Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En undran ang vindmaskin

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa en vindmaskin så man får lite mer liv i bilderna. Men nu undrar jag efter lite diskussioner med en av dom jag ska fota.

Hur bär man sig åt för att modellen ska kunna hålla ögonen öppna?
Borde det inte bli problem med att hon blir torr i ögonen och vill kisa?

//Maria

Se till att hon har ögonen stängda fram tills det att du skall ta bilden, öppna ögon, intensiv blick, ta bild, stäng ögonen.

Funkar bra i ljusrika miljöer (utomhus) också.

jag köpte billigaste möjliga fläkten på hornbach, funkar kalas. Behöver man får "Helkroppsvind" för att få flyg i kläder får man nog skaffa en annan (eller en ytterligare)

fläkten kostade under 200 pix.
/FLiP

Ett budgetips är att ha någon att "vifta" med en skiva av något slag. Jag brukar använda en av mina mindre frigolitskivor. Fördelen är att modellen slipper konstant vind. Nackdelen är att assistenten kan bli trött i armarna (annars kan man välja att se det som lite träning ... ;D). Med lite övning får man till bra lyft i håret (det är "uppåtvinden" som är nyckeln).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar