ANNONS
Annons

En svensk klassiker?

Produkter
(logga in för att koppla)

aceeo

Aktiv medlem
I senaste numret av FOTO(1/2005)finns på sidorna 30-31, en svensk klassiker, jag undrar hur denna bild öerhuvudtaget blivit accepterad. Är det för att det var en redan etablerad fotograf, eller är det för att den ingår i en serie med bilder där de andra ger en historia där denna ingår och fått uppmärksamhet.

Själv tycker jag den är suddig, ofokuserad, otroligt kornig och dessutom saknar den kontrast som beskrivs i texten.

Är jag ensam, och vilka argument finns för att den skulle vara bra?

// Anders

Jag har inte sett bilden, så egentligen ska jag inte uttala mig. Men jag vet många otroligt bra bilder som är både suddiga, ofokuserade, otroligt korniga och dessutom saknar kontrast.. Sen ifall den bilden som visas i tidningen är bra eller inte ... det vet jag inte.

Motiveringen är att det inte är de tekniska kvalitéerna som bestämmer ifall en bild är bra eller inte. Det är känslan som den förmedlar. Allt de egenskaper du talar om är egentligen bara medel för att skapa atmosfär och känsla. Lär dig reglerna för att kunna bryta dem på ett kreativt sätt heter det ju.

Får inte ett foto vara som du beskriver då?
Får du inga känslor av det ändå?
Jag tycker det i fråga har ett stark uttyrck och innehåll iaf.

Bilden ingår väl i en serie "svenska klassiker" av vår mer kända fotografer, den här gången Walter Hirsh.

Skapade visst debatt i Aktuell Fotografi på den tiden 1966.också:)
Saxat ur texten "Så där får man inte göra tyckte de renläriga, bilder skall vara rena,inte oskarpa och för snävt beskurna"

Inget nytt under solen:)

Göran
som tyckte den var bra

Jamas skrev:
Får inte ett foto vara som du beskriver då?
Får du inga känslor av det ändå?
Jag tycker det i fråga har ett stark uttyrck och innehåll iaf.

Visst får foto se ut hur som helst, precis som konst, jag är inte gud allsmäktig...

Ibland kan jag bara inte förstå hur en bild kan höjas till skyarna så, jag vill gärna ha argument för denna bilden, så att jag möjligen kan förstå......

// Anders

Det är väl bara så enkelt att Denna bild inte ger dig något, nöj dej med det ,,,

Jag ser massor med bilder som höjs till skyarna som inte ger mej något men jag brukar inte kräva att man skall övertala mej att tycka om dom..

Beauty is in the eyes of the beholder...

/Göran

me 2, finns många bilder här på FS, som rent tekniskt inte skulle ligga i kategorin perfekt(alla mina tex), tom med bilder som har någon grov miss eller med meningen, som ger mig otroligt mycket.

// Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar