Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En vecka kvar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
.... innan jag ska fota mitt första bröllop. Lite nervös är jag men jag litar på mig själv. Enda paniken jag fick är att jag skulle behöva en normalobjektiv av den bättre klassen men det hela löstes sig med att jag får låna en D3 istället. Det är ett litet kapell tack och lov så det blir hyfsat enkelt däremot är ljuset det sämre och blir tvungen att köra med blixt.
Har lustläst allt som har med bröllopsfotografering plus bilder så nu får vi se hur det går. Kul ska det bli och en erfarenhet rikare.

Tackar för det, JessicaW,
Jonas - ska testa och se hur det fungerar utan blixt, men det är mörkt vid 16-tiden och det är små lampor som sitter på väggen.

Jo, det är viktigt att testa innan. Jag hade ett bröllop i lördags vid 16.30 och det funkade med min D700 (som inte når upp till D3 prestanda). Beror som sagt även på hur de tänder upp inne och hur stora fönster som finns.

Där ser man, jag utgick från att den hade det (tänkte nog på D3s). Vad finns det då för anledning att ha en D3 jmf med en D700?

Hursomhelst, jag använder upp till ISO 6400 i kyrkan ibland och med lite NR post processing så blir det fullt användbara bilder (som ett tips till trådskaparen).

Identisk.

D3s har dock bättre brusprestanda än D3/D700.

Att jämföra D3 med D700 kan bli ett religionskrig ;)

Men, D3 har dubbla minneskort, möjlighet till att lägga in ljudkommentarer till bilder, en titanslutare som är beräknad till 250.000 bilder (D700 är beräknad till 150.000 bilder och är en kevlarslutare) en extra display och flera kontroller, klarar 11bps i DX-läge och lite annat.

D700 är mindre (men blir marginallt större/tyngre med grepp), har inbyggd blixt och är billigare, dessutom kan man ha batteri både i huset och greppet samtidigt.

I princip är D700 en D3 i en mindre exklusiv kropp.

En liten snabb översikt

http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Nikon

Senast ändrad:
Nu var det inte meningen att ni skulle börja kriga vilken nikon som är bäst, gör det någon annanstans tack. Tur att man kör med pentax ;)

Jag plåtade ett bröllop i somras och jag ångrar lite att jag inte provade att plåta med ett varmt filter framför blixten. När blixten dominerade så blev bakgrunden ganska brun. Det var lätt att få bruna skuggor också. Värst var det när både fönsterljus, belysning och blixt krigade om utrymmet.
Däremot så tyckte jag att blixten i dämpad form fyllde sin funktion. Den lyfte fram brudparet och gav lite mer kontrast samt blänk i ögonen..
En annan sak som jag gillade var enbensstativet. Långa slutartider blev stadigare så.

Edit: en länk till en representativ bild för hur blixtbilder kan se ut. Nyvigda

Så var det avklarat och det gick mycket bra. D3:an var suverän och det var den första Nikonkamera som gick igenom mitt stränga syn på bra kamera, den var så pass bra att jag till och med funderar att skaffa en sån, om man hade råd. Jag lyckades slå mitt rekord på antal bilder på en dag, det hela slutade på c:a 400 men många kommer att tagas bort då ibland tryckte jag lite för hårt på avtryckaren och då rasslade iväg bra!
Nu undrar jag bara, vattenmärke ska man sätta det på alla bilder man levererar eller bara på själva bröllopskorten eller inte alls?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar