Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enkel utrustning för produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Jag ska hjälpa ett litet snickeri att kunna ta egna bilder på sina produkter och har tittat runt lite efter en enkel och billig utrustning. Deras produkter är allt från små skärbrädor till ganska stora skåp och matsalsbord. Fotograferingen ska göras inne i ett rum i deras lokaler. Jag har funderat på ett studiopaket (Dörr Studioblixtpaket Basic Line 160 med tre blixtar), en ställning för bakgrunder samt lite bakgrundspapper:

Studiopaket: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371267
Ställning: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=B1313
Papper: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CO0105 (och några fler kulörer)

Jag funderar på att köpa knallgrönt papper för att lätt kunna frilägga i PS sedan.

Det handlar om ett fåtal bilder per år, så någon proffsstudio är inte aktuell. Men kommer denna enkla utrustning att räcka för att få hygglig kvalitet eller behövs bättre blixtar? Behöver jag något mer? (förutom kamera, stativ och optik såklart...)

Tacksam för input!
 
Jag ska hjälpa ett litet snickeri att kunna ta egna bilder på sina produkter och har tittat runt lite efter en enkel och billig utrustning. Deras produkter är allt från små skärbrädor till ganska stora skåp och matsalsbord. Fotograferingen ska göras inne i ett rum i deras lokaler. Jag har funderat på ett studiopaket (Dörr Studioblixtpaket Basic Line 160 med tre blixtar), en ställning för bakgrunder samt lite bakgrundspapper:

Studiopaket: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371267
Ställning: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=B1313
Papper: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CO0105 (och några fler kulörer)

Jag funderar på att köpa knallgrönt papper för att lätt kunna frilägga i PS sedan.

Det handlar om ett fåtal bilder per år, så någon proffsstudio är inte aktuell. Men kommer denna enkla utrustning att räcka för att få hygglig kvalitet eller behövs bättre blixtar? Behöver jag något mer? (förutom kamera, stativ och optik såklart...)

Tacksam för input!

Om din kamera inte har PC uttag behöver du en adapter som du sätter i tillbehörskon där blixtens synksladd kan kopplas in. Vill du lyxa till det lite, skaffa radioutlösare istället så slipper du en sladd att välta saker med, snava över, eller helt enkelt bara dra ur av misstag.

Utrustning för att färgkalibrera din skärm där du redigerar bilderna, om du inte redan har sådant.
 
Jag är fel person att uttala mig egentligen men jag tänker göra det ändå. Jag hade nog undvikit den gröna bakgrunden och satsat på en vit. Överexponera bakgrunden lagomt och justera levels och frilägg till helvitt sen. Med en grön bakgrund riskerar du gröna färgstick på produkterna och du vill ha så korrekt färg som möjligt.
 
Om din kamera inte har PC uttag behöver du en adapter som du sätter i tillbehörskon där blixtens synksladd kan kopplas in. Vill du lyxa till det lite, skaffa radioutlösare istället så slipper du en sladd att välta saker med, snava över, eller helt enkelt bara dra ur av misstag.

Utrustning för att färgkalibrera din skärm där du redigerar bilderna, om du inte redan har sådant.

Blixtarna i det paket jag tänkte mig ska ju enligt specifikationen ha inbyggda sensorer/fotoceller. Jag trodde att det innebar att de triggades av en blixt på kameran. Men så är det alltså inte?
 
Jag är fel person att uttala mig egentligen men jag tänker göra det ändå. Jag hade nog undvikit den gröna bakgrunden och satsat på en vit. Överexponera bakgrunden lagomt och justera levels och frilägg till helvitt sen. Med en grön bakgrund riskerar du gröna färgstick på produkterna och du vill ha så korrekt färg som möjligt.

Jag funderade lite i samma banor. Men jag läste några trådar här på Fotosidan (bland annat denna: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78652) och många verkar ju använda grön bakgrund som "bluescreen".
 
Blixtarna i det paket jag tänkte mig ska ju enligt specifikationen ha inbyggda sensorer/fotoceller. Jag trodde att det innebar att de triggades av en blixt på kameran. Men så är det alltså inte?

Ja, det är ju en lösning, men det förutsätter ju att du faktiskt vill ha en blixt från det hållet.
Dessutom kan det stupa på att vissa kameror skickar iväg en förblixt för TTL mätning som drar igång studioblixtarna i förtid.
 
Jag skulle definitivt undvika en knallgrön bakgrund. Som andra redan skrivit är det lätt hänt att det gröna avspeglar sig i produkten. En vit bakrund fungerar enligt mig bäst. Du behöver inte heller lägga energi på att få att få bakgrunden överexponerad utan lägg energin på produkten och frilägg efteråt. En överexponerad bakgrund är ju inte frilagd, den är bara vit och inte transparent! Produkter av det slaget är lätta att frilägga med t ex ritstiftet (pen tool). Det verktyget är lite svårbemästrat i början, men väldigt snabbt och bra när man fått kläm på det. Vill man inte frilägga själv så finns det många firmor i asien som gör det bra och billigt.
 
Ja, det är ju en lösning, men det förutsätter ju att du faktiskt vill ha en blixt från det hållet.
Dessutom kan det stupa på att vissa kameror skickar iväg en förblixt för TTL mätning som drar igång studioblixtarna i förtid.

Ja, det kanske man inte vill ha. Frågan är hur känsliga sensorer studioblixtarna har. Man kanske kan slå en blixt rakt upp i taket eller köra en svag (typ 1/16-dels effekt) blixt?
Men alternativet med radiosändare kräver annars alltså en sändare på kameran och en mottagare på varje studioblixt? Studioblixtarnas inbyggda sensorer fungerar väl inte i det sammanhanget?
 
Jag skulle definitivt undvika en knallgrön bakgrund. Som andra redan skrivit är det lätt hänt att det gröna avspeglar sig i produkten. En vit bakrund fungerar enligt mig bäst. Du behöver inte heller lägga energi på att få att få bakgrunden överexponerad utan lägg energin på produkten och frilägg efteråt. En överexponerad bakgrund är ju inte frilagd, den är bara vit och inte transparent! Produkter av det slaget är lätta att frilägga med t ex ritstiftet (pen tool). Det verktyget är lite svårbemästrat i början, men väldigt snabbt och bra när man fått kläm på det. Vill man inte frilägga själv så finns det många firmor i asien som gör det bra och billigt.

Ok, jag kanske ska lägga ned idén med den gröna bakgrunden. Angående friläggning, exakt vad är fördelen med ritstiftet jämfört med tex magnetlassot eller vanliga lassot (som jag brukar använda vid denna typ av friläggningar)? Jag ska erkänna att jag i princip aldrig ens har testat ritstiftet i PS.
 
Ja, det kanske man inte vill ha. Frågan är hur känsliga sensorer studioblixtarna har. Man kanske kan slå en blixt rakt upp i taket eller köra en svag (typ 1/16-dels effekt) blixt?
Men alternativet med radiosändare kräver annars alltså en sändare på kameran och en mottagare på varje studioblixt? Studioblixtarnas inbyggda sensorer fungerar väl inte i det sammanhanget?

Du behöver bara en sändare och mottagare, den ena studioblixten utlöser ju den andra. Att använda kamerablixten går också bra om man sätter i den M-läge. Då slipper man förblixten som utlöser studioblixtarna, med mörk bild som följd. Bäst är så klart att använda en extern kamerablixt för att kunna vända den bakåt t ex.
 
Ok, jag kanske ska lägga ned idén med den gröna bakgrunden. Angående friläggning, exakt vad är fördelen med ritstiftet jämfört med tex magnetlassot eller vanliga lassot (som jag brukar använda vid denna typ av friläggningar)? Jag ska erkänna att jag i princip aldrig ens har testat ritstiftet i PS.

Lassot fungerar i och för sig bra i läge "snabbmask". Magnetlassot och trollstaven ger ofta taggiga kanter och är allmänt svårt att få snyggt. Med ritstiftet får du full kontroll och kan redigera småsaker efteråt. Det trista med den metoden är att du får knivskarpa kanter eftersom det är en vektorbana. Knivskarpa kanter är inte så bra om en del av produkten ligger i oskärpa, men det är enkelt avhjälpt om man gör en markering av banan och skapar ett nytt lager från den markeringen. Sedan är det bara att justera lagermasken med oskärpeverktyget m.m. Vad du får är en transparent bild som kan sparas som PSD eller Tiff eller PNG för web. Se bara till att kasta bakgrundslagret innan du sparar.

Vid mer komplicerade friläggningar (hår, en massa håligheter m.m.) kan man använda själva bilden för att skapa en lagermask. Kan se ut så här:
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2013-03-10 kl. 08.38.35.jpg
    Skärmavbild 2013-03-10 kl. 08.38.35.jpg
    75.7 KB · Visningar: 457
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar