Annons

Enkel studiofotokurs - vem är intresserad?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
För några år sedan var jag med om att arrangera några olika kurser i foto. Nu fick jag lust att arrangera en kurs i de enklaste grunderna i studiofoto. Jag tänkte inte kursen ska vara så avancerad utan bara gå igenom det mest grundläggande.

Det bästa vore om hälften av deltagarna kunde ta med sig sina studioblixtar. Då kunde man dela upp alla i grupper om två eller tre personer som fick jobba i grupp. Jag tänkte att man skulle få sätta upp en grundläggande ljussättning och sedan får man prova vad som händer när man vrider på blixtaggregatens rattar.

Jag tänkte börja kursen med lite teori. Sedan blir det grupparbete en stund. Sedan avslutar vi med att sammanfatta kvällen.

Jag tänkte inte ta något betalt för detta. Kanske får man betala ca en femtiolapp för lokalen, kaffe och bullar. Det beror på vilken lokal jag får tag på.

Tidigare kurser har hållits på Folkets Hus i Kallhäll. Kallhäll ligger i Järfälla kommun några mil norr om Stockholm. Jag kan tänka mig att kursen håller på i 3-4 timmar med början kl.14 på en lördag eller söndag.
 
Bra initiativ Per! Jag hade gärna ställt upp men avstånden är inte relevanta i sammanhanget. Hoppas att många tar tillfället iakt och provar på.
 
En fantastiskt trevlig idé!
Men tyvärr lite långtifrån Västkusten :-(
Kanske ett likartat initiativ kunde tagas på denna breddgraden?
 
Splanky skrev:
En fantastiskt trevlig idé!
Men tyvärr lite långtifrån Västkusten :-(
Kanske ett likartat initiativ kunde tagas på denna breddgraden?

Scandinavian Photo i Mölndal har 2-timmars kurser. Kostar 495:-. Om du nu bor nära Göteborg.

Fast det kanske inte var riktigt det du var ute efter... :)
 
Har gått d-litekurs hos dem samt skall på Janne Höglunds studiokurs nu i februari.

Nja...tänkte väl mest på en sammankomst där vi lär varandrar och delar erfarenhet.
Utrustning kan vi ta med själva.
Bara en tanke...
 
Splanky skrev:
Har gått d-litekurs hos dem samt skall på Janne Höglunds studiokurs nu i februari.

Nja...tänkte väl mest på en sammankomst där vi lär varandrar och delar erfarenhet.
Utrustning kan vi ta med själva.
Bara en tanke...

Ahaaa... :)
 
Per, du har kunskaperna, du har tillgång till vackra modeller.
Det visar dina fina bilder.

Jag tycker ditt initiativ är mycket generöst.
Tyvärr för långt hemifrån för mig men du är värd all heder.
 
Aldrig i Skåne!

Jag tycker att det är väldigt glest med sådana här träffar för oss i södra Sverige, eller så har jag inte de rätta kontakterna. Det är oftast i Stockholm och Göteborg man läser om foto- & studiokurser. Finns det ingen kunnig inom studiofotografering i Skåne som skulle ta ett liknande initiativ som Per Fogelberg här ovan? Jag skulle kunna få med mig två stycken.

Tommy
 
Det låter väldigt bra Per.

Tyvärr har jag bara en 'vanlig' blixt, sigma dg500, men jag kommer gärna – om så från Jämtland. Jag brukar ändå vara i sthlm till och från.

Säg till när det blir dags.
 
I väntan på bättre ekonomi så kommer jag så snart som möjligt införskaffa egna studioblixtar.
Så då vore det roligt att redan innan ha lite erfarenhet !
Jag är helt klart intresserad !!

Mvh Johan
 
Jag är också intresserad!
Förutsatt att det blir ett datum då jag kan. ;)

Jag är också en av dem som är utan blixtar.
Jag kan däremot bidra med biltransport åt ett par personer från sthlm då jag åker den vägen.

Så sätt upp mig på listan.
 
Det här låter som ett mycket bra initiativ, jag är väldigt intresserad! Hoppas jag kan på det blivande datumet...

Har dock inga studioblixtar att bidra med tyvärr.

// Örjan
 
Det verkar som intresset är stort över hela landet... Det skulle säkert gå att arrangera intressanta workshops i fler städer om man bara hittar en lämplig lokal. Kanske lokala fotoklubbar ställer upp och är med på ett hörn? Man skulle till och med kunna ha ett gemensamt tema/schema/handledning att utgå ifrån och sedan bara arrengera själva träffen.

Jag skulle själv kunna tänka mig att dra igång något runt Trollhättan, men jag saknar både vettig lokal för den här typen av sammankomster och pedagogisk utbildning. Tror dock man kan lära sig mycket av varandras erfarenheter och expreminterande genom att bara träffas. Modeller är nog inga problem om man vill ha med det.

Många drömmer säkert om att bara få koppla kameran till en studioblixt och "klämma" på grejjorna... Det behöver ju inte kosta nåt.

Kanske något att spinna vidare på?

/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.