Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

enkla djur att fotografera för 13-åriga nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är en 13 årig kille som bor i örebro. jag har precis börjat med "Wild-life photography" (vet inte vad det heter på svenska). Jag har en digitalkamera som är av märket Fujifilm Finepix JZ250. Jag har fotat flera fåglar och kor de två senaste månaderna, (började med wildlifephotography för 3 månader sen). Jag har även varit på flera djurparker och fotat lite exotiska djur. Nu till frågan:
Vad finns det för lätta djur för mig att fota? (De ska finnas i närheten av Örebro)

Att få bra bilder på djur kräver 3 saker.
A & O är Kunskap, tålamod & resten närvaro.

Den som har kunskap vet var när & hur djuren är.
Tålamod, för det tar tid
Är man inte där så blir det inga bilder.

jag är ingen djurfotograf själv men jag känner ett par jägare.
Jag hade börjat med att fråga om jag kan få följa med ut i skogen på jakt.
Älgjakten är väl igån nu o rådjursjakten följer väl efter.

Fåglar är väl det som är enklast att börja, vilda djur är nog något man ser någon enstaka gång då är det hare, rådjjur

jag är ingen djurfotograf själv men jag känner ett par jägare.
Jag hade börjat med att fråga om jag kan få följa med ut i skogen på jakt.
Älgjakten är väl igån nu o rådjursjakten följer väl efter.

Alltså, med all respekt, men att tipsa en 13-åring kille följa med på jakt för att lära sig komma nära djur att fota, är inte vad jag skulle rekommendera.

Läs in dig på de djur du vill fota, och var som sagt ute mycket. Och tidigt. Köp nåt enkelt kamouflage och en stol och ha tålamod. För småfåglar, sätt ut lite frön/margarin, och lär dig fånga dem (på bild)

Alltså, med all respekt, men att tipsa en 13-åring kille följa med på jakt för att lära sig komma nära djur att fota, är inte vad jag skulle rekommendera.

Läs in dig på de djur du vill fota, och var som sagt ute mycket. Och tidigt. Köp nåt enkelt kamouflage och en stol och ha tålamod. För småfåglar, sätt ut lite frön/margarin, och lär dig fånga dem (på bild)
O vem kan lära en nybörjare bättre än en jägare?

O vem kan lära en nybörjare bättre än en jägare?

För mig, och många, handlar naturfotografering om respekt om djuren och deras värld. Att följa med en jägare på tur kan förvisso lära en fotograf en hel del om att spåra djur och var man kan finna vissa arter, men kan knappast räknas som en bra introduktion till en 13-årig fotograf som vill avbilda naturens skönhet (till vilken jag inte kan inbegripa människor med skjutvapen i eftersom det motsäger allt som är naturligt).

Jag skulle rekommendera att leta efter lokala fotoklubbar, att välja fotoinriktning på kommande gymnasial utbildning (såväl lokala kurser som ett genomgående program) eller kanske finna nya fotovänner här på FS och leta efter nya utmaningar på andra forum som har grupper med lokalanknytning.

Angående lokala bra ställen att finna enkla djur att fotografera har jag tyvärr inte så mycket att tillägga, jag kan tipsa om denna FS-tåd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=95934 angående fågelfoto. Men som sagt, fortsätt att leta efter lokala fotokompisar, de kan lära dig mycket. Lycka till!

Jag skulle sikta in mig på arter som håller sig på samma plats ofta, jag har exempelvis hittat två platser där samma Ormvråkar håller hus. Annars finns det säkert ängar i din närhet där rådjuren kan hittas näst intill varje gryning.

Och om man nu inte är en terjande vegan eller liknande ;) (observera nu smilyn!!!) så är naturigtvis tipset att följa med jägare, ett suveränt tips. De flesta jägare är naturälskare i allmänhet och har även god koll på annat än bytesdjuren,

Varför inte gå med i Fältbiologerna. Där finns en stor kunskap om både natur och fotomöjligheter. Finns en klubb i Örebro. Erik Isaksson omnämnd som Sveriges bästa vargspårare började just i Fältbiologerna. Hans berättelse från Grönland finns i WWF:s Pandabok om Naturfotograferna. Fältbiologerna ser jag kommer 5-7 oktober att resa till Sånfjället för att se om det finns björn innan de går i ide', fast lite nära inpå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar