Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkelhet!

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Jim:

Vill du att vi skall avsluta "Enkelhet" och att någon hittar på nått nytt?
Just nu verkar denna tråd ha tappat tråden och det kanske är dags för nått nytt för det har vart många bra bilder och tråden kommer väll inte så mycket längre.
 
Jag föreslår att vi fortsätter såsom forumet i praktiken utvecklat sig. Att den som kommer på en bra arbetsuppgift startar den.

Jag tycker det är kul om den diskussion kring enkelhet som började komma igång i slutet av tråden kan fortsätta och utveclas.
 
Ok, tillbaka till tråden!
Det enkla budskapet är här: En enkel enbent figur som inte vet vilken tråd den ska stå på.
 

Bilagor

  • bird.jpg
    bird.jpg
    44.9 KB · Visningar: 1,321
Någon som också upplevt detta?

Man minns en bild, och går tillbaks för att titta på den. När man nu ser bilden igen så slås man av hur lite bilden innehåller. Man har på något skumt vis byggt ut bilden i minnet, fyllt på med detaljer.
 
Jadå och jag har varit med om mycket värre... mötte en natt en tös på en mörk gata. Tösen kom med inviter som jag vänligt men bestämt avböjde, men eftersom hon var sällsynt vacker bad jag att få ta en bild av henne och det fick jag. Hon fick några mynt. Mynt i det landet var värda rätt många SEK så hon var nöjd o jag var nöjd.

När jag så småningom tittade på bilden i dagsljus ångrade jag att jag ens tagit nån bild men var desto gladare att jag avböjt inviten ;-)

Ibland är minnesbilden bättre än verkligheten...

Borde jag lägga upp bilden? nä...
 
St: Laurentii kyrkan påbörjades redan på 1300-talet och fick sitt nuvarande utseende 1787. Den är byggd i sten med vit puts och man kan säga att byggnadsstilen är ganska enkel.

Jag var på väg in i kyrkan för att ta del av atmosfären och kanske ta några bilder då jag upptäcker ett begravningsfölje bestående av 3 personer som snart ska gå in i kyrkan.

I stället försöker jag titta in genom ett kyrkofönster för att ta del av stämningen och få en skymt av interiören.

Endast några få lampor och levande ljus är tända. En enkel begravningssermoni med få anhöriga ska snart börja.
 

Bilagor

  • dimma20.jpg
    dimma20.jpg
    26.9 KB · Visningar: 1,250
müsli skrev:
Någon som också upplevt detta?

Man minns en bild, och går tillbaks för att titta på den. När man nu ser bilden igen så slås man av hur lite bilden innehåller. Man har på något skumt vis byggt ut bilden i minnet, fyllt på med detaljer.

Kan inte påminna mig en sådan upplevelse. Kanske jag inte har så god fantasi som du? Däremot är jag ständigt utsatt för det motsatta; minns en bild som jag tyckte var stark och enkel, men vid närmare påseende visar det sig att den innehåller en massa onödigt krafs. Skuggor jag inte mindes, prylar, händer, strån, bleka himmelsflikar, utbrända högdagrar...
Detta sker kanske för att jag just nu försöker skala av och förenkla (eller för att mitt minne är som ett såll :D). Försöker ta bort allt som inte förstärker bilden, eller som motverkar bildidéen. Enklare, enklare, enklare...renare, renare, renare...
Man kan kanske bli besatt till slut?
Bäst att 'hit the hay'...
Godnatt!
/Gitte
 
Gillar 'enklast'.
Märker att jag redan på en så enkel figur finner att jag, lite smågnälligt, skulle vilja se hela slingan uppe t.v.
Varför?
Märkligt. Varför kräver mitt öga den lilla snutten? Jag kan ju föreställa mig den - och någon större betydelse för världshistorien har det ju inte heller...
Kanske för att 'enkelt' kräver många val, förkastar många möjligheter. Det som visas utesluter miljoner alternativ. Kanske en enkel bild ibland präglas mindre av vad som finns där än av vad som utesluts?
/Gitte
 
En enkel bild skall kanske vara just enkel. Om något av det enkla i bilden fattas så man måste tänka själv blir den plötsligt komplicerad
 
gitte edelman skrev:
Kanske en enkel bild ibland präglas mindre av vad som finns där än av vad som utesluts?
Cool tanke!

Completion by obstruction

Du blir själv del av bilden.

Fotografen skymmer, du kompletterar.

Du avslutar det fotografen påbörjar.


Grymt koncept.


Edit: fast så är det kanske alltid vid närmare eftertanke i någon mening. ;)
Men i större grad ju enklare bilden är förståss?
 
Vi kanske kommer tillbaka till distinktionen mellan a) enkel-omedelbart uttydbar, och
b) enkel-mysteriös, eggande/utmanande?
Skillnaden mellan en bild som framkallar reaktionen: 'Än se'n då?'
och en bild som får en att tänka:
'Och se'n då?'

(Jag skriver här 'tänka', men jag menar mer att man får en känsla, eller kommer i en sinnesstämning, inte att man sitter och grubblar som en Rhodin-figur.)

Om ni hängde med...
/Gitte

Edit: Jag blev varvad av R.S. här; mitt svar ovan är närmast en replik till J.A.
Men, R.S., det var ditåt jag tänkte, ja.
 
Senast ändrad:
Två sätt att göra enkla bilder där jag alltid ägnat mig åt a) Det är så jag vill använda dom.

Fast i stället för "Än sen då" vill jag höra "Aha!"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.