Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En till diskussion om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Xaphia5

Aktiv medlem
Befinner mig mitt gluggdjungeln och behöver hjälp ut!

Kamera: 40D
Normalglugg: Sigma 18-50 f2.8

Där står jag idag (Inte inhandlat men planerat), nu till de stora frågetecknen.

Allround, tele:
Canon 70-300 4-5,6 IS
Canon 55-250 4-5,6 IS
Sigma 120-400 4,5-5,6 OS

Har fattat att 55-250 och 70-300 inte skiljer sig så mycket i bildkvalite jämfört prisskillnaden.Brännvidden på 120-400 är lockande. Har tänkt mig att lägga runt 5000:- och det ju vad 70-300 kostar nytt och sigmat beg (ungefär). Om man skulle satsa på Sigma't så får man väl lägga till ett objektiv kanske?

Canon 55-250 (igen, jag vet)
Canon 28-135
Canon 18-200

Är väl inte säkert att jag blir något klokare på era svar, sätter väl bara igång hjärnaktiviteten ännu mer :) Men det är alltid skönt att få ställa frågan, och svaren uppskattas absolut!

Mvh
Johan

Har inte så mycket att tillföra diskussionen egentligen, men har ägt 120-400 och var inte nöjd med skärpan. Särskilt inte på 400mm där den var väldigt mjuk. Sett till priset får man väl kanske räkna med det, men jag var som sagt inte nöjd. :)

Skulle rekommendera dig att även kika på Canon 70-200/4.0 L också. Går att hitta begagnat väl inom din budget. Jag har IS-varianten av det objektivet och är mycket nöjd! :)

55-250 är annars också ett mycket fint objektiv till ett bra pris.

Har inte så mycket att tillföra diskussionen egentligen, men har ägt 120-400 och var inte nöjd med skärpan. Särskilt inte på 400mm där den var väldigt mjuk. Sett till priset får man väl kanske räkna med det, men jag var som sagt inte nöjd. :)

Alla inlägg är bra inlägg, så länge det handlar om ämnet dvs. Har du lust att jämföra dina resultat med dessa?

http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=1093&p=3

Spec. de på 400mm, har du annat resultat än de bilderna? Man vet ju inte riktigt i vilka förhållande dessa bilder har tagits så det är ju bra att få en jämförelse.

Kan ju lägga till att det är djur i största allmänhet som har tycker om att fota mest. Hade senast en olympus sp-570 superzoom och använde "zoomen" mycket flitigt. Vad jag önskar nu är att förbättra bildkvalite och allmän hastighet på kameran.

Mvh
Johan

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto