Annons

En tanke kring Scanners

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Hepp!

nu i min iver at bygga en storformats kamera kom jag att tänka på att man kanske ska kunna använda bilderna (duh!) så nu funderar jag på scanners...

OCh det verkar som om det enda som skiljer en scanner som klarar transparancies (dia/neg) är en ful liten plast hållare och en ljuslåda...

Då tänkte jag som så att man kanske kan lägga ett litet ljusbord ovanpå sin vanliga scanner och sedan lägga ett negativ direkt på scannern...

Vad tror ni fungerar det?
Slipepr man ju köpa ny scanner...

Chris

Har för mig det finns speciella sådana boxar att köpa. Problemet är att det oftast inte går att stänga av lampan för påsiktskanning för en sådan skanner.

Skulle gissa att ett sånt hemmabygge inte ger så hög bildkvalite. (Risk för ojämnt ljus)
Om du nu ska satsa på storformat så hör väl en skanner som klarar stora negativ inte till de stora utgiftsposterna. Några av Epsons flatbäddsskannrar klarar stora formattill rimliga priser och kvalite.

tja, jag sak ju bygga storformataren på budget så en DIY adaptor till en befintlig scanner gör ju inget bara en kul tanke =)

Chris

Hur stort neg ska du göra? Större än A4? Jag har provat att scanna 6x6 neg i min vanliga hemmascanner, funkar helt OK.
Finns en bild på min sida, men den är inte rakt av, utan scannat neg, utskrivet på papper, lekt och sedan scannat igen.....

JL "666"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar