Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En Terjebild hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sans skrev:
Lärjungen härmar mästaren tills han/hon hittar sin egen väg. ;o)

Bra sammanfattning. =)

Jag tror det handlar om att först och främst har man en grund att stå på, eller en målsättning (Terje-bilder), men att man kommer genom att försöka nå det målet nå ett annat mål som till slut - kanske undermedvetet - bli ens egen stil.

Det räcker med att jämföra de bilder man tog för något år sedan med de bilder man tar idag så ser man lätt att man ändrat stil en hel del, både vad gäller komposition och färger och så vidare. Förmodar att det gäller fler än mig också. =)
 
En bild på Terje......

...kan man nog möjligen fånga.
Men för att ta en Terje-bild, måsste man nog heta Terje :D
Varför inte forsöka ta en Ola-bild, Svenne-bild, Gunilla-bild.....?
Svårt? Ja visst! Precis som det skall vara.
Ni kommer inggen vart med 5 fs. Ni kommer ingen vart med 10+ Mp
Filosofera över värden i kring är. Lämna kamran i bagen. Använd era ögon och tankar.
Tänk bildebudskap; förmedla en stämning........
Det fattas aldeles för många bilder i den poolen.......
Fotosidan är full av innhaldslösa bilder.
Ge mej som mottagere annlädning att dela din upplevelse.
Gott Nytt År!
 
Terje som inspiration

Terje Hellesö har varit och är en stor inspiration för mig. Men "att göra en Terje" tror jag inte är en bra idé, han är bäst på att vara Terje och även Terje söker nya vägar.

En av hans idéer är att jämställa det lilla och "enkla" med det stora och märkvärdiga. Som bilden på grässtrået där det tar ett tag innan man ser älgtjuren det avtecknar sig mot.

Ett annat ofta återkommande drag är att bjuda på mer. En snygg granskogssiluett OCH ett rådjur OCH månen som seglar förbi på exakt rätt plats i bilden. Hur bär han sig åt?
 
Re: Terje som inspiration

Måns H skrev:
Terje Hellesö har varit och är en stor inspiration för mig. Men "att göra en Terje" tror jag inte är en bra idé, han är bäst på att vara Terje och även Terje söker nya vägar.

En av hans idéer är att jämställa det lilla och "enkla" med det stora och märkvärdiga. Som bilden på grässtrået där det tar ett tag innan man ser älgtjuren det avtecknar sig mot.

Ett annat ofta återkommande drag är att bjuda på mer. En snygg granskogssiluett OCH ett rådjur OCH månen som seglar förbi på exakt rätt plats i bilden. Hur bär han sig åt?

Precis "Hur bär han sig åt?"
 
Nattfotograf skrev:
Jag såg på när Terje va på teve och fotade dagens bild.

Hej, Peter!

Jag såg också inslaget om Terje. Jag tyckte det var mycket intressant eftersom jag själv är intresserad av den typen av bilder som visades i inslaget.
Jag är ny på foto och kände inte till Terje sedan tidigare, så jag gick omedelbart in på nätet och googlade för att ta reda på mer om honom.

Jag tror, som har sagts tidigare här i tråden, att du inte ska låsa dig för mycket med att försöka ta "Terjebilder". Försök ta "Peterbilder" istället.
Använd Terje som inspiration utan att försöka plagiera hans bilder. Jag vet att det är svårt. Jag har själv bl a jobbat mycket med musikskapande och en del med oljemåleri, och jag tycker det är väldigt svårt att undvika att plagiera ens förebilder, och istället försöka hitta en egen stil.

Det känns lättare för mig när det gäller foto än t ex musik och måleri, kanske för att jag är ny på foto och än så länge inte har några verkliga "idoler" vars bilder jag vill kunna efterlikna.

När jag är ute i naturen för att fota har jag märkt att mina ögon öppnats på ett nytt sätt sedan jag skaffade kamera. Jag lägger märke till vyer och detaljer som jag inte reflekterade närmare över tidigare.
Jag har inga jättekrav på mig själv när jag fotar utan låter infall och idéer som kommer styra mig. Jag ser till att ha gott om plats på minneskortet så att jag kan fota hej vilt och experimentera.

När jag sedan kollar bilderna i datorn upptäcker jag ibland att bilder jag hade stora förväntningar på inte blev särskilt bra alls. Ibland blir bilder jag inte hade några direkta förväntningar på mycket bättre än jag hade räknat med.

Allt detta ger erfarenhet, både vad gäller bildkomposition och fototeknik, och på det sättet märker jag hur jag utvecklas som fotograf, utan att känna krav på vart det ska leda.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.