Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enklaste studiofotandet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Hur kan man lättast få till bra studiobilder om man bara har en vanlix externblixt som t.ex. en Canon ex430 eller så? och vad för sorts objektiv är smartast att använda? Är helt ny på detta och skulle vilja börja lära mig!

enklast är att försöka få blixten lite på sidan av kameran och ev skaffa en reflexskärm som kan stötta upp lite.

Off camerea shoe II heter sladden, dyr o rätt kort, men det kan ge lite med den faktiskt.

Reflexskärmen kan vara vit frigolit som du har under ansiktet utanför bilden och som reflexterar upp i ansiktet.

Roine

roinek skrev:
enklast är att försöka få blixten lite på sidan av kameran och ev skaffa en reflexskärm som kan stötta upp lite.

Off camerea shoe II heter sladden, dyr o rätt kort, men det kan ge lite med den faktiskt.

Reflexskärmen kan vara vit frigolit som du har under ansiktet utanför bilden och som reflexterar upp i ansiktet.

Roine

Tackar, bara att komma igång och pröva mig fram, Ekonomin när man är 17 år och pilotstuderande är inte så stor annars hade men kunnat köpa sig riktiga saker men ska försöka så gått det går så kommer jag in med lite bilder sen!

Enklaste sättet är att studsa blixtljuset i en vit yta. Ett par vita skärmar av valfritt material räcker långt.

Nästa steg är att flytta blixten från kameran för att få ytterligare möjligheter. Då behöver man sladd eller en ST-E2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar