Annons

Enbenstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jag ska få ett enbenstativ i julklapp, max priset ligger på ca 1500 kr. Går det att få något vettigt för det priset? Och vad rekomenderar ni?

Är det viktigt att stativet är lika högt som en själv så att man inte måste stå med böjd rygg? Ja altså jag har aldrig använt stativ... som kankse märks :)

Fotar mest med ett canon 70-200 f/2.8, kan vara bra att veta om det är maxvikter och sånt på stativen...

Jag funderar lite på Manfrotto Automatic 334B. Vet någon om det är bra?

Sen fick jag höra att det behövs en kulled, vad är det? Och vad passar till det stativet?

Manfrotto 681B är en bra monopod. Håller för de allra tyngsta objektiven om det kulle behövas. Kostar under 600 kr. En kulled tycker inte jag är något bra med monopod. Och vet du inte vad en kulled är så skall du definitivt inte köpa en direkt utan att prova monopoden först. En automatic har jag ingen aning om vad det är. Vilket märke är det ?
Vad ska du använda monopoden till? Och varför monopod och inte stativ?
Frågar mest eftersom du inte verkar ha använt någon och du inte vet vad en kulled är.

Senast ändrad:
Lars Johnsson: Jag har nyss köpt ett ljusstarkt telezoom, och mina handleder fixar inte att bära upp tyngden av en sån en hel dag, så främst till avlastning antar jag... Jag har ett stativ sen tidigare, men det orkar jag aldrig ta med mig då jag fotar hästar och behöver vara rätt så flexibel

Vad är en kulled? Känner du för att förklara?

Tord Eriksson : Tack för tipset!

Hur fungerar ett tilthuvud? Går det att vicka kameran upp och ner, och ställa den på högkant? Eller går den bara att vrida åt ett håll?

Annars hur gör man för att tex vrida kameran upp och ner, eller ställa den på högkant om ledet bara går åt ett håll?

Tyck nu inte att jag är helt dum i huvudet, jag har bara ingen erfarenhet av stativ!

Senast ändrad:
Hur fungerar ett tilthuvud? Går det att vicka kameran upp och ner, och ställa den på högkant? Eller går den bara att vrida åt ett håll?
Ett tilthuvud går bara att vrida åt ett håll och är alltså till för att ställa kameran på högkant. Men om du har stativfäste på objektivet brukar det ju gå att vrida -- så i det fallet behöver du inte ens ett tilthuvud.

Vill man justera kamerans vinkel i andra ledder lutar man helt enkelt på stativet.

Två saker tycker jag är viktiga när man väljer enbensstativ: att det är litet och lätt, så man inte låter det stanna hemma, och att det är tillräckligt långt för att man ska kunna använda det stående.

Ett tilthuvud går bara att vrida åt ett håll och är alltså till för att ställa kameran på högkant. Men om du har stativfäste på objektivet brukar det ju gå att vrida -- så i det fallet behöver du inte ens ett tilthuvud.

Vill man justera kamerans vinkel i andra ledder lutar man helt enkelt på stativet.

Två saker tycker jag är viktiga när man väljer enbensstativ: att det är litet och lätt, så man inte låter det stanna hemma, och att det är tillräckligt långt för att man ska kunna använda det stående.

Oj det har jag inte ens tänkt på.. Jag har ju ett stativfäste på objektivet! Tusen tack för att du tänkte på det!

Jag ska få ett enbenstativ i julklapp, max priset ligger på ca 1500 kr. Går det att få något vettigt för det priset? Och vad rekomenderar ni?

Är det viktigt att stativet är lika högt som en själv så att man inte måste stå med böjd rygg? Ja altså jag har aldrig använt stativ... som kankse märks :)

Fotar mest med ett canon 70-200 f/2.8, kan vara bra att veta om det är maxvikter och sånt på stativen...

Nu kanske du redan har köpt, men jag tittade rätt noga på enbensstativ tidigare i år och fastnade för ett som precis ryms i din (eller är det föräldrarnas?) budget - ett Slik Pro Pod 381 CF. Det är lätt och superstarkt. Jag använder det direkt på objektivfästet på 70-200/2.8 och 400/5.6.

Det är inte så dumt att enbensstativet är starkt. Man (i alla fall jag) blir lite trött under t ex en tävling och hänger lite väl hårt på stativet.

Sen kan jag inte alla Manfrottos produkter, men har sett några av deras monopoder som är rätt värdelösa - gungiga och med snabblås som slits ut. (Ta det dock med en nypa salt - jag tillhör en subkultur som ogillar Manfrotto och deras i mitt tycke överreklamerade produkter)

Jag funderar lite på Manfrotto Automatic 334B. Vet någon om det är bra?

Sen fick jag höra att det behövs en kulled, vad är det? Och vad passar till det stativet?

Jag har testat med kulled på monpod, men gillar det inte. Ställbat elevetaion är dock smidigt och det har jag på den monopod jag har. Ärligt talat förstår jag
inte redigt meningen med kulled på monopod, men det finns säkert något läge då det är lämpligt, men jag har nog bara inte listat ur när det skall vara.

Jag kör Manfrotto 680B, 4-delad med snabbkoppling (på benen) och upplever den som väldigt stabil och snabbjusterad. Blir 51cm som kortast och 154cm som längst.

På den har jag Manfrotto 234-RC2, tilthuvud med snabbkopping. Plattan sitter alltid på kamerorna, har Manfrotto 3-ben med samma snabbkoppling så det är bara att välja hus/stativ efter ändamål.

Tillsammans (680B+234RC+kamera) når sökaren mig till underläppen när jag står på platt mark, och jag är 194 cm lång så höjden räcker gott och väl trots att monopoden bara är 154cm i sig.

Scandinavian säljer dessa i paket (med egen logo) till kanonpriset 795kr, jag köpte mitt där. Can't go wrong!

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559572

Men det finns säkert fler/andra alternativ som är lika bra.

Bilagor

• Man 680B II.jpg
    Man 680B II.jpg
    7.3 KB · Visningar: 264
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar