Annons

En tokig idé?

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Efter att ha skivit några inlägg om det gamla uttjatade exponeringsproblemet med gamla objektiv samt om mattskivor så slog mig en galen tanke om Pentax nästa kameramodell...

Kan det vara så att Pentax tänker göra en hel kamera för manuella objektiv? Varför ha man inte löst problemen med gamla objektiv? Varför finns ingen snittbildsskiva (orginal) till kameran? Kan det finnas en plan bakom? Pentax har ju gjort udda saker förr.

Jag tror ju knappast att de vågar på dagens stentuffa marknad, fast är man udda på ett bra sätt kan man nog få köpare. Tänk er en digitalkamera med säg 12 Mpixel. Sensorn har givetvis ingen färgmatris utan levererar givetvis bara bra svartvita bilder, alternativt har den en färg och en svartvit sensor som man kan välja med en knapp. Sätt på den bästa kamerasökare som någonsin gjorts (ljusförstärkare?). Ingen AF, och ta bort så mycket som möjligt av sånt som inte absolut behövs. Helst skulle man även finna en lösning så att batterierna laddas av sig själva (en batterioberoende digitalkamera), ingen aning om hur. Bygg kameran robust som en tank, och vädertätad givetvis. Ge den sedan ett galet namn som K-7p* eller *ist (ojdå det var redan taget). Jag tror ganska många skulle stå i kö för att köpa. OM det sedan är tillräckligt många för att betala utveckling och produktion, det är en annan fråga. Men en del uppmärksamhet (gratis reklam) lär de få i alla tidningar.

Jag tror knappast Pentax vågar sig på detta, men jag är lite förvånad att ingen byggt en ren svartvit kamera ännu. Och att ingen tillverkare byggt en kamera för manuell fokus är nästan ännu konstigare (om man inte gör det så extremt som jag beskrev ovan borde det inte kosta mycket, sätt inte i någon AF motor, byt mattskivan till snittbild, klart).

Ett litet inlägg som kanske får igång lite diskussioner och spekulationer i väntan på nästa pressrelease från Pentax :)

quarc skrev:
.......Och att ingen tillverkare byggt en kamera för manuell fokus är nästan ännu konstigare ......

Först Epson och nu även Leica har gjort det. Epson RD1 och Leica M8 är båda digitala systemkameror för manuellt focuserade objektiv. Visserligen mätsökarkameror men systemkameror med utbytbar optik.

Re: Re: En tokig idé?

Graal skrev:
Först Epson och nu även Leica har gjort det. Epson RD1 och Leica M8 är båda digitala systemkameror för manuellt focuserade objektiv. Visserligen mätsökarkameror men systemkameror med utbytbar optik.
Jo det är ju sant. Jag tänkte ju mest på DSLR, men det skrev jag ju inte. Leican är ju aningen dyr också och inget som vem som helst har råd med :)

Vore kul med en digital manuell svart-vit...
Sensor med stor dynamik och möjlighet att välja mellan T-max, Tri-X, FP4 och andra "filter" istället för vitbalans t ex.

Om man dessutom bygger den med KES "Kinetic Energy System", dvs en massa som rör sig i magnetfält och skapar ström, som vissa klockor har, så behöver man ingen batteriladdare...

Ang Leican så har väl de flesta råd med den, men prioriterar inte på det sättet... ;)

Nemesis skrev:
Om man dessutom bygger den med KES "Kinetic Energy System", dvs en massa som rör sig i magnetfält och skapar ström, som vissa klockor har, så behöver man ingen batteriladdare...
Haha, det skulle se kul ut. Fotografer som står och skakar kameran febrilt för att kunna ta nästa bild.

Nemesis skrev:
Varför inte sätta en vev på kameran som på på nödradios...
http://www.prylportalen.se/ArticleP...10083116_MKF227/20060510083116_MKF227.dbp.asp

Tänkte ytterligare på detta med en s/v kamera, istället för R, G och B filter skulle man kanske kunna ha ND0, ND2 och ND4 filter, borde ge 4 steg högre dynamik...
Intressant tanke. Skynda dig att ta patent på den om det inte redan är gjort. Jag skulle nog hellre vilja ha upplösningen, men i vissa fall skulle en sådan dynamik vara helt överlägsen.

Enklast vore kanske att återinföra framdragningsarmen. Frågan är hur trög den måste göras och hur många slag som krävs för att kunna ta en bild. Men kanske låter det sig göras. man skulle ju kunna ha batteri till displayen, men man skulle kunna köra bara sensorn på framdragningskraft om batteriet tar slut.

Jag skulle gärna se ett digitalt bakstycke med 24x36 sensor till min Nikon FM2. Och en generator kopplad till frammatningsarmen är ju ingen dum idé. Eller kanske återspolningsveven, om det är många varv som behövs för att få tillräckligt med energi.

Digitalt bakstycke til MX;en! Tackar, tackar!

Skämt åsido, dina funderingar fick mig att dra på mun (på ett positivt sätt), Peter. Varför inte? Hur många miljoner manuella K-fattade gluggar är producerade?

Hoppas Pentax läser..... ;-)

// Matte

OK Pentax, Ett digitalt gråskalehus beställt. Specialbyggt för manuell fokus. Absolut ingen färgmatris som sabbar upplösningen, men möjligen några pixlar maskade med kanske ND2 eller så för att kunna räkna upp dynamiken. Huset skall vara robust och vattentätt. Kanske skall man skippa skärmen på baksidan av den anledningen, eller åtminstone ha den löstagbar så den kan lämnas hemma eller förvaras i väskan. Maxpris? 12000 kanske. Kan man lösa batterioberoende också; 15000. Jag beställer första exemplaret :) Och om ni gör ett bra jobb Pentax, gissa om ni kommer att få kameran omskriven i alla tidningar i hela världen :) Kanske kan ni ta en del pengar från marknadsföringsbudgeten för att finansiera byget?

Sätt i en foveon sensor i den så skulle man kunna ha många olika alternativ för S/V bilder. Tex kan man använda olika känslighet på lagren för att öka dynamiken.
Eller så kan man använda det till alternativexponering där känsligheten varieras istället för slutartid. Tre bilder med en exponering, kanske inte riktigt lika användbart som att variera slutartid, men ändå.

Det borde också vara möjligt att växla mellan S/V och färg utan att förlora upplösning med en foveon sensor. Dock kan man givetvis inte använda sensorn för att öka dynamiken för färg bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar