Annons

En Sony för MOR

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
- näh inte för mamma, utan för Middle of the Road ( = MOR ).

Tre instegsmodeller lanserade i rasande takt i januarui 2008, den första "riktiga" Sonyn för ett år sedan och nu Flagship Model, men varför ingen riktigt bra kamera mellan a200/300/350 och a700, till ett överkomligt pris?

Vad borde den ha för specs? Vilka skulle den rikta sig till? Vad skulle vi vara beredda att betala för den?

Tre instegsmodeller lanserade i rasande takt i januarui 2008, den första "riktiga" Sonyn för ett år sedan och nu Flagship Model, men varför ingen riktigt bra kamera mellan a200/300/350 och a700, till ett överkomligt pris?

Vad borde den ha för specs? Vilka skulle den rikta sig till? Vad skulle vi vara beredda att betala för den?

Behövs ens en? är frågan.. Varken Pentax eller Samsung har ju ens en sådan modell varför skulle sony behöva en? Jag tycker att A200/A350 är inte så långt ifrån a700^^ då skulle det nog vara bättre om De sänkte priset på a700 lite så att den kunde konkurera lite mer med d90..

Men om de skulle göra en "mor" modell så borde härma nikons koncept och sänga in de finaste bitarna från a700 i ett budget hus och sen liveviwe för att inte va snäppet sämre än konkurrenteran

Senast ändrad:

Intressant, Canon (och Oly) har ju också valt att inte ha någon modell som tydligt konkurrerar med främst Nikon D90 (tid D80), ja Pentax K20D finns i prisområdet också. Och vad kallar man segmentet? Entusiast, prosumer, var går gränserna för vad? Främst är det väl ändå de som vill ha lite mer finesser och kvalitet än instegskameror men inte stora tunga hus som D300/A700/50D.

Enklast vore väl att ta en A700, behåll sensorn och se vad som kan sparas in. Lägg till bättre filmfunktion än konkurrenterna, ny firmware och voilá! Prisidé 10-11 000 med normalzoom.

Senast ändrad:
Behövs ens en? är frågan.. ...
...
Inom lingvistik och ling. sociologi tyder det på ett behov om ett språk har ett ord för en företeelse, eller om någon funderar öppet kring en företeelse. Jag gör precis detta - alltså finns det ett behov.

Jag har däremot inte uttalat mig om storleken på detta behov, eller storleken på det marknadssegment som skulle kunna uppstå ur detta behov.

Det enkla svaret är nog att A200 A300 A350 är redan konkurenter till det mesta ända till A700 nivån... Så enkelt är det enligt mitt tycke.. Jämför jag min A300 med min förra Pentax K10D så anser jag nog att min A300 är klart säkrare i exponering samt fokusering mm...

Och varför bygga en till modell emellan för prisets skull där man ändå inte får några direkt skillnader ..

Det enkla svaret är nog att A200 A300 A350 är redan konkurenter till det mesta ända till A700 nivån... Så enkelt är det enligt mitt tycke.. Jämför jag min A300 med min förra Pentax K10D så anser jag nog att min A300 är klart säkrare i exponering samt fokusering mm...

Och varför bygga en till modell emellan för prisets skull där man ändå inte får några direkt skillnader ..

Visst ja, jag glömde att det är Sony vi talar om..som inte kan kritiseras eller utvecklas!

Annars kan man ta Dpreviews recension av A350 och fråga sig om det skulle vara intressant med en modell som inte har några av de nackdelar man listar för A350:

Soft JPEGs with poor low-contrast detail
Smallest viewfinder to appear on an APS-C DSLR
Screen obstructs use of viewfinder
Image quality suffers above ISO 400 (from both noise and excessive noise reduction)
Long exposure noise reduction turns hot pixels black
Slower and less responsive than its contemporaries
Poor continuous shooting rate
Most convenient button on body given least useful function

Vad av detta skulle en bantad A700 vara bättre på? Det mesta, kan tänka! Finns marknad? Tror jag i alla fall.
Tillägg: vi talar ju om ett prisområden mellan ca 6500 (A350) och 12000 (A700), Cyberphotos priser för husen.

Leo Ström

Lägg av med det där småbarnsfjantet nu.. Väx upp om du skall samtala med folk.

Det jag säger är vad jag anser . Och detta grundat på erfarenheter jag har..

Har du några andra så är det väl din sak att berätta din åsikt..

Men skall jag för jag har kommit fram till att i min nivå där jag har råd att köpa kamera med relativt stor underbyggnad kommit fram till att just Sonys instegsmodeller håller en snäpp högre nivå än dom andra i dom instegsmodeller dom har vilket gör att Sonyn redan är en slags mellanmodell till dom som är i snäppet upp nivåerna måste jag rimligen få säga detta i en Sonyavdelning i en topic som talar om det område jag befinner mig i..

Jäpp, något mellan A300 & A700 skulle vara perfekt. Jag står i begrepp att byta ut vår A100 mot en A300 (vill ha live-view) men insåg att skillnaderna är lite för små för att helt motivera mig och började sukta på en A700 istället men det blir lite för dyrt. Det slutar förmodligen med att jag behåller A100:an tills vidare.

Fint vore en A300 med lite större sökare (om nu liveview tillåter detta), snabbare seriebildstagning, snabbare autofokusmotor, lite mer reglage för snabbare hantering + lite mjukvarumeck som indställbart auto-iso-område & intervallfoto.

Prisläget borde väl vara någonstans mellan A300:an och A700:an. Fast när jag tänker en omgång till på förbättringarna ovan låter det mer som specarna på nästa A300 än en storebror till den.

Veva inte loss nu Torbjörn - det är ingen som smyger bakom Dig :D

Enligt min mening finns det ytrymme för en a500, där de allra värsta nerköpen från instegsmodellerna putsats till. Det skulle inte vara fel att slippa pentamirror-eländet och pixelinverteringen.

Henriks dilemma är en väldigt precis illustration till problemet - luckan mellan a300/350 och a700 är för vid och den mot a100 för smal.

jag har inte vevat loss.. Utan endast kostaterat dom saker jag kommit fram till gällande nuvarande kameror som talas om..

Framtida inlägg om senare förbättringar inför framtid kommer det mer om senare. Topicen skall väl inte avslutas med ett inlägg var hoppas jag??...

När kommer A500?

Tycker det är mer behov av att fylla igen hålet i mitten istället, när kommer det en kamera som kan allt som A700 kan, i ett billigare hus, och med liveview?

Nu finns det två rätt dyra semiproffs/entusiast-kameror, en med liten sensor och en med stor, och tre billiga instegskameror, men inget i mitten.

D5D var ju fantastisk på det sättet att nästan allt från D7D går att göra med den, enda jag saknar är den där extra af/mf-växlarknappen som D7D har. Om jag idag köper en A300 så saknar den mer funktoner jämfört med D7D än vad D5D gör,men jag vill ha liveview så det kommer att bli en a300 ändå, om nu inte det kommer en A500 förstås.

citerar mig själv

Jag har inte råd med en A700/A900, och jag vill inte ha en kamera i metall, det är för kallt att hålla i. och jag måste inte ha en knapp för varje funktion, men jag vill inte vara utan själva funktionerna, och kameran ska vara så liten som möjligt och lätt, men jag vill ha liveview och inte sakna nåt som finns på D5D.

Det var likheten mellan D5D och D7D som gjorde att jag gillade konica minolta, KM stympade inte sin billiga kamera på samma sätt som canon och nikon gjorde vid sammm tid, och fortfarande gör, AS och inbyggd trådlös blixtstyrning är ju fantastiskt.

Det är lite tråkigt att Sony verkar bli mer likt canon och nikon i sitt funktionstänkande, plokar bort mjukvaru funktioner och så.
Om KM hadde byggt A900 tror jag att de, om inte den indbyggda blixten fått vara kvar, sett till att det fanns ett anant sätt att styra blixtar trådlöst, kanske med IR-lampa och lagt till radio-styrning för ett nytt mer avanserat blixtsystem.

En fråga som uppkommer utifrån ev okunskapen/oerfarenheten/amatörnivån jag har..

Men.

är det inte så att den naturliga "efterträdaren" till Gamla Minoltorna är A700 och inte A 200 A300.. Dom är väl snarare en tillkommen gren inunder för att möta just andra märkens instegskameror...??

Så ser/tror/tycker jag det i alla fall...

Sedan anser jag att A700 är för dyr...Och där skapas problemet för äldre Minolta-användare som sedan jämför mer neråt i prisnivåerna i stället för den mer riktiga enligt mitt tycke A700 som borde va dess efterträdare..

DVS att med nu Sony som ägare har dom strukturerat om det gamla Minolta till att ett system där dom kan möta dom andra tillverkarna med stegvisa nya kameramodeller är logiskt.Och detta är redan gjort med kameror som möter lätt varenda annan tillverkares instegskameror..
.. Hur skulle dom annars gjort? Fortsatt som minolta och loosat omgående vilket redan Minolta ju gjort egentligen mot Canikon.....

Så sänk A700 i pris och gör en "A750" med Live view som nån skrev... Då känner nog dom äldre Minoltagubbsen igen sig mer. Men ni får sattsa en slant mer än vi som handlar instegsnivåer..

Jag kan fel rätt halvrätt halvfel.. Ingen aning.. Men så tänker jag...

A700 är motsvarihet till D7D, nån D9D hann aldrig komma men det ryktades om en, D7D, D5D och D9D hadde analoga motsvarigheter i Dynax 5, 7 och 9, Fans en Dynax 4 ochså som saknade lite saker från dynax 5 som HSS och några fokuspunkter, och en enklare dynax 3.

Dynax 7/7D är ju faktiskt en ganska avanserad kamera medan dynax 9 var ett proffsalternativ och Dynax 5/5D var det billiga entusiast alternativet utan att för den skullen behöva vara en instegskamera.

A100 kan ses som en uppdaterad D5D men det var nog mest för att sony skulle ha nåt att visa upp, egentligen var det ju en uppdatering av den äldre D7D som alla väntade på.

En annan lustig sak som jag noterat är att utannonseringen av begagnade minolta grejer verkar följa försälningen av nya digitala kameror.När D5D var som populärast fanns det massvis med minolta annonser på blocket, sen tvärdog allt i och med att minolta slutade sälja kameror, och varje gång det har kommit en ny kamera från Sony så har det blivit fler annonser på blocket, Snart finns det nog inte så mycke minolta grejer kvar men jag hadde turen att köpa en Dynax 5 med objektiv och väska för bara 300kr.

Leo Ström

Lägg av med det där småbarnsfjantet nu.. Väx upp om du skall samtala med folk.

Det jag säger är vad jag anser . Och detta grundat på erfarenheter jag har..

Har du några andra så är det väl din sak att berätta din åsikt..

Du får väl ha tålamod med oss ynglingar som inte fyllt 50... ;-)

Torbjörn, jag håller inte med dig om att Sonys instegskameror täcker behoven hos alla som inte vill gå upp till A700, och det framgår väl att flera Sony/KM-ägare här tycker samma sak. Tråden handlar ju om utveckling av Sonys kameror, vilka är egentligen dina idéer kring det?????

Nåväl! Om Sony t ex gör som Nikon och sätter CMOS-sensorn från A700 i en enklare kamerakropp kommer ju bildresultatet bli bättre än med A300/350. Sedan behöver de väl göra kameran snabbare än A300/350. Till det kommer förstås den supersmarta vinklingsbara skärmen och SSS. Håll med om att det låter som en intressant kamera!

Om Sony därtill som grädde på moset använder sin videokunskap (jag själv köper bara videokameror från Sony) till en bättre videofunktion med snabbare AF än Canon och Nikon tror jag Sony får en riktig killer. Man kan tycka vad man vill om video i DSLR, men uppenbarligen suktar många efter det!

Hej leo.. Tack för detta trevligare inlägg!!

Självklart skulle en A700 på steroider såsom Live view med vinklingskärm osv vara helt.. ja alldeles underbart som dom säger i sagornas värld.....

men då får man nog se över priset på den så "vanligt folk" har råd med den..

Hej leo.. Tack för detta trevligare inlägg!!

Självklart skulle en A700 på steroider såsom Live view med vinklingskärm osv vara helt.. ja alldeles underbart som dom säger i sagornas värld.....

men då får man nog se över priset på den så "vanligt folk" har råd med den..

Nja, jag tänkte mer en A700 på Valium... Alltså mindre och lättare hus utan magnesium och tätning, strunt i utbytbara skivor osv... Nikon har ju på något sätt lyckats göra en tydlig skillnad mellan D300 och D90, men bildkvaliten i D90 är likvärdig eftersom den har (Sonys) CMOS-sensor.

Man kanske skulle kalla det en A300/350 på steroider... ;-)

""Man kanske skulle kalla det en A300/350 på steroider... ;-)"""

verkar som trotts man talar om saker ibland från olika håll eller lite olika så menar man i stor samma sak..

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto