Annons

Enklare inloggning

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelkr

Aktiv medlem
Skulle det vara svårt att koppla sitt OpenID till sitt konto på fotosidan?

OpenID är ett säkert sätt att identifiera sig på internet. Ju fler som använder det desto värdefullare blir det!

Kolla här; http://openid.net/what/

/Mikael

Jag har kikat på det, det är inte så svårt att meka till.

Handuppräckning: hur många använder OpenID?

Jag ;-)

Dessutom tror jag att det blir fler om fler siter börjar använda det mera!

/Mikael igen

Jag har OpenID i.o.m. att jag har en användare på Flickr, dock så är det ännu så få siter som använder OpenID. Men det är helt klart superintressant! Jag har alltid stora problem att komma ihåg alla inloggningar överallt när man sitter på "fel" dator eller har rensat cookies.

Kan för lite om detta, men det låter intressant. Hur bra är säkerheten? Smidigt att använda? osv. Vad säger ni som använder detta?

Innebär OpenID att om man lyckas komma över ett användarkonto på en site så kommer man åt kontot på andra siter automatiskt?

Ahaaa.. Man väljer alltså själv vilken provider som ska hålla koll på sitt OpenID. Antingen en tredjepart eller så hostar man sin egen (exempelvis med hjälp av projektet phpMyID).

Joel Höglund skrev:
Innebär OpenID att om man lyckas komma över ett användarkonto på en site så kommer man åt kontot på andra siter automatiskt?

Nix, du måste fortfarande registrera dig som vanligt, men du kan koppla ditt OpenID till inloggningen så du slipper komma ihåg något extra lösenord. Det funkar som ett slags legitimation. Du kan ju inte komma in var du vill i den verkliga världen genom att visa upp ditt körkort heller. Däremot om du är registrerad som välkommen någonstans kan du med ditt körkort visa att du är du och således får komma in!

/Mikael

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto