Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En undran

Produkter
(logga in för att koppla)

fotojohan

Aktiv medlem
Hej på er. Jag har en liten undran om copyright. Bilderna man lägger in här ska vara c-skyddade. Då tycker jag att ni ska förhindra alla kopiering av bilderna här på fotosidan. Det är busenkelt som det är nu och kopiera en bild här. Bara en liten fundering.

Är mkt tacksam för ngn form av svar.

// Johan F

Japp..

Prova att ta upp en bild på skärmen som du gillar, tryck sedan "ALT+PrtScn" den knappen hittar du uppe till höger.

Öppna sedan Photoshop och välj "Ny bild", tryck sedan "CTRL+V", eller "klistra in" som det också kallas.

Vips så har du snott en bild som du sen kan renskära och spara som din egen.

Fast detta är ju hemligt..:)

Sen säljer någon den bilden till ett företag som kör den i en reklamkampanj över hela Sverige, varvid fotografen kontaktar företaget, som i sin tur kontaktar reklambyrån, som i sin tur kontaktar den som sålt bilden till dem och sen kommer det en fint inbetalningskort på 80.000:- till någon...som inte har 80.000:-.

Det hela slutar med att någon får jobba i 5 år på existensminimum för att reglera skulden.

(Ja...jag vet, men visst...inte helt främmande för tanken)

;)

Mvh
Jeppe

Oj då..

Undrar vad det kostar för den som lärde "någon" hur man gör ?

Medverkan till bildstöld...hmmm...ger nog minst 11 års fängelse.

Måste nog försöka radera mitt inlägg....

:)

Nu var det ju inte meningen att jag vill veta hur man snor bilder. Skulle aldrig göra ngt sådant. Jag undrar med webmastrarna om det ngn gång kommer att bli stöldfritt här på fotosidan. Alltså att man sätter ngn spärr på sin bild när man lägger in den, så den blir omöjlig att stjäla ?

Mvh Johan

Kovo112 skrev:
Nu var det ju inte meningen att jag vill veta hur man snor bilder. Skulle aldrig göra ngt sådant. Jag undrar med webmastrarna om det ngn gång kommer att bli stöldfritt här på fotosidan. Alltså att man sätter ngn spärr på sin bild när man lägger in den, så den blir omöjlig att stjäla ?

Mvh Johan

Nej då, du behöver inte känna dig skyldig.

Enda nuvarande lösning som jag kommer på är att aldrig lägga upp bilder som är större än 400x600 px, då är den iallafall nästan värdelös för tryckta media, däremot går den ju fortfarande att sälja på webben.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar