Annons

Energizer AA med enkel(?) laddare

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Finns det någon som kan svara på, hur man ska använda den här laddaren som ingick i ett kit, jag köpte ett tag sedan.

1. Ska jag ladda ur / tömma batterierna helt(!?), innan man laddar upp dom? (Misstänker att laddaren inte är så avancerad, och att risken finns att man överladdar/skadar batterierna annars?)

2. Hur stor är självurladdningen på ca. 2 veckor, med dessa batterier??

Ska använda grejerna till min Samsung ES28 kompakt.

Tacksam för råd.

/John

Bilagor

• 1.JPG
    1.JPG
    76.6 KB · Visningar: 418
  • 2.JPG
    2.JPG
    77.2 KB · Visningar: 419
Baserat på laddströmen och kapaciteten på de medföljande batterierna så är det en laddare som har en timer på ca 5h och eventuellt (förhoppningsvis) en tempsensor som ska bryta laddningen om något går fel. Så ja, du bör ladda ur batterierna innan du sätter dem i laddaren. Du bör ladda ur dem till ca 1V. Att ladda ur batterier HELT är aldrig bra.

Självurladdningen på NiMH är ca 1% per dygn, lite beroende på temperatur. Första dygnet är självurladdningen något högre, vill jag minnas. För det såg ut som att detta var helt vanliga NiMH, tyckte jag?

Edit:
Det är både bättre och smidigare att ha en laddare med -dV för avstängning av laddningen. Då kan man ladda batterier av olika kapacitet med samma laddare och man överladdar inte batterierna när de börjar bli slitna (och därför har lägre kapacitet).
Är du på IKEA nån gång så kan du köpa deras "Ladda" med laddare med 4 separata kanaler och -dV samt 4xAA och 2xAAA för 149kr. Inte bästa laddaren som kan köpas för pengar, men det är en bra laddare och troligen den mest prisvärda.

Baserat på laddströmen och kapaciteten på de medföljande batterierna så är det en laddare som har en timer på ca 5h och eventuellt (förhoppningsvis) en tempsensor som ska bryta laddningen om något går fel. Så ja, du bör ladda ur batterierna innan du sätter dem i laddaren. Du bör ladda ur dem till ca 1V. Att ladda ur batterier HELT är aldrig bra.

Självurladdningen på NiMH är ca 1% per dygn, lite beroende på temperatur. Första dygnet är självurladdningen något högre, vill jag minnas. För det såg ut som att detta var helt vanliga NiMH, tyckte jag?

Edit:
Det är både bättre och smidigare att ha en laddare med -dV för avstängning av laddningen. Då kan man ladda batterier av olika kapacitet med samma laddare och man överladdar inte batterierna när de börjar bli slitna (och därför har lägre kapacitet).
Är du på IKEA nån gång så kan du köpa deras "Ladda" med laddare med 4 separata kanaler och -dV samt 4xAA och 2xAAA för 149kr. Inte bästa laddaren som kan köpas för pengar, men det är en bra laddare och troligen den mest prisvärda.

Ja, det är vanliga NIMH. Energizer laddaren har inte temp sensor. Jag har varje gång oroats av hur varma batterierna blir vid laddning, även när de laddats upp från ca 0.8V.

Jag har läst i prylkataloger om just laddare med "negativ delta volt" funktion. Kan man då ladda upp batterier fullt, från att de fortfarande har kräm i kvar??

(Tack för tipset om IKEA kitet(!!)

Med -dV kan man bara stoppa i batterierna i laddaren oavsett om de är fulladdade eller inte. En del laddare har dock en fördröjning innan den börjar kolla -dV för att risken för en felaktig avkänning finns just i början av laddningen. Stoppar man då in ett par ackar som är helt fulla så kommer de ju att bli överladdade. Det handlar normalt bara om en kort stund, så det bör inte bli någon större skada på batterierna, men jag hade personligen undvikit att sätta i batterier som är fulla för att "toppa" dem.
Minneseffekter är inte heller något större problem med dagens batterier, så man behöver inte vara så orolig för sådana saker heller.

Hur varma är varma? Många laddare stänger av när batterierna är 50 grader, vilket iof är lite högt för att vara helt bra för batterierna. Vid 50 grader kan man hålla handens ovansida mot batterierna utan att bränna sig. Är det varmare än så finns det anledning att kolla på om något är fel.
Lite mer avancerade laddare har två typer av temperaturstyrning. En som stänger av vid en max-temp och en som känner av förändring av temperaturen över tid och stänger av laddningen om temperaturen stiger mer än 1-2 grader på en minut. Detta indikerar att batteriet är fulladdat precis som den minskning i spänning man ser på toppen av laddningskurvan (-dV).

Var/Hur ser jag på laddaren om den är av typen -dV?

Jag har en laddare från Varta Type 57073A / 57173A samt deras 57070. På den senare står det på kartongen "Minus delta V Cut off". Antar att den senare laddaren är = -dV

Varma, då menar jag på gränsen, till att jag upplever att det är för varmt för att trycka handen mot batterierna utan att man bränner sig.

Laddade upp batterierna i helgen, de höll ca 1.39V, fulladdade.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto