Annons

En till objektivfråga; ska köpa inom kort - hjäälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke08

Medlem
Hej på er!

Jag flyttade till USA nu i början av veckan och har sen en tid tillbaka varit väldigt nära på att köpa en 350 D. När jag upptäckte att det finns en massa bra erbjudanden på eBay valde jag att vänta tills jag kom hit. Nu tänkte jag beställa en kamera men velar för fullt över vilket paket jag ska köpa - tvivlet ligger i min okunskap kring objektiven. Köpte senaste numret av Digitalfoto för alla med en "Objektivspecial" men den hjälpte inte mycket. Hoppas därför på några goda tips från er som har koll på läget! :)


Mina alternativ är följande:

"TAMRON AF28-80MM F/3.5-5.6 Aspherical Tele-Zoom Lens" + "TAMRON AF 70-300MM F/4-5.6 LD Super TelePhoto Lens"

"Sigma 28-70 MM Lens f/2.8-22" + "Sigma 70-300 MM Lens F/4-5.6"

"Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro Lens" + "Sigma 28-70mm f2.8-4 HIGH SPEED lens"

"Sigma 28-80mm F/3.5-5.6" + "Sigma 70-300mm f/4.5-6"

"Canon 18mm-55mm Zoom Lens" + "Canon Auto Focus Lens 75-300mm II"

"Tamron 28-80mm f/3.5-5.6 Lens" + "Tamron 75-300mm f/4.0-5.6 LD Lens"


Även fast jag är en "Hellre-än-bra-fotograf" i nybörjarstadiet så känns det dumt att köpa "fel" grejer när man väl köper prylarna så jag är VÄLDIGT tacksam över all respons jag kan få!

Tackar och bockar på förhand,

Jocke
 
Glöm alla objektiv som börjar på "28-mm". De är byggda för analoga kameror. Har alldeles för lite vidvinkel. Sådana slänger folk efter dig idag mer eller mindre gratis.
18-55 är det normala kitobjektivet. Många byter upp sig och det går att få tag på begagnat i mycket bra skick i Svergie för 500kr. Troligtvis samma i USA. Om du inte alls vet var du ska börja så är det ett helt ok val.
Enda alternativet idag är egentligen Sigma 17-70 om du vill ha något lite bättre utan att komma upp i proffsklass. Objektivet har större zoomomfång och är skarpare än kitgluggen. Bra val. Ca 3200kr nytt i Sverige.
När det gäller teleobjektiv får man i stort vad man betalar för. 55-200 är små och smidiga att bära med sig. Tamron och Sigma 70-300 är relativt likvärdiga och kostar ungeför samma. Sigmat finns i vanlid och APO variant. Ingen stor skillnad men APO ska vara aningen lite bättre.
Vill du se test kan du kolla på
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
 
En annan sak, om du har missat det är att 350D är den numera "äldre" modellen. Den nya heter 400D, så ska du köpa en 350D så skall den vara lite billigare. Det finns många skräppaket på e-bay, med extremt biliga objektiv och skräpstativ och rengöringsset och en enkel väska, allt för att låta det som om man får mycket för pengarna. Jag säger - Keep it simple, köp en kamera + ett eller två objektiv. Kolla även in www.bhphoto.com för priser.
 
Nu sitter jag med "pilen över köpknappen" - någon som vill avråda?

Hej igen!

Nu känner jag att jag velat runt tillräckligt länge och vill göra slag i saken och få min kamera!

Det paket jag nu bestämt mig för innehåller detta:

- EOS 350D med 18-55 kitobjektiv,

- Canon 75-300 4-5,6 III-objektiv,

- En slavblixt (förmodligen en halvsopig noname)

- 2 GB CF med kortläsare,

- 3-delars filterkit,

- 0,45x-vidvinkel adapterlins

- en bärväska + en aluminiumväska

- ett stativ (förmodligen ocskså halvsopigt! :) )

Detta skulle, allt som allt, landa på ett pris om ca 7,600 kr!

Jag har, bör tilläggas, aldrig ägt en systemkamera förut men har alltid varit intresserad av foto och gjort det bästa av saken med kompaktkameror. I teorin har jag någorlunda koll på fotografering... vad tror ni? Är detta kit ett genomtänkt val?

Grejen är den, att jag är lite orolig för att det slutar med att prylarna ligger och dammar någonstans och/+ att jag därför känner att prisläget redan ligger vid smärtgränsen, om den inte redan är passerad. Visst, det finns säkert fasansfullt mycket bättre objektiv - men frågan är om jag i detta läge verkligen skulle märka så stor skillnad eller ens ha någon nytta av mycket bättre prylar?


Jag är M Y C K E T tacksam över alla åsikter på detta och förhoppningsvis kommer mina framtida inlägg istället handla om fotografering och inte utrustning!

Tack! Ha det bra, allihop!
 
Dumt att sitta med fingret på köpknappen mitt i natten, hehe. Det kan lätt bli förhastat.

Något "filterkit" lär du inte behöva, men det beror ju på vad det är för filter som avses.

Vidvinkeladapter har jag aldrig hört talas om för systemkamera faktiskt, men det kanske är skitbra? Låter intressant i alla fall.

Ett halvsopigt stativ blir du nog bara förbannad på. Spara slantarna och köp ett icke så sopigt när du har råd istället;-)

I övrigt ser det väl bra ut. Kitobjektivet är ingen höjdare, men det duger gott att lära sig grunderna med.

Kort sagt skulle jag skippa "sopiga" tillbehör och bara köpa det allra nödvändigaste till en början, det vill säga kamera, objektiv och minneskort (samt kortläsare kanske, men det går ju med kabel också).
 
Kunde inte hålla med dig mer om nattliga storköp via internet - men, här i USA var det eftermiddag (sju timmar efter i tiden)! :=)

Jag satt faktiskt och tänkte som du föreslog - skippa krafset och köp det väsentliga! Inte minst när jag hittade en 350D med kitobjektiv för 4,500 ! :) Men när jag sen började räkna lite så tänkte jag att den prisskillnad det blir mellan det och det ovan nämnda kitet så tyckte jag att det ändå var värt det ... lägger man till kostnaden för minneskort+läsare så blir den resterande mellanskillnaden inte så stor att det inte är värt att lägga den för att få det objektivet.

Sen om alla extraprylarna verkligen är så sopiga eller inte, det vet jag ju faktiskt inte.


... ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.