Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

enkel vägledning till ps?

Produkter
(logga in för att koppla)

marsali

Medlem
Är det ngn som har tips om var man kan hitta bra och enkel vägledning till photoshop? jag sitter och försöker testa mig fram men det är inte helt enkelt...
jag har bla försökt att ändra en bild på min hund, ögonen lyser väldigt mycket, är det ngn som vet hur jag fixar till det?
 
Finns säkert någon mycket enkelt lösning på detta men det första som jag kommer på är att skapa en markering runt det område som du vill ändra och sedan går in på "Filter" och sedan "Återgivning" och väljer "Ljuseffekter...".

Där kan man sedan dra ner ljusheten eller dra upp den om man vill...prova och se?!

Det gäller att man gör en fin markering så att det inte blir kantigt runt makeringen om man ändrar ljuststyrkan mycket men det märker du.

MVH Björn Westergren
 
Här och här har du ett par bra länkar.
Med hundögonen är det svårt att veta, när man inte sett bilden. Det finns ju otaliga sätt att fixa till saker i PS. Men börja som Björn säger med att markera, sen kan du välja Bild, Justeringar och så någon av alternativen där, tex ljusstyrka eller intensitet, pröva dej fram.
 
tusen tack

tusen och åter tusen tack för alla tips!
nu har jag massor av läsande och testande framför mig,, jag lovar att återkomma med resultatet...
 
Om det är motvarigheten till röda ögon du vill ta bort så finns det några ganska enkla sätt som fortfarande blir bra och även behåller den individuella ljussättningen, beroende på hur lysande dom är. Som sagt, det finns hur många sätt som helst, men nedan är några som man kan göra. Själv har jag automatiserat det så jag bara markerar och hämtar upp en händelse/action. Men det kanske är lite overkill nu i början. Ursäkta om termerna inte alltid stämmer, är van vid engelskt photoshop.


Markera med lassot. Sedan markerar du den gröna kanalen under panelen med layers / Channels. Kopiera(Ctrl-C) markeringen under den gröna kanalen, markera sedan röd kanal, klistra(Ctrl-V) in detta. Gör denna kopiering från grön till blå och röd kanal. Detta gäller för männsikor då dessas ögon lyser rött, men har väldigt lite grön färg, vet inte hur det blir med hundar, men jag vet att mina katters ögon lyste grönt, så välj den kanalen med minst färg i(mörkaste) att kopiera från.

Ett annat sätt är att markera med lassot, och sedan välja desaturate(göra om markering till svartvitt). Alternativt kombinera dessa två metoder.

Ett tredje sätt är att välja en pensel/brush som är ung lika stor som ögat, och ställa in så att den på en opacity/genomskinlighet som bara är lite, och mode darken borde det bli. För varje gång du trycker blir områden under den lite mörkare.
 
Senast ändrad:
MANUAL

Manual finns att tanka ned med kaZaa eller DC om du har det istället.
Säger en som tankade igår
typ 900K stor fil
dvs en jäkla massa sidor
;)
har dock inte gittigt läsa filen än
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.