susning när objektivet är tillverkat, tyvärr. Det<står nåt som kanske är serienummer vid fattningen, 6609115 om det kan vara till någon hjälp.
 
Intresse klubben noterar: Att enklaste sättet att tvinga fram ERR-99 verkar vara att ha linslocket på objektivet och trycka ner avtryckaren till hälften, den söker fram o tillbaka lite och sedan ERR-99..
 
MHjerpe skrev:
Intresse klubben noterar: Att enklaste sättet att tvinga fram ERR-99 verkar vara att ha linslocket på objektivet och trycka ner avtryckaren till hälften, den söker fram o tillbaka lite och sedan ERR-99..

Verkar ju troligast att objektivet inte pratar helt korrekt enligt protokoll med huset då, det vill ju antagligen tala om att fokus ej kan sättas. Det stämmer ju rätt väl med tidigare inlägg i tråden om felaktigt protokoll och uppgradering av mjukvara/chip i objektivet också.

Jag hade nog försökt få en prisuppgift från servicestället och se om det känns värt det. Om inte annat kan man ju ärligt sälja det och påtala att det funkar fint med analoga eos men inte dslr-modellerna och sen investera i en modernare ersättare.

Är det Mikael Hjerpe från Kristinehamn förresten eller bara en namne? Isf gjorde vi lumpen ihop på I2 -93.
 
Ja det är nog så.. vet inte om det är värt o ta reda på priset ens.. skicka till Holland för att få det fixat.. om det går på ett objektiv från 2003..

Vi har samma namn ja.. bor på nästan samma ställe.. blir knepigt ibland :) .. som när vi var anmälda till samma orienterings tävling för en massa år sedan.. ingen visste vem som var vem.. o det ringer ifrån fel jobb osv..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.