Annons

Enkelt handhavande, vilken komapakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

marco_s

Avslutat medlemskap
Försöker googla mig fram till vilken kompaktkamera är enklast att använda, men det är ju inte det lättaste. Tekniska data finns ju i överflöd. Men inte så mycket om handhavande.

Söker en kamera till en total novis som inte har någon som helst kunskap om foto och inget intresse av teknik.

Så tekniska specen är helt ointressant

Det enda som är viktigt är att den är "rimligt bra", vilket nog dom flesta kameror som inte köps på ICA är.

Vilken är lättast att använda? Några tips?

alla

Skulle tro att det inte är någon större skllnad på kampakter för vanliga konsumenter. De flesta har ett sk "full-autoläge". Det har de mer anvancerade också, även om dess rattar och knappar kanske skrämmer novisen en aning...

Jag tror inte att det finns någon kompakt som inte är enkel att använda! Vill du inte ställa in något, är det nog bara att stoppa i ett minneskort och börja ta bilder!

Har du provat någon som du tyckte var svår att använda?

Per.

Edit: Peter var en aning kvickare på tangenten, men vi verkar vara eniga.

Beror väl vad man menar med enkelt. Jag har inte sett någon kamera som är enkel att hantera och inte kräver att man har koll på en radda tekniska termer. Oftast räcker det med att trycka på fel knapp så har man ställt om något man inte hade för avsikt att göra. Kombinerat med små plottriga knappar så...

För några år sen fanns det ganska många väldigt enkla digitalkameror som i princip bara hade en avtryckare, men marknaden för de tycks ha försvunnit för det var ganska länge sedan jag såg de. Förmodligen har mobiltelefoner med kameror ersatt det största behovet av dessa kameror.

Ett exempel på en sådan kamera:
http://www.cyberphoto.se/che-ez/splash.php

Nej inte personligen, men jag inser att dom är svåra att använda om man inte har rätt så bra koll på saker och ting.... Men det är inte till mig själv jag letar...

Hmmm.. alla digitalkompakter idag har ju de där tulpanerna, soptunnorna, ISO osv på baksidan, och det kan ju kännas krångligt. Jag kan erkänna att jag också tycker alla små knappar på baksidan av en kompakt är krångliga och inte särskilt logiska. Samtidigt har min dotter en Canonkompakt som hon hanterar suveränt fast hon inte kan det tekniska och inte gör några inställningar mer än zooma och knäppa av. Hon är 5 år...

En idé jag får är att du ska kolla efter en kamera med ratt, som t ex Canons PowerShot-modeller. Det gör att det är lätt att kolla att man fotar helautomatiskt (grön ruta) även om man råkat pilla på något. Egentligen behöver man ju bara två lägen - grön ruta och ruta med pil för att titta på bilderna.

Bara där fick du med en term som är smått omöjlig att förklara för nån icke tekniker: ISO. Eller jo, det går säkert att förklara, men det kommer alltid att sluta med - "hur var det nu igen, vad var den där iso grejen för nåt igen"

Så en avtryckare och en knapp för att titta på bilder är lagom mängd knappar.

Men ratt var ett mycket bra tips...

Eller nej, jag ångrar mig. ISO är på tok för tekniskt att förklara... Där har ni nivån.

Senast ändrad:
Men ratt var ett mycket bra tips...
Jotack, jag ser ju hur min dotter (som f ö är väldigt smart) agerar.

Eller nej, jag ångrar mig. ISO är på tok för tekniskt att förklara... Där har ni nivån.

ISO är väl verkligen onödigt att börja förklara, själv ändrar jag aldrig ISO på kompakten. Eller nåt annat för den delen, utom forcerad blixt i motljus o d. Och tulpan för macro.

Så jag förstår precis vad man vill ha en kamera för enkelt fotande till. Jag tycker t o m det är för krångligt att radera bilder på kompakter...

Vill jag ställa in använder jag D300:an i stället. Den är jag tvärtom tacksam för att det inte finns någon grön ruta som tar plats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar