Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En till sån där jag är ny och behöver hjälp-tråd :)

Produkter
(logga in för att koppla)

rullarn

Ny medlem
Hej alla glada!

Flytta nyligen till Versaille, och känner att jag vill ha en riktig kamera nu.

Haft min lilla Canon Ixus i nått år, och den är fin att ha med sig på kvällar när man går ut. Men nu är jag på jakt efter mera för pengarna.
Jag vill lära mig allt, har redan läst så mycket jag kan på nätet och känner mig redo att börja. Älskar att arbeta i Photoshop osv.

Är 22 år, och har väll inte VÄRLDENS största budget. Men har kollat lite på Nikon D40 och D60.
Lutar nämligen åt Nikon då flickvännen min har en så då behöver man inte köpa mer än objektiv till Nikon.

Men tar gärna alla tips ni har.
Här nere i söder kan jag få en D60 Kit för 439€ vilket för mig inte känns så jättedyrt.

Tackar för alla svar i förväg.

//Mattias

Vill bara påpeka (innan UFC94 börjar haha) att de två kamerorna inte har autofokusmotor i kamerahuset. Du får alltså bara AF med objektiv som har AF-motor. Alla objektiv passar, men vissa då med bara manuell fokus.

För att fortsätta på inslaget spår, så hade jag nog kollat på en kamera med inbyggd motor. Idag borde man väl kunna få en D80 billigt t.ex.? Kika på en sådan, och se vad du tycker.

Nu finns det säkert någon efterföljare till D80 med plusmeny som kostar det dubbla nästan, men det kan nog Nikonisterna här på FS upplysa dig om tror jag =)

Lycka till med kameraköpet, vad du än beslutar dig för.

/Danne

Hej Mattias

Jag köpte en D40 som min första digitala systemkamera efter en lång paus från fotograferandet. Jag tycker kameran fungerar mycket bra, lätt, billig och prisvärd. En kamera att utvecklas med. Efter ett tag kändes den lite begränsande och då gick jag vidare och skaffade en "bättre" kamera.

ÄR man lite osäker hur mycket fotande det kommer att bli, så är det bra att börja billigt men ändå med ett känt märke.

Lycka till

MVH

Magnus

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto